SUDAH menjadi kebiasaan pada hari Sabtu terakhir bulan Mac setiap tahun, Earth Hour disambut untuk membangkitkan kesedaran individu, komuniti setempat dan pihak industri ke atas perubahan iklim.
Manakan tidak, sejak diperkenalkan di Sydney pada tahun 2007, program tersebut telah menarik lebih daripada 7,000 buah bandar di sekitar 187 buah negara dan wilayah.
Mercu-mercu tanda di seluruh dunia seperti Empire State Building (New York City), Sears Tower (Chicago), Golden Gate Bridge (San Francisco), Bank of America Plaza (Atlanta) dan Sydney Opera House (Sydney Australia) turut mengambil bahagian.
Kempen yang diadakan setiap tahun itu telah meningkatkan kesedaran masyarakat dunia terhadap isu-isu alam sekitar seperti perubahan iklim dengan penglibatan sebanyak lebih 100 juta orang.
Walaupun hanya mengambil masa selama satu jam, namun ia menunjukkan lambang dan komitmen untuk menyelamatkan bumi.
Kita perlu menerima hakikat bahawa Earth Hour bukanlah satu tindakan untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan karbon pada waktu tertentu sahaja tetapi ia lebih kepada simbolik kepada langkah yang perlu diambil kesan daripada perubahan iklim.
Sepatutnya setiap dari kita perlu lebih bertanggungjawab terhadap sumber yang digunakan dan mengambil langkah drastik untuk menukar sumber yang dapat menyelesaikan cabaran alam sekitar.
Penyertaan dalam Earth Hour melambangkan komitmen untuk berubah di luar waktu tersebut. Penjimatan tenaga yang dilakukan dalam jangka masa pendek dapat dijadikan sebagai tindakan jangka panjang dengan melakukan perubahan terhadap sikap dan pelaburan yang berterusan.
Komuniti bandar Penggaram, Batu Pahat praktikkan kelainan
Earth Hour memerlukan tindakan yang luar biasa daripada kebiasaannya.
Sekadar ‘bergelap’ selama 1 jam sahaja masih tidak mampu mengubah sikap dan menanamkan kesedaran kepada masyarakat peri pentingnya menyelamatkan bumi yang kian terancam.
Bagaimana kita ingin mengurangkan pelepasan karbon sebanyak 40 peratus menjelang 2030 sekiranya usaha sekadar ala kadar.
Oleh kerana itu, komuniti bandar Penggaram, Batu Pahat mengambil langkah drastik menerusi sambutan Earth Hour dengan mempraktikkan kelainan.
Bukan sahaja ‘bergelap’ selama 1 jam tetapi juga mengajak komuniti setempat menjayakan program ‘Carbon Free Day’.
Penglibatan masyarakat yang ramai baik yang muda atau dewasa di kawasan bandar Penggaram, Batu Pahat menunjukkan komitmen ke arah bandar berkarbon rendah menjelang 2030.
Usaha berganda dan peranan besar pihak berkuasa tempatan, Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP) telah menjadikan program tersebut bukan sahaja menfokus kepada Earth Hour tetapi lebih daripada itu.
Komitmen tersebut menunjukkan bahawa komuniti bandar Penggaram, Batu Pahat tekad membawa perubahan ke arah persekitaran yang lebih baik memandangkan daerah batu Pahat merupakan daerah kedua terbesar selepas Johor Bahru.
Tidak cukup dengan itu, ‘Car-Free Days’ juga dilaksanakan sebagai usaha dan langkah pertama mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian di kawasan tertentu pada waktu-waktu tertentu.
Program tersebut akan diperluas pada masa akan datang di sekitar bandar Penggaram, Batu Pahat berdasarkan pemerhatian dan kajian komprehensif yang sedang di lakukan oleh penyelidik Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).
Segala perlaksanaan berkaitan pengangkutan pada masa akan datang termasuklah ‘Car-Free Days’ perlu mengambil kira kemampuan pengangkutan awam sedia ada dan kawasan yang terlibat agar tidak mengganggu kegiatan harian di samping menyumbang kepada pengurangan pelepasan karbon.
Kita mengharapkan agar usaha ini berterusan dan menjadi titik tolak kepada perubahan sikap ke arah yang lebih baik disebabkan perubahan iklim yang berlaku.
Komitmen ini perlu dilipatgandakan pada masa akan datang agar ia menjadi budaya dan cara hidup komuniti setempat.
*Dr Mohd Fahmy Abdullah merupakan Ketua Projek bagi ‘Penggaram City Towards Low Carbon Cities 2030: Urban Transportation’ selama 1 tahun melalui Matching Grant di bawah tajaan Majlis Perbandaran Batu Pahat dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
*Dr. Mohd Fahmy Abdullah merupakan Penyelidik Utama, Pusat Kecemerlangan Industri Rel (ICoE-Rel), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Ts Dr Mohd Fahmy Abdullah
Wed Apr 10 2019
Antara aktiviti yang turut dijayakan oleh komuniti Batu Pahat termasuklah senamrobik, carbon night ride, pertunjukkan seni bela diri, BMX Push Bike
Empat cedera dalam insiden tembakan dan tikaman di Lapangan Terbang Phoenix pada malam Krismas
Polis terima panggilan mengenai insiden tembakan di sebuah restoran di luar kawasan pemeriksaan keselamatan di Terminal 4 lapangan terbang.
PGA gagalkan cubaan seludup kosmetik di pengkalan haram di Kelantan
Pasukan Gerakan Am (PGA) Briged Tenggara berjaya menumpaskan kegiatan penyeludupan produk kosmetik bernilai lebih RM15,000 yang dikesan di pangkalan haram Epek dekat Rantau Panjang, Pasir Mas semalam.
Malaysia hantar pasukan konsular susulan kemalangan bas di Norway
Penumpang bas terdiri daripada pelancong asing dari China, Singapura, India, Belanda, Malaysia, Sudan Selatan, Perancis, dan Ukraine.
Jurutera miliki video pornografi kanak-kanak didenda RM6,000
Seorang jurutera didenda RM6,000 di Mahkamah Majistret Balik Pulau hari ini kerana memiliki video pornografi kanak-kanak serta video lucah di dalam komputer.
DUN Melaka: Tempat duduk ADUN Rembia diubah
Ibrahim berkata langkah itu diambil selepas beliau meneliti beberapa perkara mengenai penyertaan Muhammad Jailani ke dalam Pas.
Pantau Belanjawan: Di mana dan ke mana hala tuju reformasi pendidikan Malaysia?
Laporan Jawatankuasa Kajian Dasar Pendidikan Negara (JKD) yang disiapkan pada 2019 perlu dibuka semula untuk dijadikan dokumen asas kepada reformasi pendidikan pasca 2025. Pakar pendidikan dari Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Dr Anuar Ahmad menekankan kepentingan laporan ini dalam merangka reformasi pendidikan pasca 2025. Isu kritikal seperti jurang digital, kesenjangan pembelajaran, dan cabaran pasca-pandemik akan dibincangkan untuk memahami bagaimana JKD dapat kekal relevan dalam memastikan pendidikan terus berdaya maju.
Suami isteri, remaja 14 tahun maut motosikal bertembung
Tiga maut termasuk suami isteri selepas terbabit dalam kemalangan membabitkan dua motosikal dan sebuah kereta di Jalan Alor Pudak, Titi Haji Idris, malam tadi.
AWANI Ringkas: Daerah Miri, Subis, Beluru dan Marudi antara kawasan terlibat
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
[INFOGRAFIK] Fakta Tsunami 2004
Berikut adalah info berkenaan dengan fakta Tsunami 2004.
Manmohan Singh, Arkitek ekonomi India, meninggal dunia
Bekas Perdana Menteri India, Manmohan Singh meninggal dunia pada usia 92 tahun.
Singh, perdana menteri pertama India beragama Sikh, memegang jawatan dari 2004 hingga 2014, menjadikannya salah seorang pemimpin yang paling lama berkhidmat di negara itu.
Singh, perdana menteri pertama India beragama Sikh, memegang jawatan dari 2004 hingga 2014, menjadikannya salah seorang pemimpin yang paling lama berkhidmat di negara itu.
Mempercepat vaksinasi melalui khidmat pengangkutan awam bergerak
Khidmat pengangkutan awam bergerak merupakan salah satu inisiatif dan langkah tepat untuk mempercepatkan pemberian vaksin.
Rakyat digalak berbelanja bagi merangsang ekonomi tempatan
Senario pandemik yang paling teruk ini sebenarnya menjejaskan aktiviti ekonomi.
Sistem pengurusan trafik pintar kaedah terbaik penyelesaian 'jalan maut' Ayer Hitam-Batu Pahat
Keadaan struktur jalan raya yang lurus, besar dan panjang sekarang adalah berbahaya kerana pemandu cenderung untuk memecut.
Sahut cabaran Earth Hour luar daripada kebiasaan
Walaupun hanya mengambil masa selama satu jam, namun ia menunjukkan lambang dan komitmen untuk menyelamatkan bumi.
Mempraktikkan Garis Panduan Bus Rapid Transit (BRT) sebenar
Syarat utama yang harus ada adalah tahap ketersediaan, keselamatan dan piawaian yang tinggi perlu dipenuhi.
Usah dipandang sepi kelebihan Bus Rapid Transit
Apabila sistem BRT dilaksanakan, maka wujud kemunculan bas-bas yang baharu.
Bandar rendah karbon: Komuniti Bandar Penggaram berjiwa besar
Kesedaran untuk mengurangkan penggunaan tenaga dan pelepasan karbon dioksida menjadi matlamat jangka panjang masyarakat setempat.
Sudahkah kita bersedia dengan High Speed Rail?
Bagi setiap pembangunan dan pelaksanaan projek bertaraf mega, segala aspek perlu diambil kira, bukan sahaja kedudukan kewangan semasa, tetapi juga kesan dan impak menyeluruh kepada ekosistem negara.