PUTRAJAYA: Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) telah membangunkan Pelan Strategik EAIC 2023-2027 bagi meneruskan kesinambungan pelan terdahulu.

Pengerusinya Tan Sri Mohd Sidek Hassan berkata, pelan berkenaan mengandungi empat teras strategik, 17 strategi, dan 41 program, dengan pemantauan berterusan serta laporan pencapaian pelaksanaan akan dibentang secara berkala.

"Pelan yang dihasilkan perlu mudah difahami dan mudah dilaksanakan, baik oleh pegawai atau pelanggan.

"Mudah bermaksud pelan itu bersifat mesra kepada semua, tanpa mengabaikan objektif dan integriti.

"Ini kerana pelanggan sentiasa mengharapkan ada perubahan dari segi kualiti dan kuantiti perkhidmatan awam," katanya.

Jelasnya, apa saja penambahbaikan perlu memastikan perkhidmatan boleh diberikan dengan cepat dan mudah kepada pelanggan.

Beliau turut menggariskan fleksibiliti, penggunaan dan pelaksanaan, kepimpinan serta pemantauan sebagai panduan bagi memastikan transformasi yang dihajatkan mencapai matlamatnya.

Mohd Sidek juga menggesa penjawat awam untuk sentiasa peka dan memahami kehendak pelanggan dalam usaha memudahkan urusan pelanggan dan pemegang taruh tanpa mempertaruhkan integriti, sekali gus memastikan kecemerlangan individu dan organisasi berterusan.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan pelancaran Sistem Penyelesaian Aduan dan Pengendalian Siasatan (SPAPS) Dan Pelan Strategik EAIC 2023 - 2027 di Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang EAIC 2022, pada Rabu.

Seramai enam pekhidmat dipilih menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang, 13 penerima sijil penghargaan Perkhidmatan Cemerlang, seorang penerima sijil Khidmat Setia dan tiga penerima sijil penghargaan Jasamu Dikenang.