Sifat semulajadi wanita untuk memujuk dan merayu menjadikan mereka lebih banyak menceburi bidang pemasaran pelbagai peringkat (MLM) berbanding golongan lelaki.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Rosol Wahid berkata, lantaran itu, platform itu menjadi pilihan kepada golongan wanita.

"Sebenarnya dari segi pendapatan, kita tidak memilih jantina, lelaki atau perempuan kena makan.

"(Namun) MLM secara umumkan digemari wanita kerana mereka pandai merayu dan memujuk, katanya pada sidang Parlimen di sini, pada Isnin.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ahmad Fadhli Shaari (Pas-Pasir Mas) mengenai penglibatan kira-kira 63 peratus wanita dalam syarikat jualan langsung berbanding lelaki.

Bagaimanapun, Rosol yang juga Ahli Parlimen Hulu Terengganu itu berkata, kerajaan menggalakkan lelaki untuk turut menceburi bidang tersebut kerana ia tidak dihadkan kepada sesiapa.

Beliau turut menjelaskan bahawa kementeriannya bekerja rapat dengan platform e-dagang utama di Malaysia, Shopee dan Lazada bagi merancakkan industri jualan langsung.