Syarikat-syarikat Malaysia digesa menumpukan usaha penawaran produk atau jenama khusus di China biarpun negara besar itu menjanjikan potensi perniagaan dan peluang yang lumayan.

Pesuruhjaya Perdagangan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) di Beijing, Razida Hanim Abdul Razak berkata mereka juga perlu memberi tumpuan kepada bandar-bandar lain China yang pesat membangun dan bukan hanya di Beijing, Shanghai atau Guangzhou.

"Selain menawarkan produk dan perkhidmatan secara lebih khusus ini, syarikat-syarikat Malaysia juga perlu menitikberatkan aspek perkhidmatan pasca jualan.

"China sememangnya pasaran yang baik untuk diterokai syarikat tempatan dengan syarat mereka dapat menyediakan jenama, sistem dan penghantaran yang baik," katanya kepada Bernama, di sini, hari ini.

Malah, sejajar usaha membantu mempromosikan Malaysia sebagai satu jenama, pihak MATRADE menyediakan platform bagi syarikat-syarikat tempatan mengenal pasti rakan niaga untuk memperluaskan jenama francais di Ekspo Francais China (Beijing) Ke-18 (CFE) bermula 9 hingga 11 Julai ini.

Acara tiga hari itu akan membolehkan syarikat-syarikat Malaysia menarik pelabur yang bertapak di China untuk mengenali jenama francais bagi makanan dan minuman, restoran, sistem pendidikan serta penjagaan diri.

Menurut Razida Hanim, MATRADE Beijing menjangkakan tujuh syarikat Malaysia yang menyertai acara CFE itu mampu menjana jualan bernilai kira-kira RM2 juta.

Antara jenama francais Malaysia yang menyertai CFE bagi mencari rakan kongsi melebarkan sayap mereka ke China termasuk Coffeeland, Teh Tarik Place, Nyonyasuan, Daily Fresh, Brainchecker, Craft dan Meiko.

Selain pameran, MATRADE dengan kerjasama FranChina LLC iaitu persatuan francais terkemuka di China, akan turut mengatur mesyuarat perniagaan antara pembeli China dengan rakan niaga Malaysia yang berpotensi.

Mengulas pembabitan Malaysia dalam CFE, Razida Hanim berkata, ia bagi menyediakan platform untuk syarikat Malaysia serta China menjalin usaha sama, menubuhkan perusahaan milik penuh asing serta mendapatkan pemfrancaisan utama.

CFE adalah pameran utama bagi francais di China sejak 16 tahun lepas dan turut menjadi tapak bagi jenama antarabangsa mengembangkan perniagaan francais mereka di negara besar berkenaan.

Setakat ini, ia berjaya menarik ribuan francaisor dari seluruh China dan serata dunia untuk memaparkan konsep, produk dan perkhidmatan mereka kepada pelabur China.

Ia yang turut disertai kalangan francaisor Amerika, Eropah dan Asia, dihadiri 300,000 peserta serta pelabur yang meninjau peluang perniagaan dalam bidang francais.