KUALA LUMPUR: Persatuan Bank-Bank dalam Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM) menggesa orang ramai supaya lebih berhati-hati terhadap penyamaran sebagai pegawai Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC).
ABM dan AIBIM dalam satu kenyataan bersama hari ini berkata jumlah penipuan semakin meningkat dengan pelanggan bank menjadi sasaran sindiket penipuan itu.
Kenyataan itu menggesa pelanggan untuk segera menutup telefon jika mereka menerima panggilan daripada individu mendakwa sebagai pegawai NSRC kerana NSRC hanya menerima panggilan daripada orang ramai dan tidak membuat sebarang panggilan keluar kepada individu.
Ia turut menggariskan modus operandi sindiket penipuan berkenaan, scammer akan menyamar sebagai pegawai NSRC dan cuba menakutkan mangsa dengan mendakwa bahawa maklumat peribadi mereka seperti nombor kad pengenalan atau nombor telefon bimbit mereka dikaitkan dengan aktiviti haram atau penipuan.
Penipuan bermula apabila mangsa menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali, mendakwa sebagai pegawai NSRC, seterusnya scamer akan memberitahu bahawa identiti atau butiran peribadi mangsa telah digunakan dalam aktiviti jenayah seperti pengubahan wang haram dan urus niaga 'keldai akaun'.
Sindiket ini akan menggunakan taktik "soal siasat" yang panjang, meniru penyiasatan sebenar untuk menyakinkan mangsa, ia melibatkan panggilan telefon berulang dalam tempoh berpanjangan.
Akhirnya, selepas mendapat kepercayaan mangsa, scammer akan meminta mangsa untuk meninggalkan kad debit/ATM mereka di lokasi yang ditetapkan.
Ia membolehkan scammer mengakses akaun perbankan dalam talian mangsa untuk membuat pemindahan dan pembayaran bil tanpa kebenaran serta membuat pengeluaran tunai tanpa kebenaran di mesin pengeluaran wang automatik (ATM) menggunakan kad bank mangsa.
Jika mangsa tidak mempunyai kemudahan perbankan dalam talian sedia ada, scammer boleh mendaftar untuk mangsa.
Dalam pada itu, kenyataan itu berkata bank juga menggalakkan orang ramai berhati-hati terhadap scammer menyamar sebagai pegawai daripada agensi penguatkuasaan dan badan kawal selia seperti Bank Negara Malaysia (BNM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang menggunakan taktik ugutan dan mewujudkan rasa ketakutan menerusi telefon untuk memanipulasi mangsa supaya memindahkan wang daripada akaun bank mereka.
Persatuan bank itu juga mengingatkan pelanggan bahawa bank tidak akan sekali-kali meminta maklumat sensitif seperti nombor kad kredit atau debit, nombor nilai pengesahan kad (CVV), nama pengguna perbankan dalam talian dan kata laluan sekali (OTP) atau nombor Kod Pengesahan Urus Niaga (TAC) .
"Pelanggan dinasihati supaya tidak klik pada pautan daripada nombor yang tidak dikenali, memuat turun aplikasi daripada pautan pada aplikasi pemesejan seperti Telegram dan WhatsApp, berkongsi nama pengguna dan kata laluan perbankan dengan sesiapa sahaja, dan melayan panggilan telefon atau mesej daripada nombor telefon mudah alih yang tidak diketahui.
"Pelanggan yang telah menjadi mangsa penipuan harus segera menghubungi NSRC di 997 atau talian khidmat pelanggan bank yang beroperasi 24 jam sehari, tujuh hari seminggu untuk mendapatkan bantuan," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Tue May 14 2024
NSRC hanya menerima panggilan daripada orang ramai dan tidak membuat sebarang panggilan keluar kepada individu. - Gambar hiasan
Sistem Japan Airlines alami serangan siber, ribuan pelanggan berdepan kelewatan
Syarikat Penerbangan Jepun, Japan Airlines (JAL) mengesahkan bahawa sistem elektroniknya mengalami serangan siber hari ini. Memetik laporan Reuters, serangan yang bermula sekitar 7.24 pagi Isnin waktu tempatan itu telah menyebabkan kelewatan beberapa penerbangan domestik dan antarabangsa.
Israel umum bina pos tentera di Bukit Golan
Pasukan Pertahanan Israel (IDF) mengumumkan bahawa pihaknya berhasrat membina pos tentera dalam zon penampan yang telah dinyah tenterakan di Bukit Golan, Barat Daya Syria.
Angka korban terkini di Palestin terus meningkat
Angka kematian terkini rakyat Palestin akibat serangan berterusan rejim Zionis meningkat kepada 45,361 orang dan jumlah kecederaan setakat ini meningkat kepada 107,803.
[TERKINI] Telegram dan WeChat mula proses pelesenan
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) mengumumkan bahawa Telegram dan Tencent (WeChat) telah memulakan proses pelesenan yang diperlukan untuk mereka
Temui karakter kandungan Astro di Home of Kids
Orang ramai dijemput hadir ke Home of Kids yang berlangsung selama empat hari bermula 26 hingga 29 Disember dari jam 10.30 pagi hingga 9 malam di IOI Grand Convention Centre, IOI City Mall, Putrajaya.
Tiada rakyat Malaysia terjejas akibat pergolakan di Mozambique
Wisma Putra memaklumkan, tiada rakyat Malaysia di Mozambique terjejas akibat pergolakan yang berterusan yang kebanyakannya memberi kesan di kawasan bandar, termasuk ibu negara Maputo.
Pegawai pengurus gudang didakwa seleweng barang kawalan
Seorang pegawai pengurus gudang borong dan runcit sebuah pasar raya didakwa di Mahkamah Sesyen Pasir Mas atas pertuduhan memindahkan barang kawalan iaitu minyak masak berjumlah 2.41 tan dan gula pasir kasar berjumlah 480 kilogram pada 14 Januari lepas.
AWANI Ringkas: Dua beranak maut, empat cedera kemalangan di WCE
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Banjir di Lipis pulih sepenuhnya
Mangsa yang ditempatkan di PPS Sekolah Kebangsaan Lubuk Kulit dan PPS Masjid Kampung Beletik dibenarkan pulang ke rumah masing-masing sekitar 12.20 tengah hari tadi.
Dua Dekad Tsunami: Aceh bertafakur tiga minit
Majlis khas sempena memperingati 20 tahun tsunami Aceh dengan tema Aceh Thanks The World sekali gus mengangkat iltizam rakyat Aceh Beranjak dari Masa Lalu, Menuju Masa Depan Bersyariat.
22,000 kes tipu dilaporkan kepada NSRC libat kerugian RM147 juta setakat Sept 2024
Kira-kira 22,000 kes penipuan melibatkan kerugian lebih RM147 juta dilaporkan kalangan mangsa kepada Pusat Respons Penipuan Kebangsaan (NSRC) setakat September 2024.
NSRC sekat RM19 bilion wang jenayah penipuan dalam talian - PM
Pusat Respons Penipuan Kebangsaan (NSRC) berjaya menyekat RM19 bilion wang jenayah penipuan dalam talian dan menyita sejumlah RM6 juta setakat ini, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.
6,619 kes jenayah komersial babitkan kerugian RM68.5 juta di Perak
Sejumlah 6,619 kes jenayah komersial direkodkan di Perak melibatkan kerugian melebihi RM68.5 juta dari Januari hingga 31 Julai lepas.
Jururawat rugi RM88,700 akibat "phone scam"
Seorang jururawat wanita berusia 41 tahun kerugian RM88,700 selepas terpedaya dengan sindiket penipuan "phone scam" yang menyamar sebagai pegawai dari Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC).
Curi RM24.2 juta: Pemegang akaun terjejas perlu dapat bayaran balik segera - BNM
Kesemua pemegang akaun yang terjejas dalam kes kehilangan wang daripada beberapa akaun simpanan tetap melibatkan kerugian berjumlah RM24.2 juta, perlu mendapat bayaran balik dengan segera.
Menyamar pegawai NSRC: ABM dan AIBIM gesa orang ramai hati-hati
Persatuan Bank-Bank dalam Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM) menggesa orang ramai supaya lebih berhati-hati.
Menyamar pegawai NSRC, nilai kerugian lebih RM6.8 juta
Lebih RM6.8 juta nilai kerugian dicatatkan melibatkan kes penyamaran sebagai pegawai Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) sejak 1 Januari lalu.
Pemandu rugi lebih RM11,000 diperdaya 'rakan lama'
Seorang pemandu e-panggilan kerugian RM11,600 selepas diperdaya seorang individu yang menyamar sebagai rakan lamanya.
NSRC rekod kerugian berjumlah RM1.34 bilion bagi kes jenayah dalam talian - Teo
Pusat Respons Scam Kebangsaan merekodkan kerugian berjumlah RM1.34 bilion melibatkan 33,235 kes jenayah dalam talian dari 1 Jan hingga 8 Dis tahun lepas.
'Scammer' menyamar pegawai Pusat Respons Scam Kebangsaan, tipu mangsa hampir RM1 juta
Polis menerima 24 laporan berhubung kes penyamaran sebagai pegawai daripada Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) melibatkan nilai kerugian berjumlah RM729,995.20.