KUALA LUMPUR: Kegagalan syarikat telekomunikasi (telco) untuk membuat penyesuaian semula terhadap pola pemikiran baharu pengguna untuk berbelanja akan menjadi ancaman terbesar kepada telco, kata EY Research.
Menurutnya ini berikutan peningkatan kos sara hidup telah mendorong pengguna untuk menyesuaikan semula keutamaan perbelanjaan mereka.
Berdasarkan laporan telekomunikasi EY 2023 berkenaan 10 risiko utama, dianggarkan sebanyak 60 peratus daripada isi rumah bimbang terhadap kenaikan harga langganan jalur lebar dan 45 peratus lagi percaya mereka membayar lebih untuk perkhidmatan kandungan.
"Walaupun kebolehpercayaan rangkaian kekal sebagai aspek yang tidak memuaskan hati pengguna, daya tahan dan capaian infrastruktur telah merosot daripada kedudukan pertama ranking buat julung kalinya sejak bermulanya pandemik Covid-19 -- kini kepada tangga kelima berikutan cabaran lain yang menjadi lebih mendesak," katanya dalam kenyataan pada Selasa.
Pemimpin EY Global Telecommunications Tom Loozen berkata dalam persekitaran ekonomi hari ini, pengguna amat menumpukan kepada nilai yang diperoleh daripada penyedia telco.
"Ancaman ini diburukkan lagi dengan meningkatnya tekanan daripada pengawal selia, dan sebahagiannya meminta telco melakukan lebih banyak usaha untuk menawarkan tarif sosial kepada pengguna.
"Sebagai tindak balas, telco mesti menghasilkan cadangan yang jelas, mudah dan selamat yang melegakan dan menarik pelanggan," katanya.
"Di Malaysia, kerajaan telah memperkenalkan pelan data prabayar terdiskaun berharga RM5 sebulan, dinamakan Pakej Perpaduan.
"Pakej ini bertujuan meningkatkan kebolehcapaian Internet di samping mengurangkan kos sara hidup individu bagi kumpulan berpendapatan rendah, terutamanya kumpulan ekonomi B40, veteran, orang kurang upaya dan warga emas," katanya.
Sementara itu, EY Research turut mendedahkan sebanyak 76 peratus telco melaporkan peningkatan tahunan serangan siber, menjadikan keselamatan siber sebagai risiko kedua.
Laporan itu turut menjelaskan bahawa pengurusan agenda kemampanan yang lemah menjadi ancaman yang semakin menekan industri, meningkat daripada kedudukan kelima pada tahun lepas kepada tangga keempat untuk ranking 2023.
"Kualiti pendedahan perubahan iklim dalam kalangan pengendali telco telah merosot tahun ke tahun, dan 39 peratus daripada responden tidak mendedahkan strategi sifar bersih tertentu, pelan peralihan atau strategi penyahkarbonan walaupun permintaan yang semakin bertambah bagi tindakan ketara daripada semua pihak berkepentingan," katanya.
Melangkah ke hadapan, Lim berkata syarikat-syarikat ini mesti mengakui peranan penting mereka sebagai ejen untuk mewujudkan masyarakat lebih mampan dan melaksanakan langkah yang sewajarnya.
-- BERNAMA
Bernama
Tue Apr 04 2023
Tom Loozen berkata dalam persekitaran ekonomi hari ini, pengguna amat menumpukan kepada nilai yang diperoleh daripada penyedia telco. - Gambar hiasan/ Pixabay
AWANI Tonight: Honda, Nissan begin merger talks, set to form the world’s third-largest automaker
Honda and Nissan are officially exploring a merger to create a joint holding company, with a goal of reaching $191 billion in combined sales.
Tahun kedua pentadbiran: Rating kelulusan PM Anwar meningkat kepada 54 peratus
Rating kelulusan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim meningkat kepada 54 peratus dalam kalangan pengundi Malaysia pada tahun kedua pentadbiran Kerajaan MADANI, berbanding 50 peratus tahun lepas.
KPDN Perak rekod 13 kes tidak patuhi SHMMP sepanjang tahun ini
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Perak merekodkan 13 kes pelanggaran di bawah Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) sepanjang tahun ini.
AIR 2040 perkukuh pengurusan air negara, transformasi sektor air lebih mampan
Empat fasa dalam pelaksanaan agenda AIR 2040 berpandukan Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK12) hingga Rancangan Malaysia Kelima Belas (RMK15).
AWANI Ringkas: Gangguan Seksual | Mahkamah
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas.
Ringgit ditutup tinggi berbanding dolar AS
Ringgit mencatat pemulihan kukuh apabila ditutup lebih tinggi berbanding dolar AS pada Isnin berikutan kenaikan harga komoditi dan bacaan inflasi Amerika Syarikat (AS) yang lebih rendah.
AWANI 7:45 [23/12/2024] - Hab Digital Asia Tenggara | Kos rawatan kena munasabah | 47 peratus kurang puas hati | Ikut undang-undang
Malaysia tumpuan utama dunia, pelaburan digital lebih RM141 bilion tahun ini.
Wujudkan akta khusus kawal caj rawatan swasta terlalu tinggi.
Kajian dapati 51 peratus responden pusat hati prestasi kerajaan.
UM henti tugas pensyarah kaitan gangguan seksual.
Wujudkan akta khusus kawal caj rawatan swasta terlalu tinggi.
Kajian dapati 51 peratus responden pusat hati prestasi kerajaan.
UM henti tugas pensyarah kaitan gangguan seksual.
Polis analisis rekod telefon Presiden Yoon
Polis menganalisis rekod telefon peribadi Presiden Yoon Suk Yeol selepas mendapatkannya sebagai sebahagian daripada siasatan mereka terhadap pengisytiharan undang-undang tentera yang gagal awal bulan ini, kata pegawai.
Agenda AWANI: Pelan hala tuju transformasi AIR 2040
Ketahui cabaran pengurusan dan usaha mentransformasi sektor air negara menerusi pelan hala tuju transformasi AIR 2040 bersama YB Akmal Nasrullah Mohd Nasir, Timbalan Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) dalam Agenda AWANI 9 malam ini
Pasaran getah tempatan ditutup rendah
Pasaran getah tempatan ditutup rendah hari ini sejajar dengan aliran menurun di pasaran niaga hadapan getah serantau, kata seorang peniaga.
5G dwi rangkaian: Syarikat telco bersedia ambil pegangan ekuiti DNB
Telco yang terlibat dalam pelaksanaan model 5G dwi rangkaian sudah bersedia untuk menandatangani pengambilan pegangan ekuiti dalam DNB.
Kerajaan beri amaran kepada telco tidak kenakan caj tambahan untuk akses 5G - Fahmi
Kerajaan akan mempertimbangkan untuk mengambil tindakan terhadap telco yang mengenakan bayaran tambahan kepada pelanggan sedia ada mereka untuk mengakses perkhidmatan 5G.
KKD bincang dengan telco, pastikan tiada gangguan perkhidmatan semasa bencana banjir
Kementerian Komunikasi dan Digital telah mengadakan perbincangan dengan telco supaya bersedia untuk memastikan tiada gangguan perkhidmatan semasa bencana banjir.
Hampir 2 bilion panggilan, 581 juta SMS mencurigakan berjaya disekat - Fahmi
Hampir dua bilion panggilan dan 581 juta SMS mencurigakan disekat daripada sampai kepada pengguna Malaysia.
KKD akan bincang dengan telco, wujudkan pelan data lebih murah untuk penghantar p-hailing
Fahmi Fadzil berkata hasil perbincangan mengenai pakej pelan data itu akan diumumkan dalam masa terdekat sekiranya ia berjalan lancar.
Telco tandatangani perjanjian mengenai pemilikan ekuiti DNB dalam masa terdekat - Fahmi
Semua syarikat telekomunikasi (telco) di negara ini dijangka menandatangani perjanjian langganan saham (SSA) mengenai pemilikan ekuiti dalam Digital Nasional Bhd (DNB) dalam masa terdekat.
Hari Kebangsaan 2023: Telco diarah tingkat kelajuan internet
Penyedia perkhidmatan telekomunikasi telah diarahkan untuk meningkatkan kelajuan perkhidmatan Internet pada hari kemuncak dan lokasi sambutan Hari Kebangsaan 2023 di Putrajaya pada 31 Ogos ini.
Perubahan pola pemikiran berbelanja pengguna jadi ancaman terbesar telco - Laporan EY
Peningkatan kos sara hidup mendorong pengguna menyesuaikan semula keutamaan perbelanjaan mereka.
MCMC arah syarikat telco larang pautan URL dalam SMS, elak 'scam'
Arahan tersebut dikeluarkan bagi mengelakkan pengguna menjadi mangsa 'scam' atau penipuan dalam talian.
Semua enam telco tandatangan perjanjian perkhidmatan 5G DNB - Tengku Zafrul
Kesemua telco terbabit ialah Maxis, U Mobile, Celcom Axiata, Digi, YTL Communications, dan Telekom Malaysia.