Program Norma Baharu Penyampaian Perkhidmatan Awam (NBPPA) di bawah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) merupakan inisiatif membentuk kelancaran penyampaian perkhidmatan awam yang berorientasikan pendigitalan kerajaan ke rakyat (G2C) dan kerajaan ke perniagaan (G2B).
Pengarah Bahagian Perundingan Pengurusan 2 MAMPU Jabatan Perdana Menteri (JPM), Lornie Enggong berkata, program diterajui sejak mulanya pandemik COVID-19 itu dilaksanakan bagi memastikan rakyat mendapat akses perkhidmatan End-to-End (E2E) dan menyelesaikan setiap urusan tanpa perlu ke premis serta dilakukan secara dalam talian.
Kata Lornie, dua kategori perkhidmatan awam telah dilibatkan dalam program berkenaan melibatkan perkhidmatan E2E dan bukan E2E.
“Perkhidmatan E2E merujuk kepada perkhidmatan yang dilaksanakan secara dalam talian sepenuhnya. Perkhidmatan dari mula hingga akhir yang boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana-mana tanpa berurusan secara bersemuka seperti pembayaran cukai taksiran dan semakan serta pembayaran saman.
“Manakala, perkhidmatan bukan E2E pula meliputi perkhidmatan yang tidak memenuhi kriteria E2E iaitu perkhidmatan separa E2E, perkhidmatan e-kaunter dan perkhidmatan manual seperti pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan termasuk tempahan janji temu pembaharuan pasport antarabangsa,” katanya.
Beliau berkata demikian pada program AWANI Pagi: Norma Baharu Penyampaian Perkhidmatan Awam, pada Selasa.
Pengarah Bahagian Perundingan Pengurusan 2 MAMPU Jabatan Perdana Menteri (JPM), Lornie Enggong berkata, program diterajui sejak mulanya pandemik COVID-19 itu dilaksanakan bagi memastikan rakyat mendapat akses perkhidmatan End-to-End (E2E) dan menyelesaikan setiap urusan tanpa perlu ke premis serta dilakukan secara dalam talian.
Kata Lornie, dua kategori perkhidmatan awam telah dilibatkan dalam program berkenaan melibatkan perkhidmatan E2E dan bukan E2E.
“Perkhidmatan E2E merujuk kepada perkhidmatan yang dilaksanakan secara dalam talian sepenuhnya. Perkhidmatan dari mula hingga akhir yang boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana-mana tanpa berurusan secara bersemuka seperti pembayaran cukai taksiran dan semakan serta pembayaran saman.
“Manakala, perkhidmatan bukan E2E pula meliputi perkhidmatan yang tidak memenuhi kriteria E2E iaitu perkhidmatan separa E2E, perkhidmatan e-kaunter dan perkhidmatan manual seperti pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan termasuk tempahan janji temu pembaharuan pasport antarabangsa,” katanya.
Beliau berkata demikian pada program AWANI Pagi: Norma Baharu Penyampaian Perkhidmatan Awam, pada Selasa.