KEMALANGAN yang menyebabkan seorang pekerja maut dan empat lagi cedera akibat runtuhan struktur perancah bagi pembinaan laluan Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) di Bandar Bukit Tinggi, Klang pada petang semalam adalah amat dikesali.
Apatah lagi kemalangan semalam hanya dalam tempoh sebulan selepas kemalangan yang meragut satu nyawa selain menyebabkan seorang lagi tercedera di projek pembinaan Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) pada 20 Jun yang turut melibatkan runtuhan struktur perancah.
Runtuhan struktur perancah terutamanya dalam kerja-kerja konkrit merupakan salah satu faktor penyebab kemalangan di tapak pembinaan selain turut menyebabkan kebanyakan pekerja yang terlibat dalam kemalangan berkaitan tercedera mahupun kehilangan nyawa.
Penggunaan perancah dalam industri pembinaan adalah sangat penting dan kritikal samada digunakan sebagai tetupang (support), pelantar penyangga (loading), laluan (access), perlindungan (protection) dan ruang simpan (storage), bermula dari kerja-kerja ringan (light duty), kerja-kerja berat (heavy duty), sehinggalah kepada kerja-kerja khas (special duty).
Malahan terdapat satu bahagian khusus di dalam Akta Kilang dan Jentera 1967 (Akta 139) iaitu di bawah Bahagian X – Perancah (Peraturan 72 hingga 98) Peraturan Kendalian Bangunan dan Kerja-Kerja Binaan Kejuruteraan (Keselamatan) 1986 bagi memastikan penggunaan perancah yang selamat.
Oleh kerana penggunaan perancah yang pelbagai dan mudah dikendalikan, ia turut menjadi pilihan utama dalam kerja-kerja konkrit terutamanya sebagai tetupang bagi kerja-kerja acuan (formworks) serta penyangga sementara (falsework) dan kehendak terhadap perkara ini turut dijelaskan dalam Bahagian III – Kerja-Kerja Konkrit (Peraturan 28 hingga 32) dalam peraturan yang sama.
Antara beberapa kehendak penting dalam perundangan yang melibatkan penggunaan perancah dan kerja-kerja konkrit termasuklah :
• Tiap-tiap perancah mesti dalam keadaan baik dan berupaya menampung beban (Peraturan 72)
• Pemeriksaan bahan dan kerja-kerja perancah mesti diselia oleh Orang Yang Kompeten (OYK) iaitu pengendali perancah yang berdaftar dengan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) - (Peraturan 74)
• Setiap perancah mesti mempunyai rekabentuk termasuk lukisan oleh Jurutera Profesional dan mesti diluluskan (Peraturan 75)
• Setiap perancah mesti diperiksa oleh orang yang ditetapkan (pemeriksa perancah) mengikut masa yang telah ditetapkan (Peraturan 85)
• Pembinaan struktur acuan konkrit mesti diperiksa dan diselia oleh orang yang ditetapkan, seterusnya diakui selamat oleh Jurutera Profesional (Peraturan 28 dan 29)
Persoalannya, mengapa kemalangan yang melibatkan runtuhan struktur perancah ini kerap berlaku sekalipun terdapat peruntukan undang-undang khas terhadap penggunaannya?
Menurut Ezuwar bin Yahaya yang merupakan salah seorang pengajar perancah dan acuan di Pusat Latihan Kompetensi, PERI Asia Pacific terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada berlakunya kemalangan melibatkan runtuhan struktur perancah atau acuan ini yang antara lainnya ialah :
Kegagalan rekabentuk :
• Rekabentuk hendaklah dibuat dan diperakui oleh seorang Jurutera Profesional (Sivil dan Struktur) yang mempunyai pengalaman berkaitan rekabentuk dan penyeliaan kerja-kerja berkaitan perancah
• Selain dari memenuhi kehendak undang-undang (Peraturan 28 atau 75), rekabentuk struktur juga mestilah menurut garispanduan yang dikeluarkan oleh Lembaga Jurutera Malaysia (BEM) iaitu Garispanduan 001 bertarikh 21 Ogos 2015 – Tanggungjawab dan peranan Jurutera Profesional bagi kerja-kerja sementara sewaktu fasa pembinaan
• Rekabentuk struktur juga boleh menepati standard EN12812 (Falsework - Performance requirements and general design)
• Faktor sekeliling seperti keupayaan ketahanan tanah (soil bearing capacity) atau faktor angin (windload) perlu diambil kira dan dimasukkan ke dalam rekabentuk tersebut
• Rekabentuk hendaklah spesifik kepada struktur dan mengikut lokasi pembinaan yang khusus, bukannya sekadar menggunakan rekabentuk dari struktur lain menggunakan kaedah salin dan tampal (copy & paste)
• Terdapat juga sebilangan kes kemalangan melibatkan struktur yang tidak mempunyai rekabentuk langsung.
• Kegagalan bahan (material failure) :
• Kegagalan melakukan pemriksaan bahan dengan betul atau pemeriksaan bahan tidak dilakukan langsung menyebabkan peralatan yang berkarat, rosak atau mengalami kecacatan digunakan dalam pembinaan struktur perancah
• Pemeriksaan bahan mesti dikawal selia oleh OYK
Pemasang perancah tidak terlatih :
• Pemasang perancah mesti dilatih sepenuhnya untuk setiap jenis perancah atau penyangga sementara
Tiada penyeliaan semasa kerja-kerja pemasangan dilakukan :
• kerja-kerja pemasangan perlu dikawal selia oleh OYK
• Tiada pemeriksaan yang sewajarnya
• Pemeriksaan dilakukan oleh orang yang tidak berkelayakan atau tiada pemeriksaan dijalankan ke atas struktur yang telah dipasang
• Pemeriksaan harus dilakukan oleh Jurutera Profesional yang merekabentuk struktur berkenaan bersama-sama dengan pemeriksa perancah
• Struktur acuan yang telah siap dipasang mesti disahkan selamat oleh Jurutera Profesional sebelum sebarang kerja-kerja konkrit boleh dijalankan
• Kurang penyeliaan semasa kerja konkrit
• Pekerja mesti dipantau supaya proses konkrit mengikut prosedur selain boleh mengelakkan kesilapan pekerja
• Sewaktu proses menuang konkrit, urutan (sequence) wajib dipatuhi dan elakkan dari menuang konkrit di tempat yang sama supaya beban konkrit akan tersebar secara rata dan mengelakkan risiko kegagalan struktur
• Jika proses menuang konkrit untuk tiang (column) atau dinding (wall), faktor tekanan mendatar (horizontal pressure) kepada acuan mesti dititikberatkan supaya acuan tidak pecah
• Gred konkrit dan sebarang jenis bahan tambahan (additive) juga perlu diambilkira supaya ia tidak bercanggah dengan rekaan asal
Apapun, saya percaya pihak berkuasa berkaitan terutamanya pihak JKKP, Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dan Kementerian Kerja Raya pastinya akan melakukan penyiasatan yang sewajarnya bagi menentukan faktor langsung, faktor penyumbang dan faktor dasar yang menyebabkan berlakunya kemalangan runtuhan struktur perancah tersebut, seterusnya melakukan pendakwaan jika terdapatnya sebarang unsur kecuaian dan ketidakpatuhan undang-undang oleh pihak terlibat.
Namun yang lebih penting dari itu ialah memaklumkan dan berkongsi hasil siasatan tersebut kepada semua pihak terutamanya dalam kalangan pemain industri pembinaan agar kemalangan yang sama dapat dicegah dan tidak berulang.
* Penulis merupakan Perunding Keselamatan & Kesihatan Awam di Safety Management Academy.
** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.
Ts Mohd Soffian Osman
Fri Jul 30 2021
PERI merupakan pusat pengajar pengendali perancah yang diiktiraf JKKP. - Foto PERI Asia Pacific
PIFF 2025: Pacu industri francais dan kopi di Malaysia sejak 2004
Perbadanan Nasional Berhad (PERNAS), sebuah syarikat pegangan pelaburan milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan dan dikawal selia oleh Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.
Astro Shaw, Etika rai kepelbagaian budaya dalam filem 'Abah saya, Uncle Mike'
Astro Shaw dan Etika mempersembahkan filem Abah Saya, Uncle Mike yang mengisahkan lelaki berbangsa cina, Michael Tong Wai Siong, atau lebih dikenali sebagai Uncle Mike.
Aminuddin umum BKK sempena Hari Raya Aidilfitri
Bantuan berkenaan turut diberikan kepada pejawat awam Persekutuan termasuk guru, pasukan berunifom dan lain-lain perkhidmatan.
Ringgit mendatar berbanding dolar AS ketika dibuka
Ringgit kekal tidak berubah berbanding dolar AS namun lebih tinggi berbanding mata wang utama lain ketika dibuka pada Rabu.
Polis terima 182 laporan terhadap Hannah Yeoh
Polis menerima 182 laporan dibuat terhadap Menteri Belia dan Sukan, Hanna Yeoh yang didakwa berhasrat memurtadkan umat Islam.
UTM, UMPSA terima Naib Canselor baharu - KPT
Pelantikan kedua-dua individu ini berdasarkan kepakaran dan pengalaman mereka dalam bidang akademik dan pengurusan universiti.
KPDN Perak tumpas aktiviti penjualan sabun berjenama tiruan
Sebanyak 393 unit sabun pencuci, disyaki menggunakan cap dagangan berjenama yang dipakaikan dengan salah pada barangan tersebut.
More needs to be done to move up value chain
Malaysia is at a critical point in its journey towards a green transition. To overcome these barriers, Khazanah Research Institute, KRI’s latest publication, ‘Building a Sustainable Industrial Base: Malaysia’s Green Transition’ offers practical policy recommendations to drive innovation, expand high-tech industries, and foster inclusive rowth for all communities, including the Orang Asli. Full discussion with Research Associate of Khazanah Research Institute (KRI).
JS-SEZ mampu jadi hab strategik dengan ketersambungan global
MIDF Amanah Investment Bank Bhd berpendapat bahawa Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) berpotensi menjadi hab strategik berdasarkan sambungannya ke pelabuhan Johor dan Singapura, yang menyediakan ketersambungan serantau serta global.
Fokus Tarif dan Dasar Industri di Penggal Kedua Trump
Forum Ekonomi Dunia (WEF) menjangka lebih banyak tumpuan akan diberikan kepada tarif dan dasar industri pada penggal kedua kepresidenan Donald Trump, dengan cabaran besar dalam hubungan AS-China.
Kemalangan jalan raya ragut 436 nyawa ketika musim perayaan tahun baharu di Thailand
Punca utama kemalangan adalah memandu laju dan memotong kenderaan di hadapan, manakala motosikal terlibat dalam kebanyakan insiden.
Pemandu Perodua Myvi maut, kereta rempuh belakang lori di Lebuhraya Baling-Kulim
Seorang lelaki maut selepas kereta Perodua Myvi yang dipandunya merempuh belakang sebuah lori treler di Lebuhraya Baling-Kulim, pagi tadi.
Lelaki warga emas ditahan disyaki terbabit kes langgar lari
Polis menahan seorang lelaki warga emas bagi membantu siasatan kemalangan maut di KM0.6 Jalan Wan Razali, Selama pada Ahad lepas.
Bayi 19 hari maut, kakak koma, kereta dipandu ibu terbabas
Ibu mangsa yang berusia 39 tahun sedang dalam perjalanan bersama lima orang anaknya dari arah Jalan Inas menghala ke Kampung Batu, Rembau.
Kereta api bertembung trak bomba, 15 cedera
Satu kemalangan melibatkan kereta api Brightline dengan sebuah trak bomba dilaporkan berlaku di Delray Beach, Florida pada Sabtu.
8 termasuk 3 kanak-kanak cedera dalam kemalangan babit MPV, treler
Lapan termasuk tiga kanak-kanak cedera selepas kenderaan pelbagai guna (MPV) yang dinaiki mereka terbabit kemalangan dengan sebuah treler.
Dua pelayar maut dalam perlumbaan kapal layar Sydney ke Hobart
Dua pelayar maut dalam insiden berasingan semasa perlumbaan kapal layar tahunan Sydney ke Hobart, kata penganjur pada Jumaat, lapor agensi berita Jerman dpa.
Nahas KM204: 'Saya percaya polis kumpul bukti untuk pendakwaan' - Bapa mangsa
Mazupi yakin polis sedang menjalankan siasatan secara telus dan adil berhubung kejadian yang mengorbankan anak, menantu dan besannya.
Nahas ngeri Ayer Keroh: Jenazah lima sekeluarga selamat dikebumikan
Dua lagi anak yang berusia 7 dan 4 tahun, kini dirawat di zon merah dan zon kuning Hospital Melaka.
Polis Sri Lanka lancar pemeriksaan bas selepas beberapa siri kemalangan
Siasatan ke atas beberapa kemalangan bas yang serius mendedahkan pelbagai kecacatan mekanikal dan struktur pada kenderaan.