IPOH: Mungkin kita biasa melihat kenderaan seperti motosikal, kereta mahupun lori dibaik pulih atau diselenggara, tetapi jarang pula halnya dengan gerabak kereta api atau lokomotif.
Namun senario ini dapat diihat di Jalan Tun Abdul Razak, di sini, seawal pukul 8 pagi bila mana S.Ganesan,49, bersama sekumpulan pekerjanya termasuk jurutera menjalankan kerja-kerja menyelenggara gerabak kereta api dan lokomotif yang dihantar oleh pelanggan ke 'bengkel'nya itu.
"Bidang ini cukup 'niche', pelanggannya tidak ramai, tetapi terdiri daripada syarikat-syarikat besar. Saya mula mengambil alih perniagaan ini daripada bapa saya, mendiang Datuk S Suppiah pada tahun 2018.
"Daripada 'zero' tidak ada sebarang ilmu mengenai penyelenggaraan gerabak kereta api, saya belajar sedikit demi sedikit daripada bapa dan pekerja di sini," kata Ganesan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Railfreight Engineering and Logistic Sdn Bhd.
Menyingkap mengenai sejarah dirinya dengan dunia kereta api, anak jati Ipoh ini dan juga siswazah teknologi maklumat dari sebuah kolej swasta ini mempunyai sejarah unik kerana beliau adalah generasi keempat dalam keluarganya yang bekerja dalam bidang berkaitan kereta api.
Menurut Ganesan, mendiang moyangnya Ayadurai yang berasal dari Jaffna, Sri Lanka, pernah bekerja dengan Malayan Railway sebagai penyelenggara landasan, datuknya Selvaratnam pula bekerja di syarikat sama sebagai ketua bahagian tempahan tiket manakala bapanya pernah bekerja dengan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sebagai pemandu forklift sebelum membuka syarikatnya sendiri.
Walaupun pada mulanya cuba 'lari' daripada bidang tersebut dengan bekerja sebagai penganalis teknikal di sebuah syarikat telekomunikasi di Shah Alam, namun sebagai anak lelaki tunggal daripada dua beradik akhirnya Ganesan mengambil keputusan membantu bapanya di syarikat berkenaan.
Antara khidmat yang ditawarkan syarikatnya termasuk kerja-kerja baik pulih melibatkan gerabak dengan kerosakan ringan atau kerosakan teruk akibat kemalangan.
"Selain itu kami menawarkan khidmat 'overhaul' iaitu penggantian komponen gerabak dan lokomotif juga 'sand blasting' dan mengecat badan gerabak. Untuk melakukan ujian selepas proses 'overhaul' kita mempunyai landasan sendiri untuk tujuan itu, jadi pelanggan tidak perlu mengangkut gerabak atau lokomotif tersebut ke tempat mereka untuk melakukan ujian," kata bapa kepada tiga orang cahaya mata ini.
Landasan syarikat Ganeson sepanjang kira-kira 1.5 kilometer itu dihubungkan ke Stesen Keretapi Ipoh bagi memudahkan gerabak atau lokomotif syarikat pelanggan dari negeri-negeri yang mempunyai hubungan dengan stesen itu.
Antara pelanggan yang menggunakan khidmat Railfreight Engineering and Logistic ialah KTMB dan syarikat-syarikat pengeluar gula, simen dan komoditi lain.
"Kebiasaannya syarikat-syarikat ini menggunakan gerabak untuk mengangkut produk mereka dari satu lokasi ke lokasi yang lain di seluruh semenanjung khususnya. Jika menggunakan jalan kereta api, sehingga sebanyak 60 gerabak boleh digunakan sekali gus untuk mengangkut produk mereka," katanya yang juga pernah bekerja sebagai pensyarah kolej.
Ganesan berkata, sistem lokomotif tidak jauh berbeza dengan sistem kenderaan lain melainkan sistem brek yang menggunakan tujahan kuasa angin kerana ia bergerak di atas landasan.
"Terdapat dua jenis sistem enjin lokomotif iaitu diesel hidraulik yang hampir sama dengan kereta, (ada enjin atau kotak gear), mereka yang belajar mengenai bidang mekanikal boleh faham sistem ini dengan mudah, manakala satu lagi jenis diesel elektrik atau elektrik sepenuhnya yang agak maju.
"Bagi mereka yang berminat dalam bidang ini, ada universiti yang menawarkan bidang ini seperti di UniKL atau boleh bekerja dengan syarikat logistik seperti KTMB atau syarikat seperti syarikat kami," katanya yang dibantu tiga jurutera mahir dan 12 pembantu teknikal di premisnya.
Memandang ke hadapan, Ganesan berharap agar dua anak lelakinya akan meneruskan legasi keluarganya dalam memberikan khidmat berterusan kepada bidang logistik negara dengan mengambil alih tempatnya di syarikat tersebut pada suatu masa nanti.
"Walaupun anak lelaki sulung berusia 12 tahun ada menunjukkan minat, namun saya juga sedar generasi zaman ini tidak boleh dipaksa, mereka mempunyai pemikiran tersendiri, tetapi saya tetap berharap...," luahnya.
Beliau menambah, syarikatnya juga mengorak langkah membawa teknologi lebih maju dalam bidang logistik dengan mula mengeluarkan lokomotif yang boleh bergerak di atas jalan raya dan juga landasan, hasil kerjasama dengan syarikat dari luar negara. - BERNAMA
Bernama
Sat Jun 15 2024
Ganesan merupakan generasi keempat dalam keluarganya yang bekerja dalam bidang berkaitan kereta api. - Gambar Bernama
Vivy dibawa keluar dari bangunan SPRM, suami masih di dalam
Selepas dua jam memberi keterangan di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), pengasas platform e-dagang, FashionValet, Datin Vivy Yusof dilihat meninggalkan bangunan tersebut sekitar jam 4.05 petang.
Pantau Agenda Reformasi: Pasca kemenangan Trump | Navigasi ASEAN dalam era baharu AS
Ann Francke, CEO Chartered Management Institute, membincangkan implikasi pentadbiran Presiden Donald Trump terhadap ASEAN. Francke memberikan pandangan tentang pendekatan strategik yang boleh diambil oleh negara-negara ASEAN untuk menghadapi cabaran dan peluang yang dibawa oleh pentadbiran baharu AS.
ASEAN: Malaysia harap Amerika tingkat penglibatan di Asia Tenggara - Zambry
Sebagai pengerusi ASEAN tahun depan, Malaysia berharap Amerika Syarikat (AS) dapat meningkatkan lagi penglibatannya di Asia Tenggara.
Usaha kurangkan perbezaan kadar faedah beri impak positif untuk ringgit - Gabenor BNM
Langkah pengurangan perbezaan kadar faedah antara Malaysia dan negara-negara maju adalah positif bagi ringgit, di tengah-tengah ketidaktentuan perkembangan geopolitik, kata Bank Negara Malaysia (BNM).
JS-SEZ dijangka ditandatangani 9 Disember depan - Onn Hafiz
Perjanjian Bersama Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) di antara Malaysia dengan Singapura dijangka ditandatangani pada 9 Disember depan, kata Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi.
AWANI Borneo [7/11/2024] – Percepat transformasi digital | Naik taraf segera kemudahan | Isu Laut China Selatan
Tumpuan AWANI Borneo 7 Nov 2024 bersama Jasmine Abu Bakar
- Kerjasama Huawei-Sarawak tingkatkan liputan internet di kawasan terpencil
- Fasiliti kesihatan daif jejas pengisian pegawai perubatan
- Isu Laut China Selatan: Tidak perlu pertelagahan - PM
#AWANInews
- Kerjasama Huawei-Sarawak tingkatkan liputan internet di kawasan terpencil
- Fasiliti kesihatan daif jejas pengisian pegawai perubatan
- Isu Laut China Selatan: Tidak perlu pertelagahan - PM
#AWANInews
Malaysia dan Singapura bincang percepat penubuhan JS-SEZ, kukuh hubungan dua hala
Jawatankuasa Bersama Peringkat Menteri bagi Iskandar Malaysia (JMCIM) mengadakan mesyuarat khas di sini hari ini
Sabah FC bukan untuk dijual!
Presiden SAFA Datuk Shahelmey Yahya berkata SAFA tidak pernah bertemu dengan individu atau wakil mana-mana pihak yang mendakwa mendapat ‘tawaran’ penjualan saham Sabah FC seperti yang tular di media sosial baru-baru ini.
"Marang satu minit pun tak pernah masuk penjara" - Saifuddin Nasution
Saifuddin Nasution menegaskan dari aspek sejarah, Ahli Parlimen Marang, Tan Sri Abdul Hadi Awang tidak pernah dimasukkan ke penjara.
'Antivenom' obor-obor berasal dari Australia perlu dikaji kesesuaian
Felo Perubatan Ekstrim Dan Wilderness, Dr.Muhamad Naim Ab Razak berkata keberkesanan satu-satunya antivenom rawatan sengatan obor-obor yang ada ketika ini berasal dari Australia perlu dikaji terlebih dahulu.
Ia berikutan penemuan spesis antara yang paling berbisa di dunia iaitu obor-obor hub atau chironex yamaguchii di kawasan perairan negara ini.
Ia berikutan penemuan spesis antara yang paling berbisa di dunia iaitu obor-obor hub atau chironex yamaguchii di kawasan perairan negara ini.
Empat orang cedera diserang dengan kapak dalam kereta api Perancis
Empat orang cedera diserang dengan kapak kecil di dalam sebuah kereta api tempatan di kawasan Paris.
Kereta api bawa bahan api tergelincir di Sri Lanka selepas bertembung gajah
Empat gerabak tangki bahan api tergelincir akibat pelanggaran itu, menyebabkan kerosakan besar pada landasan kereta api.
Pihak Berkuasa Pengangkutan Singapura siasat gangguan perkhidmatan kereta api enam hari
Gangguan yang berlaku dari 25 hingga 30 September itu menjejaskan penumpang dan siasatan dijangka selesai dalam beberapa bulan.
Perkhidmatan kereta api Poland-Czech digantung kerana banjir
Perjalanan kereta api yang datang dari Republik Czech ke Poland telah dibatalkan sehingga diberitahu kelak.
4 maut ditembak dalam kereta api di Chicago
Menurut laporan polis, kesemua mangsa dipercayai ditembak ketika sedang tidur di tempat duduk mereka.
Laluan kereta api Bangkok-Butterworth perkukuh P. Pinang sebagai hab pengangkutan serantau
Perkembangan terbaharu itu dijangka merancakkan sektor pelancongan Pulau Pinang serta memperkukuh hubungan dua hala kedua-dua negara.
Perkhidmatan kereta api Algeria-Tunisia disambung semula selepas 30 tahun
Perkhidmatan kereta api antara kedua-dua negara telah digantung pada 1995 atas sebab keselamatan.
Perkhidmatan kereta api Paris-Jerman kembali pulih selepas serangan arson
Masih berlaku pembatalan dan kelewatan sekali-sekala di laluan dari Cologne melalui Brussels ke Paris sepanjang hujung minggu.
Perkhidmatan kereta api penumpang rentas sempadan Laos-Thailand mula beroperasi
Kereta api pertama berlepas pada Jumaat dari stesen Krung Thep Aphiwat Central dan tiba di stesen kereta api Khamsavath pada Sabtu.
ASEAN Heritage Train berlangsung dari 9 hingga 26 Julai
Program ASEAN Heritage Train menggunakan kereta api sebagai pengangkutan utama yang merentasi Malaysia, Laos dan Thailand.