MATRADE dalam satu kenyataan pada Khamis berkata, inisiatif itu menekankan komitmennya untuk memperkasakan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) Sarawak dalam pemasaran digital dan penjenamaan global.
Program tersebut bertemakan "Pemasaran Digital untuk Capaian Global," menarik lebih 50 PMKS daripada pelbagai industri di seluruh negeri berkenaan.
"Program ini bertujuan memupuk perkongsian pengetahuan dan kerjasama dalam kalangan peneraju industri untuk mengukuhkan kedudukan Malaysia dalam pemasaran digital dan penjenamaan global.
"Ia bertujuan memastikan daya tahan dan mendorong pertumbuhan melalui eksport dalam kalangan PMKS tempatan.
"Kerjasama strategik dengan Deloitte Consulting ini menghimpunkan pihak berkepentingan utama, termasuk pakar industri dan wakil daripada syarikat terkemuka merentasi pelbagai sektor untuk meneroka aliran baharu, cabaran dan amalan terbaik dalam pemasaran digital serta penjenamaan global," katanya.
Program penanda aras MTC berfungsi sebagai platform interaktif untuk PMKS mempelajari amalan terbaik dalam pemasaran digital dan penjenamaan global daripada MTC yang berjaya menyertai program pembangunan syarikat pertengahan (MTCDP).
Sementara itu, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MATRADE, Mansor Shah Wahid berkata, program berkenaan bertindak sebagai pemangkin untuk menjalin perkongsian strategik di antara pengeksport mampan dengan PMKS tempatan bagi meningkatkan kehadiran global mereka, khususnya dalam pemasaran digital dan penjenamaan.
Beliau berkata, gabungan kukuh pemasaran digital yang berkesan dan penjenamaan global yang mampan akan memberikan hasil yang berjaya untuk semua pengeksport, termasuk PMKS Sarawak.
"Pengeksport Malaysia harus menggunakan strategi yang disasarkan untuk mengembangkan capaian global mereka dan mengoptimumkan hasil eksport.
"Pendekatan pasaran yang disesuaikan akan meningkatkan kedudukan daya saing mereka, meningkatkan pengiktirafan jenama dan memacu pertumbuhan yang mampan dalam pasaran antarabangsa," katanya.
- BERNAMA