Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia meneruskan inisiatif kesedaran alam sekitarnya dengan tema #GREEN24 dengan gerakan kesedaran alam sekitar 24 jam bagi mendidik dan mempromosi kesedaran terhadap perubahan iklim dunia.
Kempen yang dilancarkan November lalu merupakan sebahagian daripada inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat syarikat penerbangan itu di rantau Asean.
Dalam satu mesej video khas, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Tan Sri Tony Fernandes mengajak orang ramai untuk menjadi lebih proaktif dalam melindungi alam sekitar dan bumi.
“Dirantau ini, tidak ramai yang tahu mengenai isu-isu yang timbul akibat perubahan iklim. Justeru, kami berpendapat bahawa cara yang terbaik adalah dengan memberitahu orang ramai mengenai isu ini.
“Ramai di antara kita tidak menyedari kesan dari ketidaksedaran menjaga alam sekitar bagi jangka waktu panjang, tetapi di AirAsia kami telah melihat kesan-kesan yang timbul akibat perubahan iklim seperti Taufan Haiyan yang melanda Tacloban di Filipina, banjir yang berlaku di serata rantau ini dan perubahan iklim yang ketara semenjak dua hingga tiga tahun kebelakangan ini," kata Tony dalam video tersebut.
Beliau menegaskan sudah tiba masanya untuk beri keutamaan kepada bumi kita sebagaimana kita menjaga insan yang tersayang.
“Kita sentiasa menjaga orang tersayang dan kita juga sentiasa mengutamakan mereka dalam perkara-perkara yang ingin kita lakukan. Namun, sudah tiba masanya untuk kita juga mengutamakan bumi kita.
“Sudah tiba masanya untuk kita memberitahu dunia supaya menjaga planet ini dengan lebih baik, yang juga merupakan tempat tinggal kita,” kata Tony.
Aktiviti utama #Green24 akan diadakan dari 29 hingga 30 Januari 2016 di seluruh negara di mana Kumpulan AirAsia beroperasi,
AirAsia mengalu-alukan masyarakat di seluruh rantau ini menyertai usaha menggalakkan penjagaan alam sekitar di rumah masing-masing, tempat kerja dan negara secara amnya.
Sebelum ini, aktiviti awal yang telah diadakan pada bulan November 2015 menyaksikan lebih 150 sukarelawan dari seluruh Kumpulan Syarikat AirAsia dan Tune berkumpul bersama-sama untuk membersihkan air terjun Kanching di Rawang.
Lebih 600kg sampah telah dikutip dalam masa jangka singkat selama 90 minit yang dibersihkan sewaktu aktiviti membersihkan air terjun ini.
Orang ramai boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai kempen #Green24 ini dan juga cara bagaimana untuk menyertainya dengan melawat airasia.com/green24
Video penuh berkenaan boleh ditonton di https://www.youtube.com/watch?v=kgbQHr84LeE
Malik Ridhwan
Fri Jan 15 2016
Kempen yang dilancarkan November lalu merupakan sebahagian daripada inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat syarikat penerbangan itu di rantau Asean.
Kerajaan teliti kaedah baharu lantikan tetap, pastikan kewangan negara lebih mampan
Kerajaan sedang meneliti kaedah baharu lantikan tetap bagi memastikan pengurusan kewangan negara yang lebih mampan.
PDRM gerak unit skuba forensik, K9 cari telefon, rantai Nur Farah Kartini hari ini
Proses mencari bahan bukti akan dimulakan sekitar jam 9 pagi di kawasan parit berhampiran ladang kelapa sawit berkenaan.
Bangkai pesawat MH17 tanpa sayap imbau kekejaman tragedi menyayat hati
Keadaan serpihan pesawat MH17 Malaysia Airlines (MAS) yang cuba dibina semula tanpa sayap, tayar, ekor dan tempat duduk penumpang cukup menggerunkan sekali gus mengingatkan pada kekejaman yang meragut
VOP akan diselesaikan dalam tempoh sebulan - Ahmad
Pelaksanaan Syarat Perubahan Harga (VOP) susulan penyasaran subsidi diesel dijangka diselesaikan dalam tempoh sebulan lagi, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Seri Ahmad Maslan.
Industri minyak sawit disaran guna semula sisa untuk bahan api penerbangan mampan - Liew
Industri minyak sawit perlu mengkaji penggunaan semula sisa sebagai stok suapan penting untuk bahan api penerbangan mampan (SAF), di luar penggunaan tradisional minyak sawit.
SDG: UTP lahir pelajar berkemahiran, tinggi tanggungjawab sosial
UTP berhasrat mendidik pelajar bukan sahaja untuk mahir dalam aspek teknikal tetapi juga untuk menjadi warganegara yang bertanggungjawab.
MAA semak semula unjuran jualan kenderaan 2024 kepada 765,000 unit
Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah menyemak semula unjuran jualan kenderaan bermotor baharu bagi 2024 kepada 765,000 unit daripada anggaran sebelumnya sebanyak 740,000 unit.
RUU 355: Pindaan perlu untuk praktikaliti, keadilan
Apa sahaja pindaan terhadap akta itu perlu berjalan selari dengan persediaan mereka yang bertanggungjawab melaksanakannya.
Rasionalisasi RON95 dijangka beri impak lebih besar kepada PKS - SAMENTA
SAMENTA menjangkakan rasionalisasi RON95 akan memberi impak yang lebih besar kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) berbanding pelarasan subsidi diesel.
Malaysia sasar pengeluaran 40 peratus sektor akuakultur menjelang 2030
Malaysia menyasarkan pengeluaran 40 peratus hasil sektor akuakultur menjelang 2030 dalam usaha membantu mengimbangi keperluan perikanan negara.
Gerakan #GREEN24 AirAsia beri inspirasi terhadap perubahan iklim
Syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia dan AirAsia X meneruskan program kesedaran menerusi gerakan #GREEN24.
#GREEN24 AirAsia: Tiba masanya untuk mengutamakan bumi kita - Tony Fernandes
AirAsia meneruskan inisiatif kesedaran alam sekitarnya dengan tema #GREEN24 dengan gerakan kesedaran alam sekitar 24-jam bagi mendidik dan mempromosi kesedaran terhadap perubahan iklim.