KUALA LUMPUR: Malaysia's e-commerce income is again expected to surpass the RM1 trillion mark this year, after hitting RM1.1 trillion last year.
The chief executive of Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) Mahadhir Aziz said the projection is in line with the country's aim of achieving an e-commerce market size worth RM1.65 trillion by 2025.
"Based on our data and trend, we are confident (e-commerce income) of achieving more than RM1 trillion (this year). This is premised on the situation of the movement control order previously which led to a spike in the e-commerce business.
"But there is already a momentum and therefore it is important for us to bring more new programmes that are broader and cover all aspects such as demographics and others," he said in a media briefing after the launch of '#JomCelikDigital Dengan Meta' through the Zoom application today.
In February, the Department of Statistics revealed that e-commerce income hit RM1.1 trillion in 2021, an increase of 21.8 per cent from 2020.
The #JomCelikDigital Dengan Meta is a digital skill upgrade initiative that is a collaboration between MDEC and Meta Malaysia to assist Malaysians and businesses impacted by the COVID-19 pandemic and to enhance and invigorate the resilience of the nation's digital economy.
At the same event, Meta Malaysia country director Nicole Tan said the initiative will introduce four programmes to boost digital skills, namely 'Meta Boost', 'Pasar Whatsapp', 'Instagram Academy', and 'Facebook Blueprint Higher Education Programme'.
Meta Boost offers a free education programme to empower more than 1,000 small and medium enterprises (SMEs) affected by the pandemic while 'Pasar Whatsapp' introduces various applications to digitalise business.
#JomCelikDigital Dengan Meta will be implemented in phases starting April 14 and participants can visit
https://jomcelikdigitaldenganmeta.splashthat.com/ for more information.
-- BERNAMA
Bernama
Thu Apr 07 2022
Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) chief executive Mahadhir Aziz said the projection is in line with the country's aim of achieving an e-commerce market size worth RM1.65 trillion by 2025. - Astro AWANI
Bomba selamatkan tiga subkontrakor terkandas di kren pengangkat
Ketiga-tiga mangsa lelaki itu masing-masing berusia 24, 26 dan 32 tahun terkandas dengan anggaran ketinggian dua tingkat.
Hulu Perak daerah terbaharu dilanda banjir kilat
Banjir kilat berlaku disebabkan hujan lebat berterusan selama dua jam di sekitar Gerik.
Kejayaan pembangunan Sabah jadi kayu ukur pada PRN, PRU16 - Rafizi
Rafizi berkata kerjasama antara parti adalah perkara yang terus dibincangkan dalam kerangka semangat Kerajaan Perpaduan.
88 badan pensijilan halal luar negara dapat pengiktirafan JAKIM
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memberikan pengiktirafan kepada 88 badan pensijilan halal luar negara setakat Mei tahun ini.
eWarga Emas bentuk sistem penyampaian perkhidmatan berkesan, bersepadu - Noraini
Portal sistem warga emas (eWarga Emas) dibangunkan bagi membentuk sistem penyampaian perkhidmatan warga emas yang berkesan dan bersepadu.
MITRA lulus lebih RM95 juta untuk 11 program masyarakat India
Kesemua program yang dalam pelaksanaan itu memberi tumpuan kepada usaha memperkasakan sosioekonomi komuniti India dalam negara.
Kestabilan sosiopolitik Sabah bolehkan agihan ekonomi saksama - Juhar
Smber daya, kekayaan alam semula jadi dan potensi ekonomi dalam masyarakat dapat dibahagi dengan cara memberi peluang sama kepada rakyat.
Kenanga jangka OPR stabil 3.0 peratus pada 2025
Kenanga Investment Bank Bhd menjangka Kadar Dasar Semalaman (OPR) kekal stabil pada 3.0 peratus sepanjang 2025.
Johor sasar jumlah ternakan cecah 200,000 ekor pada 2027
Johor menyasarkan jumlah ternakan di negeri ini mencapai hingga 200,000 ekor pada 2027 setelah berjaya mencapai jumlah pengeluaran ternakan sebanyak 152,000 ekor hingga bulan lepas.
Hargai warga emas melalui penjagaan, hormat dan penglibatan - Lee Lam Thye
Lee Lam Thye menekankan keperluan mendesak untuk menghargai warga emas melalui penjagaan, hormat, dan penglibatan yang lebih baik.
Tiada kaitan dengan pelantikan CEO MDEC, Anuar Fariz bukan adik saya - Fahmi
Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil menyangkal dakwaan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) baharu Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) Anuar Fariz Fadzil merupakan adiknya.
Anuar Fariz Fadzil sah dilantik CEO MDEC
Pelantikan diumumkan Syed Ibrahim, yang memperkenalkan Anuar pada acara Festival Kandungan Digital Malaysia 2024 di Kuala Lumpur hari ini.
MDEC, MATRADE mudah cara lebih 150 padanan perniagaan berpotensi di Tokyo Game Show 2024
MDEC dan MATRADE telah memudah cara lebih 150 padanan perniagaan yang berpotensi untuk 10 studio dan syarikat Malaysia semasa Tokyo Game Show (TGS) 2024.
Ekonomi digital dijangka capai unjuran sumbangan 25.5 peratus kepada KDNK akhir 2025
Dasar Malaysia yang mesra perniagaan dan pengukuhan ringgit berbanding dolar AS kebelakangan ini menyumbang kepada prospek positif ekonomi.
Aplikasi seeNi dan Kliik pacu negara jadi pusat kandungan digital tempatan
Aplikasi seeNi dan Kliik menjadi platform terbaharu yang dilancarkan sebuah syarikat tempatan, Nu Ideaktiv bertujuan memacu industri kreatif dan digital.
CEO MDEC tamat perkhidmatan 31 Ogos
Mahadhir Aziz akan menamatkan perkhidmatan beliau pada 31 Ogos 2024 selepas tiga tahun menerajui MDEC.
5,000 rakyat Malaysia bakal dilatih, digaji di bawah perkongsian MDEC, NASSCOM
Tujuh syarikat antarabangsa India di Malaysia komited untuk melatih dan menggaji 5,000 rakyat Malaysia dengan termeterainya MoU antara MDEC dan NASSCOM.
SC digesa perluaskan platform GROWMatch ke semua sektor - Gobind
Kementerian Digital menggesa SC untuk memperluaskan platform padanan GROWMatch kepada semua industri bagi menangani jurang pembiayaan yang dihadapi oleh perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).
Garis panduan tingkat pelaburan pusat data akan dikeluarkan pada suku ketiga - Tengku Zafrul
Kerajaan akan mengumumkan garis panduan untuk keberkesanan penggunaan kuasa (PUE) dan keberkesanan penggunaan air (WUE) di pusat data menjelang suku ketiga tahun ini untuk meningkatkan pelaburan.
Pelaburan digital Malaysia meningkat kepada RM66.22 bilion pada separuh pertama 2024
Pelaburan digital Malaysia meningkat kepada RM66.22 bilion pada separuh pertama tahun ini, menunjukkan pertumbuhan kukuh dan daya tahan ekonomi digital walaupun terdapat ketegangan geopolitik global.