KUALA LUMPUR: Agensi perkhidmatan digital kerajaan, Malaysia Government Call Centre (MyGCC) yang merupakan inisiatif bitara Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) di bawah Jabatan Perdana Menteri, terus menjadi platform memudahkan komunikasi orang awam dengan agensi kerajaan.
Timbalan Ketua Pengarah (Transformasi dan Pemodenan Pengurusan (MAMPU) Dr Mohd Bakhari Ismail berkata, MyGCC memainkan peranan penting sebagai ‘kerajaan digital’ dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat berkaitan perkhidmatan awam.
Jelasnya, perkhidmatan itu diaplikasikan menerusi konsep Single Point of Contact (SPOC) iaitu menggunakan satu nombor telefon tunggal, Short Message Service (SMS), e-mel, media sosial dan ruangan berbual.
“Objektif penubuhannya merupakan satu usaha kerajaan melalui MAMPU, untuk kita mewujudkan satu saluran perkhidmatan atau komunikasi agar rakyat dengan kerajaan lebih mudah berkomunikasi dengan hanya mendail satu nombor iaitu 03-8000 8000.
"Dengan perkhidmatan talian seperti ini, rakyat boleh berhubung terus dengan kerajaan sama ada untuk membuat pertanyaan, aduan atau memberi penghargaan jika mereka mendapat perkhidmatan terbaik daripada kerajaan,” katanya kepada Astro Awani pada Selasa.
Sementara itu, Mohd Bakhari berkata, kepentingan MyGCC ini dapat dilihat ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat pandemik COVID-19 yang telah memberi impak besar kepada kelancaran sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan, baik kerajaan persekutuan, kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan mahupun agensi masing-masing.
“Semasa PKP, bilangan atau jumlah transaksi yang diterima dalam masa satu hari hampir melebihi 40,000 manakala dalam keadaan biasa kita menerima 3,000 sehingga 4,000. Bayangkan betapa banyak pertanyaan khidmat pelanggan yang diterima,” katanya.
Selain itu, Mohd Bakhari berkata, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya untuk beralih dari cara komunikasi konvensional multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara omnichannel yang akan meningkatkan lagi kecekapan perhubungan komunikasi antara MyGCC dan semua pihak.
Katanya, menerusi teknologi baharu itu, orang awam boleh menghubungi MyGCC dengan menggunakan mana-mana saluran secara serentak.
"Sebagai contoh, jika komunikasi bermula daripada perbualan platform ruangan berbual, andai kata pemanggil ingin menukar saluran komunikasi untuk mendapatkan dan memahami sesuatu maklumat dengan lebih jelas, mereka boleh sahaja meminta untuk menukar saluran kepada panggilan telefon atau sebaliknya," katanya.
Setakat 31 Ogos 2022, MyGCC telah mengendalikan sebanyak 11,594,766 juta transaksi melibatkan pelbagai saluran komunikasi dengan saluran panggilan telefon.
Sejak penubuhannya, MyGCC telah mencapai tahap kepuasan pelanggan yang melebihi sasaran 80 peratus yang telah ditetapkan.
Selain itu, MyGCC turut menerima pengiktirafan seperti Anugerah “Service Innovation” oleh FutureGov Magazine, tempat kedua bagi anugerah “Best Government Contact Centre 2013” dan anugerah “Government Initiative Recognition” daripada Contact Centre Association of Malaysia (CCAM).
Terdapat tujuh saluran komunikasi MyGCC :
• Panggilan telefon: 03-8000 8000
• SMS : 03-8000 8000
• E-mel: 80008000@mygcc.gov.my
• Facebook: MyGCCMalaysia
• Instagram: MyGCCMalaysia
• Twitter: MyGCCMalaysia
• Portal: www.malaysia.gov.my (chatbot SITI@MyGCC)
Artikel ini adalah kandungan berbayar
Eton Khir
Wed Sep 21 2022
Mohd Bakhari berkata, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya untuk beralih dari cara komunikasi konvensional multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara omnichannel. - Foto Astro AWANI
Kerajaan tanggung RM1.662 juta kos penerbangan lawatan rasmi PM - Fahmi
Kerajaan berjaya menjimatkan hampir RM1 juta untuk sewaan penerbangan khas bagi lawatan rasmi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ke lima buah negara, baru-baru ini.
Harga dalam julat antara AS$65 dan AS$75 setong pada 2025
Malaysian Rating Corporation Bhd (MARC Ratings) mengunjurkan harga minyak berada dalam julat antara 65 dan 75 dolar amerika setong pada 2025.
Untung bersih Affin Bank melonjak
Keuntungan bersih Affin Bank Berhad meningkat 45% kepada RM145.82 juta pada suku ketiga tahun kewangan 2024, didorong oleh peningkatan pendapatan daripada kadar faedah dan segmen perbankan Islam.
JIPS guna dron pantau warga PDRM main golf ketika bertugas
Pemantauan dan penyiasatan membabitkan warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) dibuat menggunakan dron oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standards (JIPS) Bukit Aman.
FGV diarah kemuka pembelaan saman sebelum 4 Disember
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan FGV Bulkers Sdn Bhd, anak syarikat tidak langsung FGV, untuk mengemukakan pembelaan saman sebelum 4 Disember 2024 berkaitan dakwaan pelanggaran perjanjian bekalan isirong tandan sawit.
DRB-Hicom terkesan penurunan jualan kenderaan, kerugian Pos Malaysia
Pendapatan sembilan bulan pertama DRB-Hicom Bhd bagi tahun kewangan 2024 terkesan disebabkan penurunan jualan kenderaan dan perkhidmatan pos.
Hutang RM1.24 trilion diuruskan secara bertanggungjawab, tiada krisis
Pakar Ekonomi menyifatkan hutang negara berjumlah RM1.24 trilion tidak membimbangkan kerana nisbah hutang kepada KDNK kekal di bawah 90 peratus.
[TERKINI] Penjawat awam Negeri Sembilan, P. Pinang terima bonus
Kerajaan Negeri Sembilan memberi bantuan khas kewangan dua bulan gaji manakala Kerajaan Pulau Pinang memberi setengah bulan gaji atau minimum RM1,000 kepada penjawat awam negeri tahun depan
Agong sambut Ulang Tahun Hari Keputeraan ke-66 bersama keluarga
Yang di-Pertuan Agong berkenan menikmati santapan tengah hari bersama keluarga dan cucunda bersempena dengan sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan ke-66 Seri Paduka Baginda.
M Nasir terima Ijazah Kehormat UPSI
Datuk M Nasir akan dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Persembahan pada Majlis Istiadat Konvokesyen Ke-26 Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di sini pada Sabtu.
Pendaftaran PADU: Proses e-KYC kurang lima minit - Rafizi
Rafizi nafi dakwaan kononnya proses e-KYC iaitu memuat naik swafoto dan kad pengenalan untuk pendaftaran PADU akan mengambil masa tiga hari.
MAMPU akan ditempatkan di bawah Kementerian Digital - Gobind
Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) akan ditempatkan di bawah Kementerian Digital yang baru dibentuk.
Rodzi Md Saad dilantik Ketua Pengarah MAMPU
Datuk Rodzi Md Saad dilantik sebagai Ketua Pengarah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), Jabatan Perdana Menteri (JPM) yang baharu berkuat kuasa hari ini.
MAMPU tangani kesesakan di premis kerajaan, rakyat mula beralih ke perkhidmatan E2E
Program NBPPA akan diteruskan pada masa hadapan dengan meletakkan rakyat sebagai keutamaan.
MAMPU jadi medium melancarkan khidmat kerajaan digital
MyGCC memainkan peranan penting sebagai 'kerajaan digital' dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat berkaitan perkhidmatan awam.
Perjanjian Kerajaan dan CSP buka potensi pelaburan sehingga RM15 bilion - PM Ismail Sabri
Penglibatan empat CSP melalui anak syarikat masing-masing, membuka potensi pelaburan dalam negara bernilai RM12 bilion hingga RM15 bilion menjelang 2025.
MyGovCloud@PDSA tingkat kecekapan sektor awam dengan pengkomputeran awan
MyGovCloud@PDSA merupakan perkhidmatan cloud hosting yang menyediakan sejumlah sumber, iaitu rangkaian, server, storan dan sistem operasi secara maya.
Produk CHIPTA 2021 akan diketengahkan untuk manfaat masyarakat
MAMPU akan bekerjasama rapat dengan agensi-agensi berkaitan untuk membuat padanan perkhidmatan dan fungsi bisnes bagi memastikan produk inovasi tersebut dapat direalisasikan.
MAMPU komited usaha digitalisasi sektor awam melalui data raya
Projek itu melibatkan 22 produk data raya daripada 17 agensi dan kesemua produk data berkenaan telah pun siap dibangunkan.
Rasuah Busters: Kerjasama rentas agensi perlu lebih strategik, sistematik tingkat integriti
Menurut Global Financial Integrity Report 2017, antara tahun 2005 hingga 2014 Malaysia telah kehilangan RM1.8 trillion menerusi aliran kewangan tidak sah dan sebahagian daripadanya berpunca dari