PENGUMUMAN untuk meneruskan PdPR telah disampaikan oleh Datuk Dr Radzi Jidin pada ucapan baru-baru ini untuk meneruskan persekolahan sewaktu lockdown memerlukan pelaksanaan yang mementingkan keperluan dan kehendak pengguna.
PdPR ini perlu dilaksanakan oleh semua sekolah termasuklah sekolah kerajaan dan sekolah swasta.
Umum mengetahui usaha PdPR terus dilaksanakan untuk mengekang jangkitan varian baru dan sedia ada penyakit COVID-19.
Seolah-olah di dalam medan peperangan yang tidak dapat menjejaki musuh yang nyata, maka persediaan dan perlaksanaan PdPR di rumah adalah perlu untuk menyelamatkan nyawa para pelajar daripada jangkitan wabak penyakit yang merbahaya seperti COVID-19.
Namun, apakah pihak sekolah, para guru dan ibu-bapa sudah bersedia untuk melaksanakan kelangsungan PdPR tersebut?
Pendekatan reka bentuk pembelajaran berpusatkan pelajar merupakan salah satu kaedah terbaik untuk meneruskan PdPR dengan menjadikan pelajar sebagai pengguna utama pelaksanaannya.
Sebelum pelaksanaan PdPR, analisa keperluan pelajar perlu dikenal pasti. Sebagai contoh, adakah mereka sudah bersedia dari segi mental, fizikal, emosi untuk meneruskan pembelajaran tersebut?
Daripada segi teknologi, apakah mereka sudah bersedia dengan mempunyai infrastruktur internet, data, perkakasan seperti teknologi mudah alih telefon pintar dan telefon riba dan perisian yang bersesuaian untuk PdPR.
Penuhi keperluan pelajar?
Pertama, adakah pelajar-pelajar mempunyai ruang dan susun atur yang ergonomik untuk belajar dan membuat latihan yang selesa untuk perlaksanaan PdPR sewaktu ia dijalankan.
Kedua, apakah mereka mempunyai kemahiran asas untuk menggunakan teknologi maklumat terutama dengan menggunakan perisian dan perkakasan berkaitan PdPR.
Bagaimanakah kesediaan mereka terhadap menyediakan dan menggunakan peralatan tersebut? Adakah mereka mempunyai sumber kewangan yang mencukupi atau mereka datangnya daripada golongan B40.
Ketiga, bagaimanakah pula kesediaan guru-guru tersebut untuk perlaksanaan PdPR tersebut, adakah mereka juga mahir menggunakan perkakasan dan perisian ICT yang sepatutnya seperti penyediaan bahan-bahan untuk PdPR.
Keempat, bagaimanakah kesediaan ibu bapa untuk persediaan dan pelaksanaan PdPR, sama ada mereka memahaminya dan dapat membantu anak-anak mereka untuk PdPR.
Kelima, adakah pihak sekolah dapat memberi kemudahan untuk guru-guru untuk pembelajaran bercorak PdPR ini. Ini termasuk di dalam pembahagian jadual dan bahan-bahan untuk PdPR dan perlaksanaannya yang sistematik dan mampu dilaksanakan.
Keenam, bagaimanakah segala kemudahan infrastuktur, internet dan dan data, perkakasan dan perisian dan bahan-bahan PdPR disediakan oleh pihak kerajaan untuk kawasan atau pun pejabat pendidikan daerah-daerah tertentu termasuk di kawasan pedalaman.
Apakah peranan komuniti untuk membantu kepada kemenjadian PdPR ini?
Tidak praktikal jika tumpuan pelbagai kaedah pembelajaran dalam talian, teradun, modul, yang terkini namun jika pelaksanaannya tidak memberi kesan terhadap pengetahuan pembelajaran dan mereka tidak memahami silibus walaupun yang asas.
Justeru, kunci utama pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar perlu berciri inovatif, kreatif dan fleksibel.
Inovatif, Kreatif dan Fleksibel
Pendekatan yang tidak membosankan, mempunyai elemen-elemen kreativiti, berpusatkan pelajar dan jika sesuai digabungkan dengan permainan ataupun gamifikasi dapat menarik minat supaya pelajar meneruskan PdPR.
PdPR dapat dimanfaatkan menerusi penggunaan teknologi maklumat untuk pembelajaran dengan kerjasama guru-guru, ibu bapa, pihak sekolah dan komuniti dan dapat mengurangkan penularan kes-kes penyakit berjangkit di sekolah.
Bagaimanapun, keperluan perkakasan dan perisian dan internet yang baik sangat diperlukan supaya PdPR dapat dilaksanakan dengan lancar. Disamping itu semua pihak perlu fleksibel dalam perlaksanaan PdPR dalam talian termasuklah guru-guru supaya tidak memberi tugasan yang terlalu banyak kepada pelajar.
Manakala ibu bapa perlu memberi sokongan moral kepada anak-anak mereka termasuklah memantau pembelajaran pelajar, memberi ruang pembelajaran, termasuk kerusi dan meja, di samping perkakasan dan perisian, khusus untuk PdPR dan bekerjasama dengan guru-guru dan pihak sekolah.
Pihak PIBG boleh memikirkan cara menaja perkakasan PdPR untuk mereka yang tidak bernasib baik. Ini termasuk inisiatif bekerjasama dengan swasta dan NGO untuk mendapatkan penajaan perkakasan, dan perisian.
Pihak pentadbir perlu memberi ruang kepada guru-guru untuk meneroka pembelajaran dalam talian untuk para pelajar dan tidak meletakkan jadual yang terlalu ketat terhadap pengurusan PdPR, sebaliknya memberi sokongan kepada guru-guru terhadap perlaksanaannya.
Kerja-kerja pengurusan perlu dikurangkan kepada para pendidik dan sebaik-baiknya tumpuan berfokuskan kepada PdPR.
Teknologi Pendidikan
Penggunaan teknologi seperti platform media sosial, teknologi mudah alih, serta telekomunikasi video perlu dipergiatkan lagi di dalam sektor pendidikan tetapi mengikut tatacara PdPR yang telah digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
Pihak pentadbir perlu memberi peluang kepada pendidik supaya mereka dapat menambah ilmu baru dalam literasi teknologi maklumat kepada mereka yang kurang asas penggunaan komputer.
Pihak kerajaan perlu memberi sokongan infrastruktur kepada sektor pendidikan termasuklah, latihan, infrastruktur data, internet, perkakasan, perisian serta bahan pengajaran.
Penggunaan TV Pendidikan dapat dioptimumkan dengan menambahkan lebih banyak kandungan pembelajaran untuk pembelajaran yang boleh diakssess menerusi television, radio dan internet.
Pihak komuniti dapat memainkan peranan menerusi sokongan pusat-pusat internet desa ataupun internet komuniti dengan memberi perkhidmatan percuma kepada para pelajar yang sedang menjalani PdPR menerusi ehsan masyarakat setempat terutama di kawasan kampung-kampung dan kawasan pedalaman dan juga di desa-desa.
Disamping itu portal-portal bahan pengajaran KPM, perlu dikemaskini dan dinaik-taraf untuk menyimpan dan mengakses bahan pembelajaran oleh guru-guru dan para pelajar.
Ini setaraf menuju ke arah platform PdP bertaraf dunia seperti Edx, Khan Academy, Coursera dan Udemy di mana bahan-bahan PdP boleh diakssess pada bila-bila masa sahaja dihujung jari oleh pelajar-pelajar dan guru-guru.
Disarankan juga pihak KPM menyediakan meja bantuan khusus seperti ‘Help Desk’ menerusi panggilan telefon dan email untuk menjawab pertanyaan berkenaan isu-isu PdPR.
Ini juga dapat diselaraskan dengan pangkalan data yang bersesuaian yang mempunyai maklumat jenis aduan, maklumat bantuan golongan yang terkesan terhadap PdPR seperti senarai maklumat B40.
Disamping itu maklumat pengajian pelajar, perkakasan, perisian, subjek, ibu-bapa, pelajar, guru, lokasi rumah dan sekolah dapat disimpan di dalam pengka;an data.
Maklumat ini akan diberikan kepada pihak KPM oleh pihak sekolah untuk tujuan pemantauan PDPR. Seterusnya pelaporann sains data menerusi pembelajaran mesin AI, boleh dimanfaatkan untuk tujuan ramalan dan preskripsi terhadap masalah-masalah PdPR menerusi pangkalan data pengurusan meja bantuan PdPR.
Justeru, pendekatan yang mempunyai reka bentuk pembelajaran berpusatkan pelajar perlu mengambil kira analisa keperluan kehendak pengguna utama iaitu pelajar dan perlu ditekankan kebolehgunaan pendekatan PdPR di samping mempunyai nilai empati dan kemanusiaan terhadap cabaran-cabaran PdPR yang berkaitan.
* Profesor Madya Ts. Dr. Shamsul Arrieya Ariffin, merupakan profesor madya, dan juga Pakar Teknologis, daripada Jabatan Komputeran, FSKIK UPSI Tanjong Malim Perak. Beliau juga penyelaras pelajar pasca Jabatan Komputeran.
** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI
Prof Madya Dr Shamsul Arrieya Ariffin
Fri Jun 11 2021
Pendekatan yang mempunyai reka bentuk pembelajaran berpusatkan pelajar perlu mengambil kira analisa keperluan kehendak pengguna utama iaitu pelajar. - Foto BERNAMA
Makaf sasar sembilan pingat emas Sukan SEA 2027
Skuad karate negara sedang mengatur strategi sebagai persediaan Malaysia menjadi tuan rumah temasya Sukan SEA 2027 dengan sasaran sembilan pingat emas.
Presiden Persekutuan Karate Malaysia (Makaf), Datuk Nur Azmi Ahmad berkata, pencapaian pada 2001 di Kuala Lumpur perlu dijadikan sandaran berbanding kutipan enam pingat emas ketika temasya 2017.
Presiden Persekutuan Karate Malaysia (Makaf), Datuk Nur Azmi Ahmad berkata, pencapaian pada 2001 di Kuala Lumpur perlu dijadikan sandaran berbanding kutipan enam pingat emas ketika temasya 2017.
KTMB sediakan 2 ETS tambahan KL Sentral-Padang Besar
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) akan menyediakan dua perkhidmatan tren elektrik (ETS) tambahan bagi laluan pergi balik KL Sentral-Padang Besar, sempena sambutan Hari Natal dan cuti sekolah penggal ketiga tahun ini.
Subsidi: Wajar diteruskan, ambil langkah banteras penyelewengan
Dr Barjoyai berkata, subsidi harus diteruskan namun perlu memberi penekanan terhadap usaha membanteras penyelewengan.
PDRM kutip lebih RM1 juta saman pada hari pertama
Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya mengutip RM1.03 juta pembayaran saman setakat 3 petang pada hari pertama penganjuran Program Dua Tahun Kerajaan MADANI (2TM) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada Jumaat.
Hidup mati atas jalan raya, lindungilah kebajikan kami...
Sampai bila kebajikan pekerja gig dilayan seperti anak tiriā¦
Itu antara suara mereka yang terlibat dalam sektor ekonomi gig, menganggap gesaan pemain industri untuk menangguhkan pembentangan Rang Undang-Undang Pekerja Gig sama sekali tidak wajar.
Laporan lanjut, ikuti tinjauan disediakan wartawan Khalis Khadir.
Itu antara suara mereka yang terlibat dalam sektor ekonomi gig, menganggap gesaan pemain industri untuk menangguhkan pembentangan Rang Undang-Undang Pekerja Gig sama sekali tidak wajar.
Laporan lanjut, ikuti tinjauan disediakan wartawan Khalis Khadir.
AWFF: 'Abang Adik' menang filem terbaik di Los Angeles
Filem tersebut berjaya mengetepikan 15 filem lain dari seluruh Asia untuk memenangi Piala Snow Leopard.
AWFF: Kemenangan 'Abang Adik' subur harapan ke Oscar
Kemenangan itu menyuburkan harapan untuk melihat ia tersenarai dalam pencalonan lima terbaik di Anugerah Akademi tahun depan.
RUU Keselamatan Dalam Talian: Seimbangkan hak dan perlindungan
OSAG berkata terdapat kebimbangan mengenai beberapa penyelesaian yang dicadangkan, dan mereka kini sedang menunggu jawapan daripada Bahagian Hal Ehwal Undang-undang di bawah Jabatan Perdana Menteri
Berita tempatan pilihan sepanjang hari ini
Berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 22 November 2024.
Berita antarabangsa pilihan sepanjang hari ini
Antara pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini.
KPM siapkan panduan pengurusan bencana banjir hadapi Monsun Timur Laut
KPM memandang serius kebajikan dan keselamatan seluruh warga institusi pendidikan, dan telah melakukan persiapan awal mendepani banjir susulan MTL yang dijangka berlaku lebih awal kali ini.
KPM setuju pengambilan guru baharu dipecah mengikut tiga wilayah
Pengambilan guru baharu dipecahkan mengikut tiga wilayah, iaitu Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
883 sekolah di seluruh negara berisiko banjir - KP Pendidikan
Sebanyak 883 sekolah termasuk rendah dan menengah dikenal pasti berisiko dilanda banjir di seluruh negara.
Seminar AI Teknologi Pendidikan medan praktikal, hasilkan natijah positif - IKIM
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) menganjurkan Seminar Kecerdasan Buatan (AI) Dalam Teknologi Pendidikan pada 11 dan 12 November.
Projek 1BestariNet: KPM serah siasatan kepada SPRM
KPM juga sedia beri kerjasama kepada SPRM selain sedang dalam proses memuktamadkan cadangan penyelesaian sebelum dikemukakan kepada Kabinet.
MOSTI terus perkasa program Malaysia Techlympics, STEM
MOSTI akan terus memperkasa pelaksanaan program Malaysia Techlympics dan inisiatif dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) dengan kerjasama Kementerian Pendidikan.
KPM laksana intervensi semua segmen bagi tingkat penglibatan murid dalam STEM - Fadhlina
Kementerian Pendidikan sedang melaksanakan intervensi di peringkat semua segmen bagi meningkatkan penglibatan murid dalam STEM.
Cikgu Din yang diuji masalah kesihatan isteri diberikan cuti - KPM
Kementerian Pendidikan melaksanakan tindakan segera bagi memberi bantuan terhadap Cikgu Din yang sedang diuji dengan masalah kesihatan isterinya seperti tular di media sosial.
Parlimen: RM290 juta diperuntuk bagi Program Baucer Buku MADANI
Sebanyak RM290 juta diperuntukkan untuk pelaksanaan Program Baucar Buku MADANI yang dijangka memanfaatkan lebih 3.5 juta pelajar.
Belanjawan 2025: Peruntukan besar bukti komitmen kerajaan perkukuh asas pendidikan
Peruntukan terbesar untuk sektor pendidikan dalam Belanjawan 2025 jelas membuktikan komitmen kerajaan untuk mengukuhkan asas pendidikan negara dan menjayakan 'keadilan pendidikan'.