KUALA LUMPUR: Kurang daripada 50 peratus mangsa penipuan di negara ini mendapatkan bantuan daripada pihak berkuasa dan sebahagian kecil memilih untuk berdiam diri tanpa mengambil tindakan, menurut satu tinjauan.

Menurut kaji selidik bertajuk, Penipuan di Malaysia yang dijalankan oleh Ipsos Malaysia dengan saiz sampel 1,000 orang, hanya 48 peratus daripada 657 responden yang menjadi mangsa penipuan membabitkan kerugian kewangan atau hampir menjadi mangsa penipuan tetapi menyedarinya sebelum sebarang kerugian kewangan berlaku, melaporkannya kepada pihak berkuasa, bagaimanapun 12 peratus tidak mengambil sebarang tindakan.

Sejumlah 39 peratus memberi respons dengan menghubungi bank, mendapatkan bantuan daripada rakan atau ahli keluarga (36 peratus) dan memuat naik di media sosial (25 peratus) manakala ada yang memfailkan aduan dengan agensi perlindungan pengguna (23 peratus) atau berunding dengan peguam atau penasihat undang-undang (10 peratus).

Ketua Bahagian Kecemerlangan Kreatif, Ipsos Malaysia, Kuan Sawu Fang dalam kenyataan hari ini berkata pendekatan yang proaktif dan meliputi pelbagai aspek adalah penting dalam menangani penipuan yang kini mengeksploitasi ruang digital dan ia menandakan peralihan dalam taktik jenayah yang menjejaskan kesihatan ekonomi negara secara menyeluruh.

Walaupun peranan penguatkuasaan undang-undang adalah kritikal, orang ramai juga perlu diperkasakan dengan pendidikan dan perlindungan digital lanjutan. Keputusan kerajaan Malaysia untuk menambah peruntukan kepada Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) ialah langkah proaktif yang meyakinkan orang ramai.

"Kita berharap agar kerajaan memanfaatkan maklumat ini dan mengambil tindakan tegas untuk memerangi penipuan. Dengan cara itu, kita boleh memastikan keselamatan dan kestabilan semua rakyat Malaysia dan menjamin masa depan sebuah masyarakat yang berdaya tahan terhadap ancaman aktiviti penipuan," katanya.

Kajian itu juga mendapati Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerima majoriti laporan penipuan dengan 62 peratus. Walaupun Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), CyberSecurity Malaysia dan Bank Negara Malaysia (BNM) adalah antara pihak berkuasa awal yang sepatutnya menerima laporan, jumlah laporan kepada agensi tersebut tidak banyak berbanding PDRM dengan masing-masing merekodkan 26 peratus, 24 peratus dan 20 peratus.

Membimbangkan, tiga perempat daripada penduduk Malaysia menjadi sasaran penipuan dan peningkatan dalam suku tahun terakhir menyerlahkan aspek kelemahan yang meluas dengan 76 peratus daripada 1,000 responden terjebak dalam penipuan.

Sebanyak 51 peratus daripada responden melaporkan mereka berdepan penipuan tiga bulan lepas, 26 peratus berdepan penipuan sebulan yang lalu dan 14 peratus berdepan penipuan seminggu lepas.

Kaji selidik itu juga mendedahkan panggilan telefon dan WhatsApp mendominasi kategori penipuan apabila peningkatan dalam keterhubungan digital membuka ruang kepada penipu untuk mengeksploitasi media sosial dan aplikasi komunikasi.

Menurut kaji selidik itu, 56 peratus daripada responden menghadapi masalah penipuan melalui panggilan telefon, WhatsApp (54 peratus), Facebook (31 peratus), Telegram (30 peratus) dan khidmat pesanan ringkas (SMS) (29 peratus).

-- BERNAMA