KUALA LUMPUR: Kerajaan melalui inisiatif yang ditetapkan dalam Bajet 2022 akan berusaha memastikan kejayaan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) yang menyumbang peluang pekerjaan lebih 70 peratus kepada tenaga kerja negara, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Menerusi program wawancara khas 'Bajet 2022 Dari Rakyat Untuk Rakyat' yang disiarkan menerusi saluran Bernama TV dan Astro AWANI malam tadi, beliau menekankan bahawa kejayaan pemulihan sektor PMKS akan membantu mempercepat pemulihan ekonomi negara.

Beliau berkata Bajet 2022 memberi fokus kepada perniagaan dengan dana yang agak besar dan secara keseluruhannya kerajaan akan memberikan peruntukan dari segi jaminan, ekuiti dan pinjaman berjumlah RM40 bilion yang sebahagian besarnya disediakan untuk PMKS.

"Program ekuiti tidak pernah dibuat sebelum ini, bukan sahaja di peringkat PMKS malah syarikat besar termasuk yang tersenarai di Bursa Malaysia, melibatkan peruntukan berjumlah RM3 bilion. Kita tahu banyak syarikat bagus tapi disebabkan pandemik mereka tidak boleh buat keuntungan dan terpaksa gulung tikar.

"Jadi, ekuiti akan membantu. Melalui program ekuiti itu, kerajaan akan jadi 'partner' dan akan masuk ekuiti. Bila pemilik syarikat ada duit, mereka akan bayar kemudian melalui hutang atau bayar terus," katanya.

Beliau berkata kerajaan turut menyediakan peruntukan melalui bank serta meneruskan Program Subsidi Upah untuk sektor yang terjejas terutama pelancongan.

Tengku Zafrul berkata kebanyakan PMKS turut mengalami masalah aliran tunai sehingga menyebabkan mereka sukar untuk mendapatkan pinjaman sekiranya memilih bantuan moratorium.

"Kerajaan beri jaminan kepada bank bagi meneruskan pinjaman. Kalau syarikat tidak dapat bayar, kerajaan akan menolong untuk bayar pinjaman," katanya.

Selain itu, dalam usaha menggalakkan dan memperkasakan minda rakyat untuk merangsangkan kitaran ekonomi domestik menerusi langkah memilih barangan buatan tempatan terutama produk PMKS, beliau berkata kerajaan perlu tangani tanggapan kononnya produk tempatan ketinggalan dari segi kualiti.

Masih ramai rakyat yang menganggap jenama seperti British India, Aerodyne, Selangor Pewter, Karex, Bonia dan San Francisco Coffee adalah jenama luar negara sedangkan semua itu adalah produk berkualiti buatan Malaysia, katanya.

"Ini antara satu sebab di bawah inisiatif pembangunan belia dalam Bajet 2022, kementerian mengenakan syarat supaya amaun e-dompet yang dikreditkan oleh kerajaan hanya boleh digunakan di kedai-kedai fizikal," katanya.

Melalui Bajet 2022, kerajaan turut memperkenalkan Shop Malaysia Online dan Go-eCommerce Onboarding dengan peruntukan RM250 juta di samping program penghasilan dan pembelian produk tempatan termasuk kempen Beli Barangan Buatan Malaysia, Program Jualan Malaysia dan Program Khazanah Alam Industri Jualan Langsung dengan peruntukan keseluruhan berjumlah RM33 juta.

Bajet 2022 bertemakan 'Keluarga Malaysia, Makmur Sejahtera', yang dibentangkan Tengku Zafrul di Dewan Rakyat pada Jumaat, mendukung tiga paksi utama iaitu memperkukuh pemulihan, membina daya tahan dan memacu pembaharuan.

Sebanyak RM332.1 bilion diperuntukkan tahun depan, dengan RM233.5 bilion daripada jumlah tersebut akan disalurkan sebagai perbelanjaan mengurus manakala RM75.6 bilion untuk perbelanjaan pembangunan dan bakinya RM23 bilion kepada Kumpulan Wang COVID-19.

-- BERNAMA