KUALA LUMPUR: Kerajaan menjangkakan tiada sebarang peningkatan kos yang ketara bagi projek infrastruktur Rapid Transit System Link (RTS Link) sehingga tamat tempoh pembinaannya memandangkan projek itu berada dalam fasa akhir pembinaan.


Ringkasan AI
  • Projek RTS Link dijangka siap fasa pembinaan pada Disember 2024, kecuali untuk kerja-kerja di stesen Bukit Chagar yang berlanjutan sehingga 2026. Semua kontrak kerja telah dianugerahkan.
  • Tiada peningkatan kos yang ketara dijangkakan bagi projek RTS Link sehingga tamat pembinaan. Kos infrastruktur meningkat sebanyak 29.9% kepada RM5.245 bilion berbanding anggaran asal. Kerajaan sedang meneliti kaedah pajakan untuk mengurangkan beban kewangan pada masa depan.
  • Operasi RTS Link akan dikendalikan oleh RTSO Pte Ltd, syarikat usaha sama antara Prasarana Malaysia dan SMRT Singapura. Tambang perjalanan perlu ditetapkan pada kadar yang munasabah untuk memenuhi keperluan pengguna dan operasi laluan.


Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying berkata fasa pembinaan projek RTS Link dijangka siap pada Disember 2024 kecuali kerja-kerja pembinaan fakad di stesen Bukit Chagar yang akan diteruskan sehingga 2026.

"Semua kontrak kerja juga telah dianugerahkan," katanya ketika menggulung usul Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) di Dewan Rakyat pada Rabu.

Beliau berkata operasi RTS Link akan dikendalikan secara komersial oleh RTSO Pte Ltd, syarikat usaha sama antara Prasarana dan SMRT Singapura.

Justeru, tambang perjalanan RTS perlu ditetapkan pada kadar yang munasabah dan berpatutan berdasarkan kemampuan pengguna selain memastikan kemampuan untuk menampung keperluan operasi laluan, katanya.

Menurut LKAN 2/24 yang dikeluarkan pada 4 Julai lepas, anggaran kos infrastruktur projek RTS Link meningkat 29.9 peratus atau RM1.207 bilion kepada RM5.245 bilion setakat 31 Dis, 2023, berbanding dengan RM4.038 bilion mengikut anggaran kos asal pada Januari 2018.

Projek RTS Link adalah rangkaian kereta api ulang-alik kira-kira sepanjang empat kilometer yang menghubungkan Malaysia dengan Singapura, merangkumi laluan di antara dua stesen iaitu Bukit Chagar, Johor Bahru dengan Woodlands North, Singapura.

Mengenai kebergantungan MRT Corporation (MRT Corp) terhadap kerajaan, Lim berkata kerajaan sedang meneliti kaedah pajakan untuk komponen sistem rel termasuk gerabak bagi mengurangkan beban kewangan kerajaan pada masa depan.

"MRT Corp merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan khusus bagi melaksanakan projek infrastruktur rel. Justeru, kos pembinaan struktur sivil lazimnya akan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan," katanya.

-- BERNAMA