KUALA LUMPUR: Persatuan Bank-Bank dalam Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM) menggesa orang ramai supaya lebih berhati-hati terhadap penyamaran sebagai pegawai Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC).
ABM dan AIBIM dalam satu kenyataan bersama hari ini berkata jumlah penipuan semakin meningkat dengan pelanggan bank menjadi sasaran sindiket penipuan itu.
Kenyataan itu menggesa pelanggan untuk segera menutup telefon jika mereka menerima panggilan daripada individu mendakwa sebagai pegawai NSRC kerana NSRC hanya menerima panggilan daripada orang ramai dan tidak membuat sebarang panggilan keluar kepada individu.
Ia turut menggariskan modus operandi sindiket penipuan berkenaan, scammer akan menyamar sebagai pegawai NSRC dan cuba menakutkan mangsa dengan mendakwa bahawa maklumat peribadi mereka seperti nombor kad pengenalan atau nombor telefon bimbit mereka dikaitkan dengan aktiviti haram atau penipuan.
Penipuan bermula apabila mangsa menerima panggilan daripada nombor yang tidak dikenali, mendakwa sebagai pegawai NSRC, seterusnya scamer akan memberitahu bahawa identiti atau butiran peribadi mangsa telah digunakan dalam aktiviti jenayah seperti pengubahan wang haram dan urus niaga 'keldai akaun'.
Sindiket ini akan menggunakan taktik "soal siasat" yang panjang, meniru penyiasatan sebenar untuk menyakinkan mangsa, ia melibatkan panggilan telefon berulang dalam tempoh berpanjangan.
Akhirnya, selepas mendapat kepercayaan mangsa, scammer akan meminta mangsa untuk meninggalkan kad debit/ATM mereka di lokasi yang ditetapkan.
Ia membolehkan scammer mengakses akaun perbankan dalam talian mangsa untuk membuat pemindahan dan pembayaran bil tanpa kebenaran serta membuat pengeluaran tunai tanpa kebenaran di mesin pengeluaran wang automatik (ATM) menggunakan kad bank mangsa.
Jika mangsa tidak mempunyai kemudahan perbankan dalam talian sedia ada, scammer boleh mendaftar untuk mangsa.
Dalam pada itu, kenyataan itu berkata bank juga menggalakkan orang ramai berhati-hati terhadap scammer menyamar sebagai pegawai daripada agensi penguatkuasaan dan badan kawal selia seperti Bank Negara Malaysia (BNM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang menggunakan taktik ugutan dan mewujudkan rasa ketakutan menerusi telefon untuk memanipulasi mangsa supaya memindahkan wang daripada akaun bank mereka.
Persatuan bank itu juga mengingatkan pelanggan bahawa bank tidak akan sekali-kali meminta maklumat sensitif seperti nombor kad kredit atau debit, nombor nilai pengesahan kad (CVV), nama pengguna perbankan dalam talian dan kata laluan sekali (OTP) atau nombor Kod Pengesahan Urus Niaga (TAC) .
"Pelanggan dinasihati supaya tidak klik pada pautan daripada nombor yang tidak dikenali, memuat turun aplikasi daripada pautan pada aplikasi pemesejan seperti Telegram dan WhatsApp, berkongsi nama pengguna dan kata laluan perbankan dengan sesiapa sahaja, dan melayan panggilan telefon atau mesej daripada nombor telefon mudah alih yang tidak diketahui.
"Pelanggan yang telah menjadi mangsa penipuan harus segera menghubungi NSRC di 997 atau talian khidmat pelanggan bank yang beroperasi 24 jam sehari, tujuh hari seminggu untuk mendapatkan bantuan," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Tue May 14 2024
NSRC hanya menerima panggilan daripada orang ramai dan tidak membuat sebarang panggilan keluar kepada individu. - Gambar hiasan
KDN hormati keputusan mahkamah kembalikan 172 jam tangan 'Pride Collection'
KDN menghormati keputusan Mahkamah Tinggi memerintahkan 172 jam tangan 'Pride Collection' yang dirampas tahun lepas, dikembalikan semula.
Cadangan bina Pelabuhan Sanglang telah dikemuka kepada Kementerian Pengangkutan - Sanusi
Syarikat yang dilantik untuk membangunkan Pelabuhan Sanglang di Kubang Pasu telah mengemukakan cadangan pembangunan prasarana berkenaan kepada Kementerian Pengangkutan.
Suspek bunuh, sumbat ibu dalam peti sejuk didakwa esok
Seorang lelaki yang dipercayai memukul ibu kandungnya hingga maut sebelum menyumbat mayat mangsa ke dalam peti sejuk beku akan didakwa di mahkamah esok.
Tiga sekeluarga maut kemalangan babit dua kenderaan
Tiga beranak maut seorang lagi parah apabila kereta dinaiki mereka terlibat dengan kemalangan sebuah kereta pacuan empat roda di Bandar Permaisuri.
Kenyataan Menteri MOTAC bakar isu 3R di dalam dan luar negara - Mas Ermieyati
Jelas Ahli Parlimen Masjid Tanah Datuk Mas Ermieyati Samsudin, dia terkejut kenyataan Menteri Pelancongan yang mendakwa tindakan DBKL terhadap golongan peniaga pamer papan tanda bahasa kebangsan akan mempengaruhi keputusan pelancong melawat Malaysia. #SisiTVParlimen
Piala ASEAN: Indonesia umum pemain, bawa skuad Kelayakan Piala Dunia hadapi saingan
Marselino Ferdinan mengetuai senarai pemain pasukan Indonesia menghadapi Piala ASEAN Mitsubishi Electric bulan depan.
KPKT pinda garis panduan elak rumah ibadat bukan Islam terima peruntukan berulang
Beliau berkata, prosedur pemproses permohonan sama ada secara terus atau menerusi sistem e-RIBI akan disaring kementerian, sebelum dinilai pasukan penilaian dan pemantauan. #SisiTVParlimen
'Ahmad Nawab ibarat bapa saya' - Ramlah Ram
Tan Sri Ahmad Nawab bukan sahaja dianggap sebagai guru malah umpama bapa kepada penyanyi, Ramlah Ram.
Perlu pinda akta sebelum MLFF dilaksanakan - Ahmad Maslan
Kerajaan perlu meminda akta tertentu sebelum sistem pembayaran tol aliran pantas pelbagai lorong atau Multi Lane Fast Flow (MLFF) dilaksanakan.
Kerajaan tidak gunakan dana syarikat swasta untuk penerbangan rasmi - PM Anwar
Perdana Menteri menegaskan pihaknya tidak sama sekali menggunakan dana syarikat swasta untuk membiayai kos penerbangan lawatan rasmi ke empat negara.
6,619 kes jenayah komersial babitkan kerugian RM68.5 juta di Perak
Sejumlah 6,619 kes jenayah komersial direkodkan di Perak melibatkan kerugian melebihi RM68.5 juta dari Januari hingga 31 Julai lepas.
Jururawat rugi RM88,700 akibat "phone scam"
Seorang jururawat wanita berusia 41 tahun kerugian RM88,700 selepas terpedaya dengan sindiket penipuan "phone scam" yang menyamar sebagai pegawai dari Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC).
Curi RM24.2 juta: Pemegang akaun terjejas perlu dapat bayaran balik segera - BNM
Kesemua pemegang akaun yang terjejas dalam kes kehilangan wang daripada beberapa akaun simpanan tetap melibatkan kerugian berjumlah RM24.2 juta, perlu mendapat bayaran balik dengan segera.
Menyamar pegawai NSRC: ABM dan AIBIM gesa orang ramai hati-hati
Persatuan Bank-Bank dalam Malaysia (ABM) dan Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (AIBIM) menggesa orang ramai supaya lebih berhati-hati.
Menyamar pegawai NSRC, nilai kerugian lebih RM6.8 juta
Lebih RM6.8 juta nilai kerugian dicatatkan melibatkan kes penyamaran sebagai pegawai Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) sejak 1 Januari lalu.
Pemandu rugi lebih RM11,000 diperdaya 'rakan lama'
Seorang pemandu e-panggilan kerugian RM11,600 selepas diperdaya seorang individu yang menyamar sebagai rakan lamanya.
NSRC rekod kerugian berjumlah RM1.34 bilion bagi kes jenayah dalam talian - Teo
Pusat Respons Scam Kebangsaan merekodkan kerugian berjumlah RM1.34 bilion melibatkan 33,235 kes jenayah dalam talian dari 1 Jan hingga 8 Dis tahun lepas.
'Scammer' menyamar pegawai Pusat Respons Scam Kebangsaan, tipu mangsa hampir RM1 juta
Polis menerima 24 laporan berhubung kes penyamaran sebagai pegawai daripada Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) melibatkan nilai kerugian berjumlah RM729,995.20.
Jangan jawab panggilan telefon dari Pusat Respon Scam Kebangsaan - PDRM
Ingatlah bahawa NSRC hanya menerima panggilan, tidak akan sesekali menghubungi pengadu dan nombor talian hanya tiga digit sahaja iaitu 997.
Belanjawan 2024: RM20 juta kepada NSRC bukti kerajaan ambil berat isu jenayah scam - Fahmi
Peruntukan RM20 juta yang diberikan kepada Pusat Respons Scam Kebangsaan membuktikan kerajaan amat mengambil berat berhubung isu penipuan dalam talian.