KUALA LUMPUR: Agensi perkhidmatan digital kerajaan, Malaysia Government Call Centre (MyGCC) yang merupakan inisiatif bitara Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) di bawah Jabatan Perdana Menteri, terus menjadi platform memudahkan komunikasi orang awam dengan agensi kerajaan.
Timbalan Ketua Pengarah (Transformasi dan Pemodenan Pengurusan (MAMPU) Dr Mohd Bakhari Ismail berkata, MyGCC memainkan peranan penting sebagai ‘kerajaan digital’ dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat berkaitan perkhidmatan awam.
Jelasnya, perkhidmatan itu diaplikasikan menerusi konsep Single Point of Contact (SPOC) iaitu menggunakan satu nombor telefon tunggal, Short Message Service (SMS), e-mel, media sosial dan ruangan berbual.
“Objektif penubuhannya merupakan satu usaha kerajaan melalui MAMPU, untuk kita mewujudkan satu saluran perkhidmatan atau komunikasi agar rakyat dengan kerajaan lebih mudah berkomunikasi dengan hanya mendail satu nombor iaitu 03-8000 8000.
"Dengan perkhidmatan talian seperti ini, rakyat boleh berhubung terus dengan kerajaan sama ada untuk membuat pertanyaan, aduan atau memberi penghargaan jika mereka mendapat perkhidmatan terbaik daripada kerajaan,” katanya kepada Astro Awani pada Selasa.
Sementara itu, Mohd Bakhari berkata, kepentingan MyGCC ini dapat dilihat ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik COVID-19 yang telah memberi impak besar kepada kelancaran sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan, baik kerajaan persekutuan, kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan mahupun agensi masing-masing.
“Semasa PKP, bilangan atau jumlah transaksi yang diterima dalam masa satu hari hampir melebihi 40,000 manakala dalam keadaan biasa kita menerima 3,000 sehingga 4,000. Bayangkan betapa banyak pertanyaan khidmat pelanggan yang diterima,” katanya.
Selain itu, Mohd Bakhari berkata, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya untuk beralih dari cara komunikasi konvensional multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara omnichannel yang akan meningkatkan lagi kecekapan perhubungan komunikasi antara MyGCC dan semua pihak.
Katanya, menerusi teknologi baharu itu, orang awam boleh menghubungi MyGCC dengan menggunakan mana-mana saluran secara serentak.
"Sebagai contoh, jika komunikasi bermula daripada perbualan platform ruangan berbual, andai kata pemanggil ingin menukar saluran komunikasi untuk mendapatkan dan memahami sesuatu maklumat dengan lebih jelas, mereka boleh sahaja meminta untuk menukar saluran kepada panggilan telefon atau sebaliknya," katanya.
Setakat 31 Ogos 2022, MyGCC telah mengendalikan sebanyak 11,594,766 juta transaksi melibatkan pelbagai saluran komunikasi dengan saluran panggilan telefon.
Sejak penubuhannya, MyGCC telah mencapai tahap kepuasan pelanggan yang melebihi sasaran 80 peratus yang telah ditetapkan.
Selain itu, MyGCC turut menerima pengiktirafan seperti Anugerah “Service Innovation” oleh FutureGov Magazine, tempat kedua bagi anugerah “Best Government Contact Centre 2013” dan anugerah “Government Initiative Recognition” daripada Contact Centre Association of Malaysia (CCAM).
Terdapat tujuh saluran komunikasi MyGCC :
• Panggilan telefon: 03-8000 8000
• SMS : 03-8000 8000
• E-mel: 80008000@mygcc.gov.my
• Facebook: MyGCCMalaysia
• Instagram: MyGCCMalaysia
• Twitter: MyGCCMalaysia
• Portal: www.malaysia.gov.my (chatbot SITI@MyGCC)
Artikel ini adalah kandungan berbayar
Eton Khir
Wed Sep 21 2022
Mohd Bakhari berkata, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya untuk beralih dari cara komunikasi konvensional multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara omnichannel. - Foto Astro AWANI
Perancis keluarkan waran tangkap terhadap Bashar
Dua majistret penyiasat Perancis telah mengeluarkan waran tangkap terhadap bekas Pemimpin Syria, Bashar al-Assad, atas dakwaan bersubahat dalam jenayah perang, menjadikannya kali kedua tindakan sedemikian diambil oleh pihak berkuasa kehakiman negara itu.
Kelahiran bayi di Korea Selatan pada November tertinggi dalam 14 tahun
Menurut Statistik Korea, seramai 20,095 bayi dilahirkan pada November 2024, menandakan peningkatan 14.6 peratus berbanding 17,530 kelahiran dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya.
Trump janji tamatkan konflik, tapi Rusia-Ukraine masih berperang
Rusia dan Ukraine terus melancarkan serangan udara ke atas satu sama lain, walaupun Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump yang baru mengangkat sumpah jawatan, mendakwa kononnya mampu menamatkan perang dalam masa 24 jam.
SHP Batang Kali bukti usaha Kerajaan Selangor kurangkan jejak karbon - Amirudin
Amirudin berkata, pembinaan loji hidrokuasa kecil ini membuktikan kemampuan negeri memimpin usaha menghasilkan penyelesaian tenaga yang lebih bersih dan hijau.
Clinker Line 2 Cahya Mata dijangka siap Mac 2027, bantu tingkat pengeluaran simen Sarawak
Setelah siap, Cahya Mata Cement akan mencapai kapasiti pengeluaran simen tahunan sebanyak 2.4 juta metrik tan.
YouTube uji ciri audio berkualiti lebih tinggi
Jump Ahead membolehkan penonton melangkau terus ke bahagian video yang dirasakan menarik.
AWANI Ringkas: Pertumbuhan ekonomi, potensi rantau ASEAN
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Kes tipu pindah milik tanah: Kerajaan Selangor tanggung kerugian tinggi - Amirudin
Amirudin Shari menegaskan pertindihan ini menyebabkan kerajaan negeri terpaksa membayar ganti rugi kepada pihak terbabit.
Ibu bapa Zayn Rayyan mohon dibebaskan serta-merta
Pasangan berusia 30 tahun itu memohon agar dibebaskan serta-merta daripada satu pertuduhan mengabai kanak kanak-kanak autisme itu.
176 warga asing ditahan di Bukit Bintang
Pengarahnya Wan Mohammed Saupee Wan Yusoff berkata operasi yang bermula 7.15 malam itu dilaksanakan dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berdasarkan aduan orang awam serta risikan.
Pendaftaran PADU: Proses e-KYC kurang lima minit - Rafizi
Rafizi nafi dakwaan kononnya proses e-KYC iaitu memuat naik swafoto dan kad pengenalan untuk pendaftaran PADU akan mengambil masa tiga hari.
MAMPU akan ditempatkan di bawah Kementerian Digital - Gobind
Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) akan ditempatkan di bawah Kementerian Digital yang baru dibentuk.
Rodzi Md Saad dilantik Ketua Pengarah MAMPU
Datuk Rodzi Md Saad dilantik sebagai Ketua Pengarah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), Jabatan Perdana Menteri (JPM) yang baharu berkuat kuasa hari ini.
MAMPU tangani kesesakan di premis kerajaan, rakyat mula beralih ke perkhidmatan E2E
Program NBPPA akan diteruskan pada masa hadapan dengan meletakkan rakyat sebagai keutamaan.
MAMPU jadi medium melancarkan khidmat kerajaan digital
MyGCC memainkan peranan penting sebagai 'kerajaan digital' dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat berkaitan perkhidmatan awam.
Perjanjian Kerajaan dan CSP buka potensi pelaburan sehingga RM15 bilion - PM Ismail Sabri
Penglibatan empat CSP melalui anak syarikat masing-masing, membuka potensi pelaburan dalam negara bernilai RM12 bilion hingga RM15 bilion menjelang 2025.
MyGovCloud@PDSA tingkat kecekapan sektor awam dengan pengkomputeran awan
MyGovCloud@PDSA merupakan perkhidmatan cloud hosting yang menyediakan sejumlah sumber, iaitu rangkaian, server, storan dan sistem operasi secara maya.
Produk CHIPTA 2021 akan diketengahkan untuk manfaat masyarakat
MAMPU akan bekerjasama rapat dengan agensi-agensi berkaitan untuk membuat padanan perkhidmatan dan fungsi bisnes bagi memastikan produk inovasi tersebut dapat direalisasikan.
MAMPU komited usaha digitalisasi sektor awam melalui data raya
Projek itu melibatkan 22 produk data raya daripada 17 agensi dan kesemua produk data berkenaan telah pun siap dibangunkan.
Rasuah Busters: Kerjasama rentas agensi perlu lebih strategik, sistematik tingkat integriti
Menurut Global Financial Integrity Report 2017, antara tahun 2005 hingga 2014 Malaysia telah kehilangan RM1.8 trillion menerusi aliran kewangan tidak sah dan sebahagian daripadanya berpunca dari