KUALA LUMPUR: Agensi perkhidmatan digital kerajaan, Malaysia Government Call Centre (MyGCC) yang merupakan inisiatif bitara Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) di bawah Jabatan Perdana Menteri, terus menjadi platform memudahkan komunikasi orang awam dengan agensi kerajaan.
Timbalan Ketua Pengarah (Transformasi dan Pemodenan Pengurusan (MAMPU) Dr Mohd Bakhari Ismail berkata, MyGCC memainkan peranan penting sebagai ‘kerajaan digital’ dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat berkaitan perkhidmatan awam.
Jelasnya, perkhidmatan itu diaplikasikan menerusi konsep Single Point of Contact (SPOC) iaitu menggunakan satu nombor telefon tunggal, Short Message Service (SMS), e-mel, media sosial dan ruangan berbual.
“Objektif penubuhannya merupakan satu usaha kerajaan melalui MAMPU, untuk kita mewujudkan satu saluran perkhidmatan atau komunikasi agar rakyat dengan kerajaan lebih mudah berkomunikasi dengan hanya mendail satu nombor iaitu 03-8000 8000.
"Dengan perkhidmatan talian seperti ini, rakyat boleh berhubung terus dengan kerajaan sama ada untuk membuat pertanyaan, aduan atau memberi penghargaan jika mereka mendapat perkhidmatan terbaik daripada kerajaan,” katanya kepada Astro Awani pada Selasa.
Sementara itu, Mohd Bakhari berkata, kepentingan MyGCC ini dapat dilihat ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik COVID-19 yang telah memberi impak besar kepada kelancaran sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan, baik kerajaan persekutuan, kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan mahupun agensi masing-masing.
“Semasa PKP, bilangan atau jumlah transaksi yang diterima dalam masa satu hari hampir melebihi 40,000 manakala dalam keadaan biasa kita menerima 3,000 sehingga 4,000. Bayangkan betapa banyak pertanyaan khidmat pelanggan yang diterima,” katanya.
Selain itu, Mohd Bakhari berkata, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya untuk beralih dari cara komunikasi konvensional multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara omnichannel yang akan meningkatkan lagi kecekapan perhubungan komunikasi antara MyGCC dan semua pihak.
Katanya, menerusi teknologi baharu itu, orang awam boleh menghubungi MyGCC dengan menggunakan mana-mana saluran secara serentak.
"Sebagai contoh, jika komunikasi bermula daripada perbualan platform ruangan berbual, andai kata pemanggil ingin menukar saluran komunikasi untuk mendapatkan dan memahami sesuatu maklumat dengan lebih jelas, mereka boleh sahaja meminta untuk menukar saluran kepada panggilan telefon atau sebaliknya," katanya.
Setakat 31 Ogos 2022, MyGCC telah mengendalikan sebanyak 11,594,766 juta transaksi melibatkan pelbagai saluran komunikasi dengan saluran panggilan telefon.
Sejak penubuhannya, MyGCC telah mencapai tahap kepuasan pelanggan yang melebihi sasaran 80 peratus yang telah ditetapkan.
Selain itu, MyGCC turut menerima pengiktirafan seperti Anugerah “Service Innovation” oleh FutureGov Magazine, tempat kedua bagi anugerah “Best Government Contact Centre 2013” dan anugerah “Government Initiative Recognition” daripada Contact Centre Association of Malaysia (CCAM).
Terdapat tujuh saluran komunikasi MyGCC :
• Panggilan telefon: 03-8000 8000
• SMS : 03-8000 8000
• E-mel: 80008000@mygcc.gov.my
• Facebook: MyGCCMalaysia
• Instagram: MyGCCMalaysia
• Twitter: MyGCCMalaysia
• Portal: www.malaysia.gov.my (chatbot SITI@MyGCC)
Artikel ini adalah kandungan berbayar
Eton Khir
Wed Sep 21 2022
Mohd Bakhari berkata, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya untuk beralih dari cara komunikasi konvensional multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara omnichannel. - Foto Astro AWANI
Kestabilan sosiopolitik Sabah bolehkan agihan ekonomi saksama - Tun Juhar
Keadaan sosiopolitik Sabah yang stabil akan membolehkan pengagihan ekonomi, pendapatan dan kekayaan negeri dilakukan secara adil dan saksama kepada semua rakyat, kata Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Ju
Kenanga jangka OPR stabil 3.0 peratus pada 2025
Kenanga Investment Bank Bhd menjangka Kadar Dasar Semalaman (OPR) kekal stabil pada 3.0 peratus sepanjang 2025.
Johor sasar jumlah ternakan cecah 200,000 ekor pada 2027
Johor menyasarkan jumlah ternakan di negeri ini mencapai hingga 200,000 ekor pada 2027 setelah berjaya mencapai jumlah pengeluaran ternakan sebanyak 152,000 ekor hingga bulan lepas.
Hargai warga emas melalui penjagaan, hormat dan penglibatan - Lee Lam Thye
Lee Lam Thye menekankan keperluan mendesak untuk menghargai warga emas melalui penjagaan, hormat, dan penglibatan yang lebih baik.
Malaysia perlu bersedia penuhi keperluan TBB yang semakin meningkat - Fadillah
Keperluan tenaga boleh baharu (TBB) di negara ini semakin meningkat seiring dengan keyakinan pelabur asing khususnya untuk mewujudkan pusat-pusat data.
Belanjawan 2025: Kesalinghubungan internet di sekolah, kampus jadi keutamaan - Fahmi
Fahmi berkata ia termasuk isu Internet di kawasan terpencil, pedalaman dan pulau-pulau dalam memastikan akses Internet berkelajuan tinggi lebih meluas.
Pelajar tahfiz perlu teroka bidang teknologi
Kira-kira 200,000 pelajar tahfiz di negara ini, perlu dipastikan untuk mempunyai kemampuan dan peluang menjadi tenaga penggerak kepada umat Islam Malaysia dalam meneroka bidang yang dahulu dilihat sebagai asing., tegas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Perpaduan rakyat prasyarat ekonomi mampan
Tidak semua negara Islam mempunyai ruang dan kesempatan untuk terus aman dan damai, dan mempunyai peluang untuk menikmati ekonomi yang kukuh dan berkembang seperti Malaysia, tegas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Beliau berkata, rakyat Malaysia perlu mempunyai tekad untuk memahami maksud dan keperluan perpaduan di kalangan mereka, serta kekuatan dalaman yang seterusnya dapat dijadikan tonggak untuk negara membuat langkah seterusnya.
Beliau berkata, rakyat Malaysia perlu mempunyai tekad untuk memahami maksud dan keperluan perpaduan di kalangan mereka, serta kekuatan dalaman yang seterusnya dapat dijadikan tonggak untuk negara membuat langkah seterusnya.
Tidak perlu tergesa-gesa tukar ke lesen B - JPJ
Pemegang Lesen Memandu Malaysia (LMM) Kelas B2 dan B1 tidak perlu tergesa-gesa mendaftar Program Khas Peralihan LLM Kelas B2/B1 Kepada LMM Kelas B kerana tiada had masa ditetapkan untuk permohonan.
KPWKM teruskan lapan inisiatif bantu warga emas
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) akan terus menggerakkan lapan inisiatif utama dalam memenuhi keperluan jagaan dan sistem sokongan terhadap warga emas.
Pendaftaran PADU: Proses e-KYC kurang lima minit - Rafizi
Rafizi nafi dakwaan kononnya proses e-KYC iaitu memuat naik swafoto dan kad pengenalan untuk pendaftaran PADU akan mengambil masa tiga hari.
MAMPU akan ditempatkan di bawah Kementerian Digital - Gobind
Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) akan ditempatkan di bawah Kementerian Digital yang baru dibentuk.
Rodzi Md Saad dilantik Ketua Pengarah MAMPU
Datuk Rodzi Md Saad dilantik sebagai Ketua Pengarah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), Jabatan Perdana Menteri (JPM) yang baharu berkuat kuasa hari ini.
MAMPU tangani kesesakan di premis kerajaan, rakyat mula beralih ke perkhidmatan E2E
Program NBPPA akan diteruskan pada masa hadapan dengan meletakkan rakyat sebagai keutamaan.
MAMPU jadi medium melancarkan khidmat kerajaan digital
MyGCC memainkan peranan penting sebagai 'kerajaan digital' dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat berkaitan perkhidmatan awam.
Perjanjian Kerajaan dan CSP buka potensi pelaburan sehingga RM15 bilion - PM Ismail Sabri
Penglibatan empat CSP melalui anak syarikat masing-masing, membuka potensi pelaburan dalam negara bernilai RM12 bilion hingga RM15 bilion menjelang 2025.
MyGovCloud@PDSA tingkat kecekapan sektor awam dengan pengkomputeran awan
MyGovCloud@PDSA merupakan perkhidmatan cloud hosting yang menyediakan sejumlah sumber, iaitu rangkaian, server, storan dan sistem operasi secara maya.
Produk CHIPTA 2021 akan diketengahkan untuk manfaat masyarakat
MAMPU akan bekerjasama rapat dengan agensi-agensi berkaitan untuk membuat padanan perkhidmatan dan fungsi bisnes bagi memastikan produk inovasi tersebut dapat direalisasikan.
MAMPU komited usaha digitalisasi sektor awam melalui data raya
Projek itu melibatkan 22 produk data raya daripada 17 agensi dan kesemua produk data berkenaan telah pun siap dibangunkan.
Rasuah Busters: Kerjasama rentas agensi perlu lebih strategik, sistematik tingkat integriti
Menurut Global Financial Integrity Report 2017, antara tahun 2005 hingga 2014 Malaysia telah kehilangan RM1.8 trillion menerusi aliran kewangan tidak sah dan sebahagian daripadanya berpunca dari