KUALA LUMPUR:Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.
Pengerusi Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Wan Rufaidah Wan Omar berkata jika tuntutan itu turut melibatkan isu terma-terma kontrak yang tidak adil, pihaknya boleh menimbangkan untuk mengetepi atau mengubah terma-terma yang tidak adil itu yang termaktub di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999.
"Memandangkan kontrak pembekal perkhidmatan lazimnya telah disediakan secara standard dan tidak dirundingi oleh kedua-dua pihak, pengguna disarankan untuk membaca syarat dan terma kontrak sebelum menandatangani atau bersetuju untuk menerima perkhidmatan yang ditawarkan," katanya.
Beliau berkata demikian dalam ceramah bertajuk 'Kesilapan Umum Pengguna Sebelum dan Selepas Melanggan Perkhidmatan' anjuran Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) yang berlangsung di laman sosial Facebook CFM, baru-baru ini.
Beliau yang merupakan salah seorang penceramah di program itu berkata demikian ketika disoal oleh seorang penonton sama ada terdapat sebarang akta yang boleh melindungi pengguna sekiranya timbul percanggahan dalam kontrak.
Mengulas lanjut, Wan Rufaidah berkata pihaknya akan meneliti semula kandungan kontrak perkhidmatan terbabit sekiranya kes 'berat sebelah' itu dilaporkan kepada TTPM.
"Sekiranya dikenal pasti terdapat terma-terma kontrak yang tidak adil, Tribunal boleh menimbangkan untuk mengetepikan atau mengubah terma-terma tidak adil itu," katanya.
Sementara itu, Zolkiflee berkata pengguna disarankan untuk bertanya 12 soalan penting sebelum melanggan mana-mana perkhidmatan telekomunikasi antaranya status liputan yang disediakan, kelebihan pakej yang ditawarkan, had langganan, had kredit, tempoh kontrak, caj bulanan dan fleksibiliti kontrak.
Menurut Mohamed Faizal pula, pengadu yang membuat sebarang aduan mengenai salah laku kakitangan awam dan swasta melalui BPA berhak memohon untuk merahsiakan atau mengklasifikasikan maklumat mereka sebagai sulit bagi melindungi dan menjaga kerahsiaan pengadu.
-- BERNAMA
Bernama
Wed Dec 23 2020

Pengguna boleh mengemukakan tuntutan sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan telekomunikasi yang dijanjikan. - Gambar hiasan

Meta akan mulakan ujian Community Notes di Facebook, Instagram dan Threads
Meta, syarikat induk Facebook, Instagram dan Threads, mengumumkan pada Khamis, ia akan memulakan ujian Community Notes di platformnya.

All England: Kecederaan tidak halang Pearly-Thinaah layak ke suku akhir
Pearly mempamerkan daya tahan yang luar biasa dengan mengatasi ketakutan terhadap kecederaan pada set kedua untuk melonjakkan dirinya dan Thinaah, ke suku akhir All England di Birmingham hari ini.
Donatella Versace letak jawatan sebagai Ketua Pegawai Kreatif Versace
Jawatan itu akan diambil oleh bekas Pengarah reka bentuk dan imej jenama Miu Miu, Dario Vitale berkuat kuasa 1 April 2025.
Polis sahkan ancaman senjata palsu, hospital selamat digunakan
Jabatan Sheriff Daerah San Bernardino mengesahkan menerima panggilan daripada seorang suspek lelaki yang memaklumkan dia mendengar suara dalam kepala mengarahnya untuk membunuh orang.
Constantine Tassoulas rasmi Presiden baru Greece
Tassoulas, 65 tahun, menggantikan Katerina Sakellaropoulou yang penggal lima tahunnya tamat pada awal Mac lalu.
NHS England dimansuhkan, elak pertindihan
Badan bebas, Perkhidmatan Kesihatan Nasional (NHS) Englands dimansuhkan susulan penyususnan semula yang ketat di bawah kepimpinan baharu.
Pemimpin masyarakat disaran bantu perjelas dasar kerajaan
Pemimpin masyarakat perlu membantu dalam memperjelaskan dasar dan kejayaan yang dicapai oleh Kerajaan MADANI kepada rakyat.
Satu daripada 3 kanak-kanak Malaysia alami masalah obesiti
Laporan NHMS menunjukkan satu daripada tiga kanak-kanak Malaysia mengalami masalah lebihan berat badan atau obesiti.
Elaun pelatih PLKN digantikan elaun perjalanan berstruktur
Kerajaan telah memutuskan untuk menggantikan pemberian elaun harian sebanyak RM8 kepada pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 3.0 dengan elaun perjalanan yang lebih berstruktur.
Jho Low masih dalam senarai permohonan notis merah INTERPOL
Kementerian Dalam Negeri menegaskan permohonan notis merah kepada Polis Antarabangsa (Interpol) terhadap Jho Low masih lagi aktif dan berkuat kuasa sehingga hari ini.

Pengarah syarikat umrah Emraz didakwa di mahkamah gagal bayar tuntutan
Syarikat pengendali umrah dan pengarahnya didakwa atas 16 pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia membayar balik tuntutan wang kepada lapan mangsa.

Tipu jemaah umrah: KPDN heret syarikat pelancongan ke mahkamah
Notis pendakwaan telah diserahkan kepada syarikat yang berpangkalan di Putrajaya itu selepas KPDN melengkapkan siasatan terhadap 88 kertas siasatan yang telah dibuka.

Syarikat pembinaan, pengarah didakwa gagal patuhi award tribunal tuntutan pengguna
Mereka didakwa atas pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) supaya membayar balik kepada seorang individu yang menuntut wang RM50,000.

Syarikat pengendali pakej umrah didenda RM80,300
Sebuah syarikat pengendali pakej umrah didenda RM80,300 kerana gagal mematuhi 26 'award' (pampasan) dikeluarkan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).

Lebih ramai keanggotaan TTPM akan dilantik, segera selesaikan kes pengguna - Nanta Linggi
Secara purata,Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menjalankan 350 sehingga 400 prosiding kes dalam tempoh sebulan di seluruh negara.

Pengguna boleh kemuka tuntutan terhadap pembekal khidmat telekomunikasi
Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.