Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah membayar balik caj lebihan kepada kira-kira 1,400 pengguna terlibat berhubung isu kenaikan bil elektrik yang tular di media sosial sejak akhir Mei lalu.
Ketua Pegawai Peruncitannya, Ir. Megat Jalaluddin Megat Hassan menjelaskan, bayaran balik dibuat ke pada pengguna yang membuat aduan di saluran secara dalam talian atau di kaunter Kedai Tenaga seluruh negara.
"Setakat ini kita telah refund kepada pengguna di mana kita telah refund kembali ke dalam bil. Itu cara pertama. Cara kedua, ada pengguna meminta secara terus kita kreditkan ke akaun bank pengguna. Jadi, ada dua cara. Itu penyelesaian kita buat," katanya semasa lawatan TNB bersama media di Kedai Tenaga dan TNB Careline pada Selasa.
Setakat ini, TNB telah menerima kira-kira 45,000 aduan mengenai bil elektrik sejak Mei lalu.
Sejumlah 84 peratus daripadanya bagaimanapun berjaya diselesaikan dan usaha mengatasi isu dibangkitkan pengguna sentiasa dilakukan.
"Sebagai maklum balas mengenai bil tinggi dari pengguna, setakat semalam, kita telah menerima 45,000 maklum balas termasuk aduan dan pertanyaan sejak Mei lalu. Daripada jumlah itu, kita telah menyelesaikan lebih kurang 38,000 aduan iaitu 84 peratus," ujarnya.
Bagaimanapun, ketika ini, aduan berhubung kenaikan bil elektrik mengalami trend penurunan.
"Dari sudut trend, minggu lepas, menurun ketara berbanding sebelum raya. Selepas raya memang semakin kurang dan kurang. Ia berikutan pada Mei kita membuat sistem pemasangan, dan waktu sekarang operasi seperti biasa dan kita harap ia berkekalan. Kita tidak mengatakan ia aduan kosong,"ujarnya.
Sementara itu, berdasarkan analisa dibuat TNB, sistem pemasangan smart meter di Melaka yang menjadi projek perintis memberi kesan kepada bil elektrik pengguna.
Bagaimanapun, kesulitan berkenaan hanya bersifat sementara demi kemudahan pengguna pada masa hadapan.
"Jadi sebenarnya meter-meter baharu ini mempunyai fungsi yang boleh memberi kebaikan kepada pengguna iaitu membantu pengguna memantau penggunaan elektrik. Pada masa sama, memang ada kesan kepada sebahagian pengguna iaitu peningkatan bil disebabkan penukaran meter-meter baharu ini di mana meter-meter lama, kejituan dan ketepatannya telah lari. Jadi apabila dipasang dengan meter baharu maka ada peningkatan dalam bil. Itu sebahagian analisa daripada maklum balas khususnya pengguna di Melaka," tambahnya.
Malah katanya, isu mengenai caj berganda kerana terima bil elektrik selepas 30 hari juga berikutan langkah kadar rata yang dilakukan TNB.
Rahimah Abdullah
Tue Jun 25 2019
TNB membuka aduan dan cadangan kepada pengguna melalui Kaunter dan kiosk di Kedai Tenaga serta TNB Careline. Gambar:Astro AWANI/ Rahimah Abdullah
AWANI Tonight 25 Dec 2024
#AWANITonight with @_farhanasheikh
1. Azerbaijan plane crashes in Kazakhstan leaving dozens dead
2. Top AI trends for businesses in 2025
#AWANIEnglish #AWANINews
1. Azerbaijan plane crashes in Kazakhstan leaving dozens dead
2. Top AI trends for businesses in 2025
#AWANIEnglish #AWANINews
AWANI Tonight: Azerbaijan plane crashes in Kazakhstan leaving dozens dead
A passenger plane flying from Azerbaijan to Russia has crashed near the city of Aktau in Kazakhstan with 62 passengers and five crew on board, leaving dozens dead.
AWANI Tonight: Top AI trends for businesses in 2025
Artificial intelligence, is transforming business efficiency and performance. Dickson Woo from IBM Malaysia highlights key AI trends to watch in 2025
AWANI 7:45 [25/12/2024] - Belum tahu ahli keluarga sudah tiada | Penganjur mohon maaf, bayar kompaun | Polis tingkat usaha buru | 42 terkorban tragedi pesawat terhempas
- Dua anak mangsa nahas Ayer Keroh belum tahu keluarga sudah tiada
- Terengganu berisiko mengecil akibat hakisan pantai kritikal
- Kepimpinan universiti nafi dakwaan pelajar IPTA masuk guna 'pintu belakang'
- Pesawat terhempas di Khazakhstan, 12 penumpang terselamat
- Terengganu berisiko mengecil akibat hakisan pantai kritikal
- Kepimpinan universiti nafi dakwaan pelajar IPTA masuk guna 'pintu belakang'
- Pesawat terhempas di Khazakhstan, 12 penumpang terselamat
Tindakan FAM gantung keahlian KAFA mengelirukan - Afandi
Jelas Afandi, FAM sepatutnya memberi ruang dan peluang kepada KAFA untuk mempertahankan diri menerusi surat tunjuk sebab.
Apa kata cuba perkara baharu? - Thamaraj dedah punca sertai dunia persilatan
V. Thamaraj muncul atlet silat berbangsa India pertama negara menyumbang kepada kejayaan yang menarik perhatian seluruh rakyat Malaysia.
Kilang pembuatan Tesla di Shanghai siap menjelang akhir tahun
Kemudahan itu yang mula dibina pada akhir Mei, akan dikhaskan untuk pengeluaran bateri penyimpanan tenaga syarikat berkenaan, Megapack.
Kesesakan sempadan: Danok, Hatyai jadi tumpuan, SOP ICQS diperkemas
Jabatan Imigresen Malaysia memperkemas prosedur operasi standard di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Bukit Kayu Hitam bagi memastikan kelancaran perjalanan rakyat Malaysia masuk ke Thailand.
AWANI Ringkas: Kemasukan ke universiti awam | Badminton
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Agenda AWANI: Bahasa Melayu khazanah bangsa
Apakah cabaran DBP bagi pemantapan bahasa, sastera dan persuratan? Sejauh manakah pemeliharaan bahasa etnik dan sukuan terhadap perpaduan nasional? Ikuti diskusi mengenai usaha mengukuh dan mempertahan khazanah bahasa dan kearifan tempatan dalam Agenda AWANI 9 malam ini.
KPDN Pulau Pinang terima 115 aduan berhubung minyak masak paket sejak Januari
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Pulau Pinang menerima 115 aduan berkaitan minyak masak bersubsidi dalam tempoh Januari sehingga 22 Dis lepas.
99 aduan pelupusan bahan buangan terjadual secara haram direkodkan - Nik Nazmi
Nik Nazmi Nik Ahmad berkata daripada jumlah itu, 13 kes didapati mempunyai asas kukuh dan telah diambil tindakan penguatkuasaan.
Pemantauan pergerakan lori di seluruh negara diperketat
Menerusi aduan diterima, terdapat pemandu lori ini yang melanggar tempoh masa pergerakan dan membawa muatan berlebihan.
Pusat Respons Scam Kebangsaan terima 122,603 panggilan aduan sehingga Ogos 2024 - MOF
Berdasarkan aduan yang diterima itu, jumlah kerugian yang dialami mangsa adalah sebanyak RM371 juta.
Pendekatan terbaik kerajaan negeri selesai isu peniaga Cameron Highland - Sultan Pahang
Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah kerajaan negeri sudah mengambil pendekatan terbaik dalam menyelesaikan isu 32 peniaga di Cameron Highlands.
Kontinjen Great Britain kritik keadaan makanan di sukan Olimpik Paris
Antara aduan adalah tentang kekurangan makanan tertentu, selain soal kualiti, termasuk kes daging mentah yang dihidangkan kepada atlet.
Kad akreditasi pemandu bas sedang diperinci - Loke
Kad akreditasi kepada pemandu dan pengusaha bas membolehkan mereka dipertanggungjawabkan sekiranya berlaku aduan atau sesuatu insiden.
Pukul OKU: Buat aduan kepada IPCC sekiranya ragu siasatan kes - Azalina
Mana-mana pihak boleh membuat aduan kepada Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) yang diwujudkan untuk melindungi hak rakyat.
Kenaikan cukai taksiran relevan - MPAJ
Kenaikan cukai taksiran dilihat sangat wajar jika dibandingkan dengan tempoh kali terakhir MPAJ menyediakan Senarai Nilaian Baharu pada 1997.
Polis siasat dakwaan pusat keagamaan di Nilai lakukan aktiviti mencurigakan
Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Ahmad Dzaffir Mohd Yussof berkata pihaknya menerima laporan berhubung perkara tersebut Jumat lepas.