KUALA LUMPUR:“Meskipun penularan pandemik COVID-19 mengehadkan kuasa beli pengguna selain membataskan peluang masyarakat untuk keluar membeli-belah, inisiatif Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) bagaimanapun dilihat berkesan dalam memudahkan akses capaian pengusaha produk tempatan kepada masyarakat,”.
Demikian reaksi Ketua Pegawai Eksekutif Hana Medic Sdn. Bhd. Dr. Noraryati Abd Majid ketika ditanya Astro AWANI mengenai manfaat serta keberkesanan pelaksanaan KBBM oleh kerajaan ketika ini.
KBBM yang digerakkan sejak Julai sehingga akhir tahun ini merupakan langkah kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dalam usaha memberi lonjakan berterusan bagi memperkasakan ekonomi negara serta ransangan pendapatan usahawan tempatan.
Noraryati berkata, kesan daripada isu pandemik ini trend masyarakat kini lebih mementingkan harga yang murah berbanding kualiti ditambah pula kuasa beli pengguna semakin berkurang, namun mereka mungkin kurang sedar tentang produk tempatan dan beranggapan produk luar negara adalah lebih baik.
Justeru itu, usaha dijalankan kerajaan menerusi KBBM ini turut mampu menjadi platform terbaik kepada syarikat tempatan bagi memajukan produk buatan Malaysia, selain menggalakkan usahawan dan pengilang tempatan agar terus menghasilkan produk bermutu tinggi.
Perkara ini sekali gus dapat menarik minat lebih ramai pengguna domestik untuk berbelanja bagi barangan buatan Malaysia di samping terus menggalakkan usahawan dalam menawarkan promosi lebih kreatif serta pengiklanan menarik.
Kerajaan menyasarkan sekurang-kurangnya sebanyak RM1.8 bilion jualan direkodkan bagi segmen runcit utama dan dalam talian sepanjang tempoh kempen dilaksanakan.
Dalam pada itu, Pengarah Urusan Fatihah Frozen Food Sdn. Bhd., Fatihah Anis Ibrahim berpendapat bahawa KBBM berjaya menggalakkan sokongan terhadap barangan buatan Malaysia dan pengguna lebih memilih untuk mendapatkan produk tempatan dengan harga yang berpatutan.
“Pelaksanaan kempen ini memberi impak besar kepada rangkaian produk tempatan, malah permintaan tinggi dan tidak putus-putus memberi isyarat bahawa produk tempatan adalah bermutu tinggi serta berdaya saing di dalam pasaran.
“Dengan adanya KBBM ini, kami terima sambutan luar biasa dan jenama FATIHAH kini lebih dikenali ramai,” ujarnya.
Menyentuh berkaitan rantaian bekalan, Pengasas dan Pengarah Zayyan Sdn. Bhd., Rodzita Md Desa menyifatkan melalui inisiatif seperti ini lebih banyak pasar raya kini lebih terbuka dalam menerima produk-produk tempatan untuk dipamer serta dijual kepada pengguna.
“Meskipun jenama pakaian Zayyan masih belum menembusi mana-mana pasar raya, namun saya yakin pihak pengurusan pasar raya kini lebih terbuka untuk menerima produk buatan tempatan.
“Sekiranya KBBM tidak dijalankan atau dihentikan, saya percaya jenama-jenama tempatan akan terpaksa bergelut untuk berdiri sendiri ditambah pula dengan cabaran saingan dengan produk luar negara,” jelasnya.
Pengurus Pemasaran (Sosial Media) Merolz Beauty, Adinda Zhara turut mengutarakan berpendapat sama bahawa pasaran tempatan kini semakin yakin dan memberi peluang kepada produk tempatan untuk berada sebaris dan diletakkan di rak-rak dengan barangan terkemuka/ antarabangsa.
“Jenama Merolz berada sebaris dengan jenama terkenal seperti GARNIER dan SAFI, malah produk kami kini dipasarkan di seluruh TESCO Malaysia, LULU Hypermarket, Pasaraya SABASUN Terengganu dan juga kini berada di platform jualan online WATSONS.
Sementara itu, Pengasas JEIWA Global Resources, Nor Fadilah Mohamed Nizar berkata, kerjasama strategik antara kementerian dan usahawan tempatan seperti ini menjadikan produk buatan Malaysia mendapat pengiktirafan, pendedahan serta peluang untuk menembusi pasaran lebih luas.
Beliau turut berharap agar kempen seperti ini diteruskan sepanjang tahun dan diadakan mengikut tema.
“Misalnya jika musim perayaan, kita boleh ketengahkan produk premium kerana pengguna sanggup berbelanja lebih, namun jika musim biasa kerajaan boleh beri tumpuan kepada produk barangan pengguna cepat laris (FMCG).
“Jadi tindakannya lebih menyeluruh, yang mana setiap sektor di Malaysia mendapat manfaat daripada kempen-kempen dilaksanakan kementerian,” katanya.
Bagi melengkapkan pelaksanaan KBBM, KPDNHEP turut menganjurkan Kempen Jualan Malaysia (KJM) 2020 secara serentak sebagai salah satu inisiatif menyeluruh bagi memulih serta merancakkan sektor peruncitan di dalam negara.
Inisiatif KBBM dan KJM 2020 dilihat mampu meningkatkan permintaan domestik, khususnya untuk memulihkan ekonomi negara akibat daripada penularan COVID-19.
Haikal Raman
Mon Nov 30 2020
KBBM 2020 akan berlangsung sehingga akhir tahun ini dengan slogan #barangbaikbarangkita.
Masyarakat pelbagai linguistik jadi pemangkin keharmonian Malaysia
Masyarakat itu bukan sahaja tahu untuk berkomunikasi, tetapi juga menghargai kepelbagaian budaya dan bahasa yang ada di sekeliling mereka.
Misi Jelajah Dunia Akhir BWF Aaron-Wooi Yik terima tamparan
Aaron-Wooi Yik terpaksa akur dengan kehebatan pasangan tuan rumah He Ji Ting-Ren Xiang Yu dalam aksi yang berlanjutan ke set penentuan.
Kerajaan Pahang tingkatkan Bantuan Prihatin Pahang Siswa kepada RM14.18 juta
Peningkatan RM6.18 juta itu bagi membolehkan peruntukan BPP Siswa diagihkan kepada 19,525 mahasiswa daripada pelbagai IPT.
RM10 untuk dapatkan salinan sijil SPM di Program 2TM
Harga asal bagi penggantian sijil SPM ialah RM30 dan 'kadar istimewa' itu hanya berlangsung hingga hari terakhir program pada Ahad ini.
KKDW perkenal konsep Smart Village, perkasa komuniti desa dengan teknologi moden
Projek rintis 'Smart Village' KKDW akan diadakan di tiga kampung yang memenangi Anugerah Desa MADANI (ADM) 2024.
Empat projek sedang, bakal dilaksana JPS atasi risiko banjir akibat air pasang besar
Sebanyak empat projek sedang dan bakal dilaksanakan JPS Melaka di beberapa lokasi pesisir pantai negeri ini bagi mengurangkan risiko banjir berikutan fenomena air pasang besar.
Skim galakan guna motosikal elektrik MARiiCas hampir capai sasaran 2024 - MARii
Inisiatif Skim Galakan Penggunaan Motosikal Elektrik (MARiiCas) terbukti mendapat sambutan dan hampir mencapai sasaran yang ditetapkan bagi tahun ini.
Lebih 90 peratus usahawan belum manfaatkan e-Invois
Majoriti atau dianggarkan lebih 90 peratus usahawan, terutama yang berpendapatan tahunan RM25 juta ke bawah, masih belum memanfaatkan sistem e-Invois yang mula diperkenalkan pada 1 Ogos lepas.
Wanita 19 tahun korban keenam keracunan arak metanol
Pelancong wanita warga Australia yang dirawat akibat keracunan metanol di Vientiane, Laos, telah disahkan meninggal dunia pada Jumaat.
Ini menjadikan jumlah mangsa yang terkorban akibat minuman keras beracun itu meningkat kepada enam individu, lapor kerajaan Thailand dalam kenyataan.
Ini menjadikan jumlah mangsa yang terkorban akibat minuman keras beracun itu meningkat kepada enam individu, lapor kerajaan Thailand dalam kenyataan.
Pertabalan Raja Charles telan kos hampir RM424 juta
Pertabalan Raja Charles menelan belanja sebanyak 72 juta pound (hampir RM424 juta).
Astro S+V bantu kandungan video capai standard antarabangsa
Astro SoundVision merupakan satu-satunya penyedia fasiliti perkhidmatan Dolby Atmos bersepadu di Malaysia untuk pawagam, penyiaran, dan penstriman berteknologi tinggi.
Persembahan penuh emosi, Sarkas juara Muzikal Lawak Superstar 4, bawa pulang RM150,000
Kumpulan yang dianggotai Danial Zaini, Acap S dan Shashic, yang turut menjemput pelawak Shuib sebagai artis jemputan, mendapat markah tertinggi.
Astro tegas menentang pencerobohan digital
Astro menggiatkan usaha memerangi pencerobohan digital melalui langkah-langkah yang signifikan pada separuh pertama tahun kewangan (FY) 2025.
Astro, Premier League perangi cetak rompak dengan kempen 'Boot Out Piracy'
Astro dan Premier League mengambil peluang untuk sekitar menekankan isu kritikal perihal cetak rompak digital melalui kempen 'Boot Out Piracy'.
The Knights Award: Astro terus cemerlang, rangkul anugerah Rangkaian Media Terbaik Sepanjang Masa
Astro Malaysia Holdings Bhd terus mengorak kejayaan sebagai syarikat penyedia kandungan dan hiburan terkemuka negara, apabila dinobatkan sebagai Rangkaian Media Terbaik Sepanjang Masa.
Telekinesis: Eksperimentasi berani Syafiq Yusof dalam genre sains fiksyen
Syafiq menyatakan bahawa filem ini adalah eksperimen dalam genre sains fiksyen, yang jarang diterokai di Malaysia.
Astro kolaborasi bersama MAB, komited cipta kandungan lebih inklusif
Datuk George Thomas berkata, inisiatif ini untuk mencipta lebih kesedaran dalam kalangan rakyat Malaysia agar lebih prihatin.
Akibat penyiaran haram, syarikat rangkaian restoran nasi kandar bayar pampasan RM221,000 kepada Astro
Thaqwa telah menyiarkan siaran Astro di lapan lagi restoran miliknya tanpa kebenaran dengan menggunakan peranti-peranti seperti kad pintar dan dekoder Astro bagi tujuan tersebut.
EPL: Lee Sharpe bersama Astro meriahkan musim EPL 2024/25
Rasai keterujaan setiap perlawanan di Astro, sooka dan NJOI, bersama juara tiga kali EPL, Lee Sharpe, sebagai pakar pengulas di Astro.
UNGCMYB, Astro lancar Program ‘Forward Faster Louder’
Aspek utama kerjasama itu adalah berkisarkan kepada memperkasakan prinsip Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) di Malaysia.