PROJEK kereta api adalah kompleks dan dinamik dan melibatkan pelbagai proses maklum balas di kalangan individu dan organisasi yang terlibat secara aktif dalam projek kereta api, dan kepentingan mereka mungkin positif atau terjejas akibat perlaksanaan projek atau tempoh menyiapkan projek berkenaan.
Oleh itu, pengurusan risiko amat penting untuk mengenal pasti, mengukur, mengurangkan dan mengkaji semula keadaan yang berkemungkinan memberikan kesan buruk kepada sesebuah projek kereta api.
Pengurusan risiko yang tepat membayangkan kawalan terhadap segala kemungkinan pada masa hadapan dan menjadi ukuran keselamatan kepada kontraktor dan pemilik projek.
Sistem pengurusan risiko yang sistematik terbahagi kepada risiko klasifikasi, risiko analisis dan tindak balas risiko di mana tindak balas risiko terbahagi kepada empat tindakan termasuklah pengekalan, pengurangan, pemindahan dan penghindaran.
Kepelbagaian Risiko
Risiko pengambilan tanah dapat dikurangkan selepas segala keperluan tanah diperolehi dan diserahkan kepada kerajaan. Bagi memastikan tapak yang sesuai untuk digunakan bagi membangunkan projek kereta api, sistem Laporan Projek Harian (DPR) perlu disediakan dengan betul dan format bagi DPR haruslah mengandungi gambar tapak projek, penggunaan bahan harian, tenaga kerja harian dan jumlah pekerjaan yang dilakukan.
Manakala risiko bahan pula merupakan salah satu risiko utama bukan sahaja kepada projek kereta api tetapi juga projek pembinaan lain.
Kesedaran mengenai pembelian bahan-bahan, penyediaan sijil kualiti untuk bahan dan mempunyai pelbagai pilihan sumber untuk mendapatkan bahan yang diperlukan merupakan faktor yang mendorong kepada kejayaan mengurangkan risiko bahan.
Projek kereta api juga menghabiskan lebih banyak masa untuk menyediakan laporan reka bentuk dan tinjauan projek. Juru ukur dan pereka berpengalaman dengan latihan yang tepat dapat mengurangkan risiko reka bentuk sesuatu projek kereta api yang telah dirancang.
Di samping itu, projek kereta api terdedah dengan risiko pelanggaran kontrak yang dilakukan oleh firma perunding swasta. Ini mengakibatkan firma perunding lain mengambil tanggungjawab untuk menyelesaikan kerja selebihnya yang menyebabkan kelewatan projek disiapkan.
Untuk mengurangkan risiko sedemikian, pihak kerajaan seharusnya mempunyai kesedaran dan langkah proaktif sekiranya perlanggaran kontrak berlaku terutamanya dalam proses penilaian tender.
Manakala risiko kewangan juga amat penting dengan menganalisis aliran tunai projek yang melibatkan dua fasa pertama dan dua fasa terakhir pembinaan dengan jumlah perbelanjaan projek tersebut perlulah 8 peratus hingga 10 peratus jumlah keseluruhan perbelanjaan dan dalam tempoh yang selebihnya dan berbeza dengan peningkatan di peringkat permulaan, tertinggi di bahagian tengah dan menurun di bahagian akhir.
Risiko keselamatan di tempat kerja juga perlu dikurangkan dengan memakai peralatan keselamatan seperti topi keledar, lengan tangan, kasut, cermin mata dan sebagainya.
Projek kereta api juga berdepan dengan risiko kehilangan pekerja terlatih dan terpaksa menyewa pekerja yang baru dan harus melatih mereka terlebih dahulu yang menggunakan terlalu banyak masa dan boleh mengakibatkan kelewatan projek yang dilakukan.
Jangan dilupa risiko pembinaan yang seringkali berlaku pada fasa perlaksanaan projek. Kadangkala spesifikasi yang diberikan di dalam lakaran dan laporan reka bentuk adalah berbeza di tapak projek yang disebabkan oleh salah faham.
Bagi menyelesaikan risiko sedemikian, perbincangan harus dilakukan dan proses perlaksanaan perlu dilakukan dengan betul kerana melibatkan muatan yang besar.
Manakala peralatan moden harus digunakan untuk kerja pembinaan dengan lebih mudah dan berkualiti daripada kaedah tradisional.
Aspek risiko alam sekitar juga menjadi isu penting dalam perlaksanaan projek agar sentiasa mematuhi peraturan yang ditetapkan dan dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar.
Pemaju juga perlu memikirkan perlaksanaan sesuatu projek pada masa musim hujan dan fasa perlaksanaan pada musim tidak hujan.
Di samping itu, risiko politik dan kebudayaan adalah risiko yang melibatkan masalah sivil atau politik yang berkemungkinan timbul akibat projek dengan cara memboikot, sabotaj ataupun sebagainya.
Gangguan itu mungkin datang kerana wujud kebimbangan berbeza atau tidak puas hati terhadap kerja-kerja pembinaan, penyelenggaran atau operasi yang boleh menjejaskan keupayaan kontraktor atau pelaksana untuk meneruskan projek yang telah dirancang.
Oleh itu, projek perlu dirancang dan direka bentuk dengan perlindungan yang secukupnya untuk menghadapi risiko ini.
Hakikatnya, pengurusan risiko tidak boleh dipandang enteng kerana ia melibatkan keselamatan sesebuah projek terutamanya projek kereta api!
*Ts. Dr. Mohd Fahmy Abdullah merupakan teknologis profesional di dalam bidang pengangkutan dan logistik yang diperolehi dari Malaysian Board of Technologist (MBOT) serta Penyelidik Utama, Pusat Kecemerlangan Industri Rel (ICoE-Rel), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.
Ts Dr Mohd Fahmy Abdullah
Fri Aug 02 2019
Pengurusan risiko tidak boleh dipandang enteng kerana ia melibatkan keselamatan sesebuah projek terutamanya projek kereta api! - Gambar hiasan
Amaran PBB: 343 juta orang di 74 negara hadapi “ketidakamanan makanan akut”
Program Makanan Sedunia PBB menggesa dana AS$16.9 bilion untuk menangani ketidakamanan makanan global yang kini menjejaskan 343 juta orang di 74 negara.
Jumlah mangsa banjir meningkat pagi ini
Di Terengganu, jumlah mangsa banjir di enam daerah meningkat kepada 398 orang berbanding 221 malam tadi, kini berada di 17 PPS.
#AWANIRingkas 23 November 2024 | 9 AM
Berikut merupakan rangkuman berita setakat 9 pagi, 23 November 2024
1️⃣ Mangsa meningkat 809 orang di enam negeri
2️⃣ Mesyuarat Menteri Pengangkutan ASEAN kukuh kerjasama
3️⃣ Shah Rukh Khan gembira kembali ke Malaysia
#awaniringkas
1️⃣ Mangsa meningkat 809 orang di enam negeri
2️⃣ Mesyuarat Menteri Pengangkutan ASEAN kukuh kerjasama
3️⃣ Shah Rukh Khan gembira kembali ke Malaysia
#awaniringkas
Pendekatan global PM Anwar perkukuh kedudukan diplomatik dan ekonomi Malaysia
Dasar luar Malaysia yang berpegang kepada sikap tidak berpihak kini semakin mendapat momentum apabila negara memperluas hubungan ekonomi dan diplomatiknya.
AWANI Ringkas: Mangsa meningkat 809 orang di enam negeri
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
1,200 peserta program Larian Rimba Kita
Memasuki tahun kedua, program Larian Rimba Kita berlangsung meriah pada pagi ini, menyaksikan Taman Wetland Putrajaya dibanjiri lebih 1,200 peserta mengambil bahagian.
Program larian anjuran Astro Malaysia Holdings Bhd dan World Wildlife Fund (WWF) Malaysia ini bermula pada jam 7.15 pagi dengan sesi memanaskan badan berlangsung selama 30 minit bersama Didi & Friends, Abang Paan, Tong Tong, Doo Doo dan Coco.
Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Astro Malaysia Holdings, Euan Daryl Smith ketika ditemui memaklumkan gembira melihat penyertaan luar biasa peserta pada pagi ini.
Ikuti laporan penuh bersama Faida Rahim.
Program larian anjuran Astro Malaysia Holdings Bhd dan World Wildlife Fund (WWF) Malaysia ini bermula pada jam 7.15 pagi dengan sesi memanaskan badan berlangsung selama 30 minit bersama Didi & Friends, Abang Paan, Tong Tong, Doo Doo dan Coco.
Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Astro Malaysia Holdings, Euan Daryl Smith ketika ditemui memaklumkan gembira melihat penyertaan luar biasa peserta pada pagi ini.
Ikuti laporan penuh bersama Faida Rahim.
ABIM sokong waran tangkap ICC terhadap pemimpin Israel
Keputusan itu dianggap satu pencapaian penting dalam usaha global menuntut keadilan untuk rakyat Palestin yang terkesan akibat kekejaman Israel.
Penggunaan kamera badan penguat kuasa JPJ diperlukan, tingkat intergriti
Penggunaan kamera itu diyakini dapat meningkatkan integriti pasukan selain mengelakkan salah tafsir dalam kalangan anggota penguat kuasa semasa bertugas.
Penyertaan larian Rimba Kita tahun kedua lebih meriah
Lebih 1,200 peserta menyertai larian Rimba Kita anjuran Astro Malaysia Holdings Bhd dan World Wildlife Fund (WWF) Malaysia di Taman Wetland Putrajaya.
Aubameyang buat Cristiano Ronaldo, Al-Nassr berputih mata
Keputusan itu menyaksikan Al-Qadsiah berkongsi 22 mata bersama Al-Nassr di tempat ketiga.
Pekerja infrastruktur kereta api UK adakan mogok 24 jam
Pekerja infrastruktur kereta api di United Kingdom (UK) akan mengadakan mogok selama 24 jam pada Sabtu berikutan pertikaian berkaitan amalan kerja.
Empat orang cedera diserang dengan kapak dalam kereta api Perancis
Empat orang cedera diserang dengan kapak kecil di dalam sebuah kereta api tempatan di kawasan Paris.
Kereta api bawa bahan api tergelincir di Sri Lanka selepas bertembung gajah
Empat gerabak tangki bahan api tergelincir akibat pelanggaran itu, menyebabkan kerosakan besar pada landasan kereta api.
Pihak Berkuasa Pengangkutan Singapura siasat gangguan perkhidmatan kereta api enam hari
Gangguan yang berlaku dari 25 hingga 30 September itu menjejaskan penumpang dan siasatan dijangka selesai dalam beberapa bulan.
Perkhidmatan kereta api Poland-Czech digantung kerana banjir
Perjalanan kereta api yang datang dari Republik Czech ke Poland telah dibatalkan sehingga diberitahu kelak.
4 maut ditembak dalam kereta api di Chicago
Menurut laporan polis, kesemua mangsa dipercayai ditembak ketika sedang tidur di tempat duduk mereka.
Laluan kereta api Bangkok-Butterworth perkukuh P. Pinang sebagai hab pengangkutan serantau
Perkembangan terbaharu itu dijangka merancakkan sektor pelancongan Pulau Pinang serta memperkukuh hubungan dua hala kedua-dua negara.
Perkhidmatan kereta api Algeria-Tunisia disambung semula selepas 30 tahun
Perkhidmatan kereta api antara kedua-dua negara telah digantung pada 1995 atas sebab keselamatan.
Perkhidmatan kereta api Paris-Jerman kembali pulih selepas serangan arson
Masih berlaku pembatalan dan kelewatan sekali-sekala di laluan dari Cologne melalui Brussels ke Paris sepanjang hujung minggu.
Perkhidmatan kereta api penumpang rentas sempadan Laos-Thailand mula beroperasi
Kereta api pertama berlepas pada Jumaat dari stesen Krung Thep Aphiwat Central dan tiba di stesen kereta api Khamsavath pada Sabtu.