KUALA LUMPUR: Perusahaan di Singapura dan Malaysia semakin bimbang terhadap bahaya serangan siber sehingga mereka mengubah cara membuat keputusan berkaitan keselamatan dan mendapatkan perkhidmatan keselamatan siber, menurut laporan penyelidikan baharu yang diterbitkan oleh Information Services Group (ISG).

Laporan ISG Provider Lens(TM) Cybersecurity 2022 - Penyelesaian dan Perkhidmatan untuk Singapura dan Malaysia mendapati bahawa organisasi di kedua-dua negara mula melibatkan pengurusan kanan dalam membuat keputusan berhubung strategi dan produk keselamatan siber.

Mereka juga membelanjakan lebih banyak untuk penyelesaian berasaskan awan, keselamatan keseluruhan berikutan migrasi awan merentasi rantau yang semakin pantas, menurut satu kenyataan.

Syarikat di rantau ini sedang membangunkan strategi keselamatan siber yang lebih matang susulan kesedaran mengenai serangan siber yang semakin meningkat, di kedua-dua negara, dan pengenalan peraturan dan perundangan yang lebih ketat, kata ISG.

Memandangkan mereka menyimpan lebih banyak sumber misi penting dalam awan, perusahaan juga mengenal pasti bilangan titik akses yang mereka perlu pertahankan meningkat dengan ketara.

Berikutan gangguan yang disebabkan oleh pandemik COVID-19, perusahaan Singapura dan Malaysia meningkatkan strategi transformasi digital untuk memanfaatkan awan, membolehkan kerja dilakukan pada jarak jauh dan kos dikawal dengan ketat, kata laporan itu.

Ini telah mendorong permintaan untuk perkhidmatan keselamatan siber, tetapi perusahaan mempunyai idea mereka sendiri tentang cara mereka mahu menggunakannya. Mereka mencari pilihan pembelian yang kurang kompleks dan ingin membayar perkhidmatan dan platform sebagai perbelanjaan operasi.

Laporan itu membuat tinjauan trend dan amalan terbaik di rantau ini untuk beberapa bidang teknologi keselamatan siber, termasuk alat pengurusan identiti dan akses, sistem pencegahan kehilangan data dan perlindungan titik akhir yang lebih canggih.

Butiran lanjut boleh dilayari di www.isg-one.com.

-- BERNAMA