KUALA LUMPUR: Kurang daripada 50 peratus mangsa penipuan di negara ini mendapatkan bantuan daripada pihak berkuasa dan sebahagian kecil memilih untuk berdiam diri tanpa mengambil tindakan, menurut satu tinjauan.
Menurut kaji selidik bertajuk, Penipuan di Malaysia yang dijalankan oleh Ipsos Malaysia dengan saiz sampel 1,000 orang, hanya 48 peratus daripada 657 responden yang menjadi mangsa penipuan membabitkan kerugian kewangan atau hampir menjadi mangsa penipuan tetapi menyedarinya sebelum sebarang kerugian kewangan berlaku, melaporkannya kepada pihak berkuasa, bagaimanapun 12 peratus tidak mengambil sebarang tindakan.
Sejumlah 39 peratus memberi respons dengan menghubungi bank, mendapatkan bantuan daripada rakan atau ahli keluarga (36 peratus) dan memuat naik di media sosial (25 peratus) manakala ada yang memfailkan aduan dengan agensi perlindungan pengguna (23 peratus) atau berunding dengan peguam atau penasihat undang-undang (10 peratus).
Ketua Bahagian Kecemerlangan Kreatif, Ipsos Malaysia, Kuan Sawu Fang dalam kenyataan hari ini berkata pendekatan yang proaktif dan meliputi pelbagai aspek adalah penting dalam menangani penipuan yang kini mengeksploitasi ruang digital dan ia menandakan peralihan dalam taktik jenayah yang menjejaskan kesihatan ekonomi negara secara menyeluruh.
Walaupun peranan penguatkuasaan undang-undang adalah kritikal, orang ramai juga perlu diperkasakan dengan pendidikan dan perlindungan digital lanjutan. Keputusan kerajaan Malaysia untuk menambah peruntukan kepada Pusat Respons Scam Kebangsaan (NSRC) ialah langkah proaktif yang meyakinkan orang ramai.
"Kita berharap agar kerajaan memanfaatkan maklumat ini dan mengambil tindakan tegas untuk memerangi penipuan. Dengan cara itu, kita boleh memastikan keselamatan dan kestabilan semua rakyat Malaysia dan menjamin masa depan sebuah masyarakat yang berdaya tahan terhadap ancaman aktiviti penipuan," katanya.
Kajian itu juga mendapati Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerima majoriti laporan penipuan dengan 62 peratus. Walaupun Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), CyberSecurity Malaysia dan Bank Negara Malaysia (BNM) adalah antara pihak berkuasa awal yang sepatutnya menerima laporan, jumlah laporan kepada agensi tersebut tidak banyak berbanding PDRM dengan masing-masing merekodkan 26 peratus, 24 peratus dan 20 peratus.
Membimbangkan, tiga perempat daripada penduduk Malaysia menjadi sasaran penipuan dan peningkatan dalam suku tahun terakhir menyerlahkan aspek kelemahan yang meluas dengan 76 peratus daripada 1,000 responden terjebak dalam penipuan.
Sebanyak 51 peratus daripada responden melaporkan mereka berdepan penipuan tiga bulan lepas, 26 peratus berdepan penipuan sebulan yang lalu dan 14 peratus berdepan penipuan seminggu lepas.
Kaji selidik itu juga mendedahkan panggilan telefon dan WhatsApp mendominasi kategori penipuan apabila peningkatan dalam keterhubungan digital membuka ruang kepada penipu untuk mengeksploitasi media sosial dan aplikasi komunikasi.
Menurut kaji selidik itu, 56 peratus daripada responden menghadapi masalah penipuan melalui panggilan telefon, WhatsApp (54 peratus), Facebook (31 peratus), Telegram (30 peratus) dan khidmat pesanan ringkas (SMS) (29 peratus).
-- BERNAMA
Bernama
Tue Dec 19 2023
Walaupun peranan penguatkuasaan undang-undang adalah kritikal, orang ramai juga perlu diperkasakan dengan pendidikan dan perlindungan digital lanjutan. - Gambar hiasan/Twitter/@fmtoday
Pelihara sumber hasil Sungai Perak demi kelangsungan ekonomi - MB
Beliau berkata pemuliharaan Sungai Perak merupakan satu keutamaan selaras aspirasi Pelan Perak Sejahtera 2030.
Pembunuhan Hassan Nasrallah, satu tindakan biadab rejim Israel - Mohamad
Mohamad berkata, Malaysia menyatakan kekesalan susulan kematian itu sambil menyifatkan Israel sebagai angkuh dan tidak menghormati keputusan PBB.
Saya berjaya lakukan bersama pasukan - Syed Hussien
Perkara pertama yang akan dilakukan beliau ialah menziarahi pusara bapanya yang meninggal dunia empat hari sebelum hari penamaan calon.
UNGA 79: Malaysia cadang PBB lantik Wakil Khas tangani isu Islamofobia
Malaysia mencadangkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk melantik seorang Wakil Khas bagi memerangai Islamofobia.
Manchester City seri dua kali berturut-turut
Perlawanan menyaksikan Erling Haaland gagal menjaringkan gol buat kali pertama untuk The Citizens musim ini.
UKM terima 6,718 pelajar baharu sesi akademik 2024/2025
Daripada 6,718 pelajar baharu yang mendaftar, 1,803 adalah daripada keluarga B40, iaitu lebih 40 peratus daripada jumlah ambilan keseluruhan.
Perak jadikan Sri Pahang mangsa seterusnya, gol terpantas Fernandez julang Selangor
Perak FC membuka tirai jaringan menerusi tandukan Luciano Guaycochea pada minit ke-43 berpunca sepakan sudut diambil Tommy Mawat Bada.
Tanah jerlus jejas empat buah rumah di Tanjung Tualang
Menurut bomba, insiden melibatkan mendapan tanah yang berlaku di hadapan empat buah rumah di Lorong Teja Utama, Taman Teja.
UNGA 79: Malaysia seru tingkatkan penglibatan negara Selatan Global
Menurut Menteri Luar, Datuk Seri Mohamad Hasan, suara negara-negara membangun tidak boleh lagi diabaikan.
UTM terima 3,154 pelajar baharu bagi sesi akademik 2024/2025
Seramai 2,977 pelajar mendaftar pengajian di kampus UTM Johor Bahru dan 177 pelajar di kampus UTM Kuala Lumpur.
Warga emas rugi lebih RM100,000 diperdaya 'pegawai polis palsu'
Seorang warga emas kerugian RM184,000 selepas terpedaya sindiket penipuan yang menyamar sebagai pegawai polis Bukit Aman.
Pesara bank wanita kerugian RM1.98 juta angkara 'love scam'
Wanita itu telah memasukkan wang menerusi 12 transaksi ke 12 akaun berlainan sejak Mei lepas seperti yang diarahkan, untuk menebus bungkusan.
Polis Pahang rekod 45 kes guru jadi mangsa penipuan babitkan kerugian RM1.2 juta
Polis Pahang merekodkan 45 kes guru yang menjadi mangsa penipuan melibatkan kerugian berjumlah RM1.2 juta dalam tempoh tujuh bulan pertama tahun ini.
Mekanik warga emas rugi RM17,220 terperdaya iklan palsu jualan MPV
Mangsa yang membuat laporan polis semalam mendakwa telah membuat bayaran ke dalam dua akaun bank tempatan yang diberikan seorang suspek.
Penuntut rugi lebih RM13,000 terperdaya tawaran kerja dalam talian
Mangsa memberi maklumat peribadi dan akaun pembayaran digital Touch N Go miliknya untuk tujuan dokumentasi dan pengesahan.
Warga emas rugi RM2.27 juta terperdaya pelaburan diiklankan melalui WhatsApp
Lelaki berusia 75 tahun itu mendakwa dia mula terjerat dengan penipuan terbabit sejak 19 Disember tahun lepas.
Akauntan rugi RM2.2 juta terperdaya pelaburan saham
Seorang akauntan kerugian lebih RM2.2 juta selepas menjadi mangsa penipuan pelaburan saham.
Boon Heong dedah turut ditipu RM2.5 juta
Tan Boon Heong berkongsi pengalaman pahit pernah menjadi mangsa sindiket penipuan yang menyebabkan dia mengalami kerugian hampir RM2.5 juta.
Suami isteri rugi RM300,000 gara-gara lot lidi
Ibu bapanya membuat pembelian tanah pada tahun 2018 selepas penjual menjanjikan proses pemilikan yang cepat, mudah dan teratur.
Pesara rugi lebih RM100,000 terperdaya iklan jual kereta di Facebook
Lelaki itu tertarik dengan iklan jualan kenderaan jenis Mitsubishi Pajero di Facebook yang kononnya dilelong pihak bank.