LONDON: Selepas dua tahun tidak menyertai secara fizikal di Pasaran Pelancongan Sedunia (WTM) di London akibat pandemik COVID-19, Tourism Malaysia mengembalikan keyakinan pelancong dari United Kingdom dan Eropah dengan melancarkan kempen mempromosikan negara sebagai destinasi pelancongan.

Antara kempen yang diperkenalkan ialah pakej-pakej pelancongan menarik menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani oleh Tourism Malaysia bagi menjalin kerjasama strategik dengan syarikat penerbangan Malaysia Airlines dan Turkish Airlines.

Menurut Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Zainuddin Abdul Wahab, kempen-kempen lain yang turut disenaraikan termasuk promosi makanan Malaysia dengan kerjasama restoran-restoran Malaysia di London.

Beliau berkata, ini merupakan penyertaan kali ke-41 Tourism Malaysia World di WTM untuk menarik pelancong dari United Kingdom iaitu rakan pelancongan terbesar dengan 400,000 pengunjung setahun ke Malaysia sebelum pandemik.

'“WTM telah lama menyediakan platform penting memperkenalkan produk-produk pelancongan kepada pasaran dan merupakan platform yang sesuai untuk pemain-pemain industri bertemu dan merancangkan strategi bisnes mereka, terutama selepas industri terjejas teruk akibat penutupan sempadan,” kata Zainuddin berhubung MoU yang ditandatangani di WTM.

Beliau berkata demikian ketika mengetuai delegasi dari Malaysia yang terdiri daripada agensi-agensi pelancongan dan perhotelan dari Malaysia ke WTM, di sini, baru-baru ini.

Tourism Malaysia kembali sertai World Travel Market

Sementara itu, kerjasama yang ditandatangani oleh Tourism Malaysia dengan syarikat penerbangan Malaysia Airlines dan Turkish Airlines dalam kempen berkenaan antara lain ialah lanjutan pakej tawaran destinasi tambahan kepada penumpang.

Beliau berkata, tawaran itu bukan sahaja untuk pasaran United Kingdom (UK) tetapi juga untuk pasaran Eropah untuk tujuan melancong ke Malaysia.

“Pengunjung ditawarkan dengan pakej istimewa untuk ke lain-lain destinasi menjangkau Kuala Lumpur. Di samping itu, Tourism Malaysia turut menandatangai MoU dengan Turkish Airines untuk memanfaatkan rangkaian yang dimiliki syarikat penerbangan itu untuk membawa pelancong-pelancong khususnya daripada pasaran Eropah dan juga Rusia khususnya Moscow untuk ke Malaysia,” kata Zainuddin.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Kapten Izham Ismail berkata, syarikat penerbangan negara itu sangat teruja dengan kerjasama ini di acara pelancongan terbesar dunia, WTM.

Menerusi kerjasama dengan Tourism Malaysia, Izham berkata, Malaysia Airlines akan memperkenalkan perjalanan bonus yang memberi peluang kepada pengunjung terbang dengan percuma ke bandar-bandar di Malaysia seperti Pulau Langkawi dan Pulau Pinang dan lain-lain destinasi dalam negara.

Bahkan, kerjasama yang termeterai ini juga akan memberi peluang kepada pengunjung untuk menikmati diskaun di hotel-hotel terpilih.

Dalam perkembangan sama, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke UK, Datuk Zakri Jaafar berkata, kerajaan akan berusaha untuk mengadakan kerjasama dengan persatuan restoran-restoran Malaysia di UK untuk mengadakan kempen promosi memperkenalkan makanan Malaysia.

Kempen itu, jelas beliau, sekali gus menjadi tarikan kepada mereka untuk datang ke Malaysia bagi menikmati makanan Malaysia yang sememangnya enak termasuk juadah-juadah popular seperti roti canai, nasi lemak, rendang, sate.

“Saya sendiri dapat melihat betapa penerimaan masyarakat tempatan di sini terhadap hidangan Malaysia semakin meningkat,” kata Zakri.