KUALA LUMPUR:Tenaga Nasional Berhad (TNB) menasihati pengguna yang terjejas akibat bencana banjir agar bersabar jika bekalan elektrik di premis mereka belum disambung semula selepas kembali ke premis masing-masing.

Ketua Pegawai Rangkaian Pembahagian TNB Datuk Baharin Din berkata bekalan hanya dapat disambung semula setelah pepasangan (sistem yang terdiri daripada perkakas atau alat-alat yang telah dipasang) TNB, termasuk pencawang elektrik dan meter, di premis pengguna telah kering dan dipastikan selamat.

"Ada keadaan di mana air banjir telah surut di premis pengguna namun pencawang elektrik di kawasan itu masih ditenggelami air dan masih dihenti tugas. Keadaan ini tidak membenarkan TNB untuk menyambung semula bekalan ke kawasan tersebut.

"Faktor keselamatan awam sentiasa menjadi pertimbangan utama dalam usaha pemulihan bekalan dan bagi premis pengguna yang ditenggelami air, meter elektrik perlu dipastikan kering sebelum bekalan dapat disambung kerana ia boleh membahayakan pengguna," menurutnya dalam kenyataan hari ini.

Baharin berkata selepas banjir surut, pengguna disaran memeriksa pendawaian di premis mereka yang mungkin terjejas akibat ditenggelami air dengan mendapatkan khidmat kontraktor yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tenaga.

Beliau memaklumkan fius atau pemutus litar perlu dibersihkan daripada kekotoran dan diganti jika perlu manakala soket alir keluar yang telah ditenggelami air perlu berada dalam keadaan kering serta bersih agar selamat digunakan.

"Sekiranya pengguna ternampak kejanggalan atau mempunyai keraguan berkaitan pepasangan TNB yang terkesan akibat banjir, sila hubungi TNB CareLine 15454 atau Facebook TNB Careline bagi tindakan lanjut," katanya.

-- BERNAMA