KUALA LUMPUR: Rapid Rail Sdn Bhd selaku pengendali perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya hari ini memohon maaf kepada pengguna yang mengalami kesulitan akibat gangguan teknikal yang berlaku pada jam 5.46 petang Selasa.

Rapid Rail dalam satu kenyataan berkata, gangguan ini berpunca daripada Sistem Keselamatan Hentian Kecemasan Pencerobohan Penumpang atau ‘Passenger Intrusion Emergency Stop (PIES) yang teraktif (activated) dan secara tiba-tiba dipercayai telah disambar petir di Stesen LRT Kerinchi yang menyebabkan tren dari kedua dua arah tidak dapat melalui kawasan tersebut.

Menurut Rapid Rail, kakitangan teknikal sedang berada di lokasi bagi menjalankan kerja-kerja baik pulih.


Akibat daripada gangguan tersebut, semua tren yang melalui kawasan tersebut terpaksa dipandu secara manual dan mengakibatkan kelewatan jadual perjalanan dan kesesakan platform berlaku di beberapa stesen.
 

Perkhidmatan bas perantara percuma telah disediakan bagi membawa penumpang dari Stesen LRT Bangsar ke Stesen LRT Pasar Seni dan Stesen LRT KLCC ke Stesen LRT Pasar Seni.


Kakitangan operasi dan Polis Bantuan telah ditempatkan di platform bagi mengendalikan orang ramai.

Pengumuman menerusi laman media sosial Rapid KL, di stesen dan di dalam tren telah dilakukan untuk makluman pengguna.