KUALA LUMPUR: Reka bentuk ciri kemudahan akses bagi semua stesen MRT laluan Putrajaya dimasukkan ciri mesra Orang Kurang Upaya (OKU) dan penambahbaikan, kata MMC Gamuda KVMRT (PDP SSP) Sdn Bhd (MMC Gamuda).

Dalam kenyataan pada Jumaat kedua-dua MMC Gamuda dan kontraktor untuk laluan MRT Putrajaya dan Mass Rapid Transit Corporation (MRTC), pemilik projek laluan MRT Putrajaya, berkata mereka percaya semua pihak termasuk yang berlainan keupayaan berhak kepada akses pengangkutan awam.

"Dan sewajarnya ini diterapkan dalam reka bentuk dan pembinaan stesen pada setiap peringkat. Kami mengamalkan inklusiviti secara meluas dan sebenar-benarnya," menurut kenyataan itu.

MMC Garuda berkata reka bentuk semua stesen laluan MRT Putrajaya termasuk fasiliti untuk warga OKU adalah mematuhi sepenuhnya Standard Malaysia untuk Reka Bentuk Sejagat dan Kemudahan Akses dalam Persekitaran Alam Bina - Kod Amalan MS1184:2014 dikeluarkan oleh Jabatan Standard Malaysia.

"Kami bukan sahaja memastikan pematuhan pada standard yang ditetapkan, malah MMC Gamuda dan MRTC mengambil usaha tambahan untuk menggabungkan maklum balas pakar daripada agensi kerajaan dan pihak berkuasa yang relevan," menurut kenyataan itu.

Agensi dan pihak berkuasa berkenaan adalah Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD), Kementerian Pengangkutan, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) termasuk Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB), dengan objektif untuk menambah baik standard pematuhan reka bentuk (laluan Putrajaya) kami dengan input terkini daripada semua pihak terbabit, tambah kenyataan itu.

MMC Gamuda berkata maklum balas itu dirangkumkan sebagai laporan mengenai Reka Bentuk Sejagat untuk Stesen MRT, iaitu dipersetujui secara bersama bahawa asas reka bentuk utama untuk fasiliti OKU khususnya, adalah lif ialah laluan paling selamat untuk penumpang OKU dan satu pendekatan bersasar harus dilaksanakan pada penggunaan jubin sentuhan untuk mengelakkan OKU penglihatan mengalami kekeliruan.

Justeru, untuk semua stesen MRT, jubin sentuhan berarah hanya dipasang pada aras bawah menghubungkan OKU dan hentian bas kepada lif stesen dan bukan eskalator atau tangga.

"OKU dengan kecacatan penglihatan separuh masih boleh memilih untuk menggunakan eskalator atau tangga jika mereka mahu dan untuk tujuan ini, jubin amaran dipasang pada atas dan bawah platform pendaratan eskalator bagi menunjukkan kewujudan anak tangga atau perubahan aras," menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu menyebut, di dalam bangunan, pada aras ruang legar, pemasangan jubin sentuhan direka untuk memandu arah OKU penglihatan dalam laluan paling efisien daripada pintu masuk, menerusi pintu masuk tiket yang luas dan pejabat perkhidmatan pelanggan, kemudian ke aras platform.

Jubin sentuhan berarah tidak disediakan untuk kemudahan sampingan seperti tandas untuk mengurangkan kekeliruan, yang bertepatan secara langsung dengan MS1184 yang menekankan bahawa penggunaan meluas jubin sentuhan untuk semua kemudahan akan menjejaskan keberkesanan petunjuk berarah khusus yang disediakan.

"Bantuan, seperti untuk penggunaan tandas, sepatutnya diminta pada pejabat perkhidmatan pelanggan apabila diperlukan.

"Kami harap dengan penerangan di atas memberi penjelasan terhadap beberapa kenyataan media yang dibuat baru-baru ini, menyuarakan kebimbangan berhubung apa yang disalahfahamkan sebagai celahan atau jurang dalam laluan jubin sentuhan, tetapi sebenarnya direka bentuk untuk menyediakan petunjuk penglihatan yang diperlukan kepada pengguna OKU yang ingin menggunakan perkhidmatan perkhidmatan MRT," menurut kenyataan itu.

-- BERNAMA