MUNGKIN ada yang berpendapat bahawa murid bukan Cina di sekolah rendah Cina akan menambah beban kerja guru kerana terpaksa meluangkan lebih banyak masa dan usaha untuk membimbing mereka.

Malah, kehadiran murid bukan Cina di sekolah berkenaan mungkin dilihat bakal mempengaruhi prestasi keseluruhan sekolah.

Namun, semua itu hanya persepsi segelintir pihak, memandangkan guru-guru yang pernah mengajar murid bukan Cina di sekolah terbabit tidak berpendapat sedemikian.

Sebagai tenaga pengajar, guru-guru tidak membuat tanggapan stereotaip terhadap murid berdasarkan kaum mereka.

Sebaliknya, mereka percaya bahawa setiap murid memiliki kebolehan pembelajaran yang berbeza.

Ia dipengaruhi beberapa faktor seperti latar belakang keluarga, sikap pelajar terhadap pembelajaran, selain kerjasama ibu bapa yang disifatkan sebagai penentu utama.

Para guru secara peribadi telah menyaksikan murid bukan Cina di sekolah rendah Cina mencapai keputusan cemerlang dengan prestasi luar biasa dalam aktiviti kokurikulum.

Ia sekali gus menunjukkan bahawa kunci sebuah kejayaan terletak kepada kebolehan dan sikap pembelajaran murid, dan bukannya warna kulit mereka.

.

Ketua Mata Pelajaran Bahasa Cina di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Union, Pulau Pinang, Ooi Sin Ee dan guru bahasa Cina, Choo Mooi Lin, percaya jika murid sanggup berusaha dan mempunyai sikap positif terhadap pembelajaran, mereka tidak akan ketinggalan.

Mooi Lin turut berkongsi satu kaedah pengajaran, di tempat duduk disusun supaya murid yang mempunyai kebolehan pembelajaran yang lebih baik ditempatkan bersebelahan dengan rakan yang lemah atau memerlukan perhatian khas.

Keadah itu katanya, membolehkan murid-murid terbabit bertindak sebagai tutor kepada rakan sebaya dan  membantu rakan sekelas semasa sesi kerja rumah.

'Murid bukan Cina jadi contoh'

Berkongsi lanjut, Sin Ee dan Mooi Lin berkata, beberapa murid bukan Cina yang cemerlang dipilih sebagai pelajar contoh.

Salah seorangnya ialah bekas murid SJKC Union, Qaleeda Azz’dika Mohd Rosidi yang kini merupakan pelajar Tingkatan Dua di SMJK Union.

.

Dalam temu bual baru-baru ini, Qaleeda mengakui sepanjang menuntut ilmu di sekolah rendah Cina, dia berdepan banyak cabaran termasuk menghadapi kesukaran dalam menulis karangan.

Namun, hasil kerja keras dan kesungguhan, Qaleeda berjaya memperoleh Tahap Penguasaan (TP) 6 dalam Bahasa Melayu, Inggeris, Matematik dan Sejarah.

Manakala, bagi subjek Sains dan bahasa Mandarin, masing-masing TP5 dan TP4, pada peperiksaan akhir Tahun Enam.

"Sepanjang perjalanan ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa, guru-guru dan rakan-rakan saya yang banyak memberi dorongan kepada saya.

"Perkara utama yang saya pelajari ialah saya terpaksa membeli banyak buku kerja dan pergi ke kelas tuisyen. Anda hanya perlu membaca lebih banyak dan mendengar lebih banyak.

"Anda boleh mendengar lagu Cina dan menonton filem Cina. Saya masih belajar bahasa Cina di sekolah menengah.

"Saya amat berharap agar saya dapat mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia," kongsinya.

Selain cemerlang dalam bidang akademik, Qaleeda aktif dalam aktiviti kokurikulum termasuk memenangi gelaran Ahli Kadet Remaja Perempuan Terbaik peringkat sekolah, selain menggalas tanggungjawab sebagai pengawas kelas dan pustakawan.

.

Semalam, Astro AWANI melaporkan berlaku trend peningkatan dalam kalangan murid bukan Cina yang memasuki SJKC, dengan ketika ini  membentuk kira-kira 20 peratus daripada jumlah pendaftaran di SJKC seluruh negara.

Artikel ini merupakan kolaborasi antara media bagi meneliti pengalaman dan cabaran yang dihadapi murid bukan Cina  di sekolah rendah Cina menerusi Laporan Khas  bertajuk 'SJKC: Realiti bagi murid bukan Cina'.

Ia melibatkan kerjasama lima media arus perdana iaitu Sin Chew Daily, Astro AWANI,  Sinar Harian, The Star dan Malaysia Nanban.