KRABI: Kedutaan Malaysia di Bangkok telah melancarkan kempen 'Taste of Malaysia' untuk mempromosikan produk tempatan dan menembusi pasaran Thailand.
Kempen empat hari yang berakhir pada Selasa, mempamerkan pelbagai rangkaian produk Malaysia seperti makanan sejuk beku, pes, sos, makanan ringan, mi segera dan minuman di Pasar Raya Mother Marche di sini.
Duta Besar Malaysia ke Thailand Datuk Jojie Samuel berkata promosi di kedai itu adalah sebahagian daripada program berterusan bagi meningkatkan identiti jenama produk Malaysia dan merangsang permintaan dalam pasaran Thailand.
Kempen itu bertujuan untuk mengenal pasti dan melibatkan pengguna baharu yang berpotensi di samping meningkatkan kesedaran tentang produk makanan Malaysia di pasaran tempatan.
"Kedutaan Malaysia di Bangkok komited untuk mempromosikan produk makanan Malaysia di Thailand dan berharap dapat bekerjasama dengan lebih banyak rakan kongsi dalam memperkenalkan produk Malaysia kepada pengguna Thailand," katanya.
Bagaimanapun, Jojie mengakui Thailand serta Malaysia menawarkan produk makanan yang hampir sama dan ini memberikan cabaran bagi menembusi pasaran negara itu.
"Oleh itu, kami juga sedang mempertimbangkan untuk membawa masuk produk yang bukan makanan," katanya.
Daripada segi ekonomi, Jojie berkata Malaysia dan Thailand telah bersetuju untuk terus bekerjasama dalam meningkatkan perdagangan dua hala kepada US$30 bilion (US$1=RM4.66) menjelang 2025, dan lebih banyak program seperti ini akan dirancang untuk mencapai sasaran berkenaan.
Kempen itu dibuat dengan kerjasama syarikat pengedaran, Wang Mart Co serta dianjurkan melalui Pejabat Kaunselor Pertanian, Bangkok.
Kaunselor Pertanian Hairuddin Maslan berkata dengan 18 cawangan di Krabi dan wilayah jiran, termasuk Phang Nga serta Surat Thani, Pasar Raya Mother Marche adalah platform ideal untuk produk Malaysia menembusi pasaran Thailand selain mengukuhkan perdagangan sempadan antara kedua-dua negara.
"Dikenali sebagai salah satu destinasi pelancongan paling popular di Thailand dengan kemasukan tahunan kira-kira enam juta pengunjung sebelum pandemik COVID-19, Krabi menawarkan peluang yang menjanjikan untuk produk Malaysia mencapai pengguna asing," katanya.
Kira-kira 50 unit penyimpanan stok produk Malaysia telah disenaraikan dalam rangkaian Pasar Raya Mother Marche di seluruh wilayah Krabi semasa kempen itu.
"Permintaan makanan sedia untuk dimakan dan sedia dimasak dijangka berkembang pada tahun-tahun akan datang, didorong oleh pilihan pengguna serta keinginan bagi hal yang memudahkan.
"Kami berharap melalui program dan penglibatan berterusan, lebih banyak produk Malaysia akan mampu menembusi pasaran di Thailand," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Tue Jul 04 2023
Jojie Samuel berkata promosi di kedai itu adalah sebahagian daripada program berterusan bagi meningkatkan identiti jenama produk Malaysia. - Foto BERNAMA
Suruhanjaya Eropah saman Hungary atas dakwaan pelanggaran hak asasi
Budapest gagal hilangkan kebimbangan mengenai undang-undang baharu Hungary yang bertujuan mengehadkan pembiayaan asing bagi kempen politik.
PM Pakistan gembira atas perbincangan produktif dengan PM Malaysia
Bidang-bidang utama itu termasuk perdagangan, IT, tenaga, pertanian, eksport daging halal, pelancongan, pendidikan dan pertahanan.
Rwanda catat 7 lagi kes virus Marburg dan satu lagi kematian
Rwanda mencatatkan tujuh kes baharu penyakit virus Marburg dan satu lagi kematian.
Menurut angka terkini yang dikeluarkan lewat Rabu Kementerian Kesihatan Rwanda,
jumlah keseluruhan jangkitan virus Marburg sejak wabak bermula kini sebanyak 36 kes, dengan 11 kematian dilaporkan setakat ini.
Menurut angka terkini yang dikeluarkan lewat Rabu Kementerian Kesihatan Rwanda,
jumlah keseluruhan jangkitan virus Marburg sejak wabak bermula kini sebanyak 36 kes, dengan 11 kematian dilaporkan setakat ini.
Lebih 140 sekolah UNRWA diserang sejak 7 Oktober
Lebih 140 sekolah UNRWA diserang sejak 7 Oktober dalam keadaan dimana penduduk Gaza berlindung di bawah naungan PBB.
Perkara itu dimaklumkan Pesuruhjaya Agung Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin (UNRWA) Philippe Lazzarini dalam satu hantaran di X.
Perkara itu dimaklumkan Pesuruhjaya Agung Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin (UNRWA) Philippe Lazzarini dalam satu hantaran di X.
28 petugas dilapor maut dalam tempoh 24 jam lalu di Lubnan
28 petugas kesihatan dilaporkan terbunuh dalam tempoh 24 jam lalu di Lubnan.
Perkara itu dimaklumkan Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus pada Khamis.
Perkara itu dimaklumkan Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus pada Khamis.
UNIFIL kekal pada posisi walaupun didesak berundur
Pasukan pengaman PBB di selatan Lubnan terus bertahan pada kedudukan mereka, di bawah mandat UNSC, walaupun diarah Israel untuk berundur.
G7 desak pemain serantau di Asia Barat bertindak cermat dalam krisis
Pemimpin Kumpulan Tujuh (G7) mengulangi kebimbangan mereka terhadap krisis di Asia Barat dan menyeru pemain serantau supaya bertindak dengan bertanggungjawab serta berhemah.
Mereka turut menegaskan sokongan penuh terhadap keselamatan Israel.
Mereka turut menegaskan sokongan penuh terhadap keselamatan Israel.
AS sokong operasi Israel di Lubnan meski risiko meluaskan konflik
Pentadbiran Joe Biden menyatakan bahawa adalah wajar untuk Israel meneruskan serangan darat dan udara terhadap Hezbollah buat masa ini, menurut jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Matthew Miller.
Namun, beliau mengakui risiko operasi di Lubnan mungkin melangkaui matlamat semasa Israel.
Namun, beliau mengakui risiko operasi di Lubnan mungkin melangkaui matlamat semasa Israel.
Shamsul Iskandar dakwa kesepakatan parti dalam PN kian longgar
Shamsul Iskandar berkata, perpecahan dalaman PN itu dapat diukur melalui prestasi mereka pada PRK DUN Nenggiri dan DUN Mahkota.
Politik stabil, dasar kerajaan tarik minat syarikat global melabur di Malaysia - Gobind
Menurut Menteri Digital Gobind Singh Deo, pada masa ini terdapat banyak perbincangan, tidak hanya antara syarikat-syarikat di negara serantau malah dunia berhubung perkara itu.
Minggu masakan dan budaya Malaysia dilancarkan di Hanoi
"Taste of Malaysia" adalah sebahagian daripada pertukaran budaya antara Vietnam dan Malaysia.
Promosi produk Malaysia dilancarkan untuk tembusi pasaran Thailand
Kedutaan Malaysia di Bangkok telah melancarkan kempen 'Taste of Malaysia' untuk mempromosikan produk tempatan dan menembusi pasaran Thailand.