Ringkasan AI
- Sebanyak 15 daripada 19 pakej kerja sedang dalam proses penilaian akhir tender terbuka, dengan Surat Setuju Terima (SST) dijangka dikeluarkan pada suku ketiga tahun ini. Empat pakej kerja telah melantik kontraktor untuk pembinaan.
- Projek sepanjang 366.8 kilometer ini dianggarkan berjumlah RM13.99 bilion dan dibiayai secara hibrid melalui peruntukan Perbelanjaan Pembangunan serta terbitan sukuk oleh DanaInfra Nasional Bhd. Peruntukan RM400 juta disediakan untuk kerja awalan pada tahun 2024.
- Menteri Kerja Raya juga mengakui kelewatan disebabkan isu pengambilan tanah, pengalihan utiliti, dan pemilihan kontraktor, serta meminta kerjasama pemimpin Sabah untuk menyelesaikan Fasa 1B.
Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata Surat Setuju Terima (SST) kepada kontraktor terpilih bagi melaksanakan pakej kerja berkenaan dijangka dikeluarkan pada suku ketiga tahun ini.
Beliau berkata empat daripada pakej kerja bagi projek sejauh 366.8 kilometer itu telah dibuat pelantikan kontraktor untuk melaksanakan kerja-kerja pembinaan.
Katanya anggaran kos pembangunan bagi projek itu berjumlah RM13.99 bilion dan ia dibiayai secara hibrid menggunakan peruntukan Perbelanjaan Pembangunan serta terbitan sukuk atau bon oleh DanaInfra Nasional Bhd.
"Berdasarkan unjuran kewangan semasa, peruntukan berjumlah RM400 juta telah disediakan untuk 2024 bagi kerja-kerja awalan," katanya pada sesi soal jawab lisan.
Alexander berkata demikian bagi menjawab pertanyaaan Isnaraissah Munirah Majilis (Warisan-Kota Belud) mengenai jenis kaedah perolehan terkini yang dibuat dan jumlah peruntukan bagi fasa 1B untuk tahun ini serta sumber pembiayaan projek berkenaan.
Mengenai soalan Isnaraissah tentang status terkini projek LPB Pakej Kerja 9 yang melibatkan laluan dari Serusop ke Pituru yang mengambil masa lama, Alexander berkata ia adalah bagi memastikan kontraktor yang dipilih adalah mereka yang berkelayakan dan mampu melaksanakan pakej kerja berkenaan.
Beliau berkata proses penilaian akhir perolehan pakej kerja tersebut sedang dijalankan dengan SST dijangka akan turut dikeluarkan pada suku ketiga tahun ini dengan jangkaan projek disiapkan dalam tempoh tiga tahun selepas penyerahan SST.
"Projek LPB Sabah adalah projek berimpak tinggi yang merupakan projek keutamaan Kementerian Kerja Raya (KKR). Justeru itu, KKR komited untuk memastikan projek ini dilaksanakan mengikut perancangan, seterusnya dapat menambah baik jaringan infrastruktur jalan raya Persekutuan di Sabah," katanya.
Menjawab soalan tambahan daripada Datuk Seri Ronald Kiandee (PN-Beluran) mengenai faktor kelewatan pelaksanaan projek LPB di Sarawak berbanding Sabah, Alexander berkata ia antara lain disebabkan isu pengambilan tanah, pengalihan utiliti serta pemilihan kontraktor.
"Saya mohon kerjasama daripada pemimpin-pemimpin dari Sabah untuk kita bersama selesaikan dengan terbaik Fasa 1B ini," katanya.
-- BERNAMA