Ketika Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sedang dalam pertimbangan menggantikan jet-jet pejuangnya yang kini telah berusia, mereka telah menjadi tumpuan pengeluar jet dari seluruh dunia di Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi 2019 (LIMA'19).

Bagaimanapun beberapa peristiwa telah membantu meletakkan pengeluar jet dari negara-negara Asia dan jet-jet mereka berada dalam pilihan, termasuklah jet Tejas buatan Hindustani Aeronautics Ltd dari India, JF-17 buatan Sino-Pakistani dari Pakistan dan FA-50 buatan Korea Aerospace Industry.

Pengeluar pilihan dari Eropah - BAE System dengan jet mereka Typhoon, Dessault Aviation (Rafale) dan Saab (Gripen) kini kurang mendapat perhatian selepas Malaysia menyatakan kemungkinan memikirkan semula pembelian daripada negara Eropah, selepas Kesatuan Eropah mempertimbangkan larangan penggunaan minyak kelapa sawit dalam bahan bio-fuel.

Bersempena dengan LIMA'19, Bernama bertemu dengan dua pengeluar jet Asia yang bersedia untuk membantu TUDM dalam proses pengantian jet pejuangnya.

Tejas dalam bahasa Sanskrit bermaksud 'bahang' merupakan pesawat tempur ringan (LCA) yang dibangunkan pembuat jet India, Hindustan Aeronautics dan merupakan pesawat supersonik kedua dihasilkan syarikat tersebut selepas HF-24 Marut.

Pengerusi dan Pengarah Urusan Hindustan Aeronautics R. Madhavan percaya Tejas mempunyai semua yang diperlukan bagi menjadi pengganti kepada jet pejuang sedia ada di TUDM.

"Saya percaya kami boleh menawarkan pakej terbaik untuk Malaysia, kami adalah syarikat pembuat terbesar di rantau ini untuk aeronatik dan aeroangkasa, dan kami mempunyai pelbagai rangkaian produk yang boleh disediakan untuk Malaysia.

"Angkatan Tentera Udara India telah menggunakan Tejas sejak 2016 dan kami juga menerima lebih daripada 120 cadangan untuk mengantikan jet lama mereka, menunggu arahan daripada mereka," katanya kepada Bernama di LIMA'19.

Tejas muncul buat kali pertama di LIMA'19 dan menandakan penampilannya buat kali pertama di Asia Tenggara.

Selasa lepas, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil kesempatan untuk melihat jet tersebut secara dekat, ketika lawatannya di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri.

Apa yang lebih menarik lagi, Madhavan berkata, syarikat yang berpusat di Bangalore itu boleh membina jet berkenaan mengikut spesifikasi yang Malaysia mahukan.

Dikenali sebagai pesawat moden dibina oleh India, Tejas merupakan pesawat satu enjin dan boleh terbang pada kelajuan supersonik dan melebihi 50,000 kaki (15,000 meter). Pesawat perang tangkas ini dilengkapi dengan pelbagai sistem persenjataan termasuklah misil jarak jauh, bom, misil jarak dekat, bom dengan sistem berpandu laser, tangki minyak tambahan dan pod laser.

Sementara itu, seorang jurucakap dari Korea Aerospace Industries (KAI) berkata, jet ringan FA-50 yang dibina syarikat itu adalah jet terbaik bagi mengantikan pesawat Malaysia sedia ada.

Katanya, syarikat Korea Selatan itu juga telah memberikan informasi mengenai pesawat tersebut kepada kerajaan Malaysia.

"Kami tahu mengenai keadaan jet pejuang Malaysia dan kami telah memberikan cadangan kepada kerajaan (Malaysia) dengan semua informasi. Pada masa ini, kami hanya boleh harapkan yang terbaik," katanya.

Sejak memasuki perkhidmatan pada 2005, lebih 200 unit pesawat FA-50 dan derivatifnya telah dijual kepada negara seperti Indonesia, Filipina, Iraq dan Thailand.

Jet FA-50, dibangunkan bersama KAI dan Lockheed Martin Aeronautics dari Amerika Syarikat.

Jun lepas, Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Affendi Buang mendedahkan lebih 40 peratus asetnya perlu dinaik taraf kerana melepasi had usia 20 tahun.

Aset ini termasuklah pesawat Hawk buatan BAE yang telah berada di dalam perkhidmatan selama 25 tahun, jet pejuan buatan Amerika Syarikat Boing F/A-18D Hornet (20 tahun) dan juga Sukhoi Su-30MKM Flankers buatan Russia (10 tahun).

LIMA'19 berakhir pada Sabtu dengan penyertaan 406 syarikat -206 tempatan dan 200 asing - kebanyakannya berkaitan dengan industri pertahanan.

-- BERNAMA