KUALA LUMPUR:Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.
Pengerusi Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Wan Rufaidah Wan Omar berkata jika tuntutan itu turut melibatkan isu terma-terma kontrak yang tidak adil, pihaknya boleh menimbangkan untuk mengetepi atau mengubah terma-terma yang tidak adil itu yang termaktub di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999.
"Memandangkan kontrak pembekal perkhidmatan lazimnya telah disediakan secara standard dan tidak dirundingi oleh kedua-dua pihak, pengguna disarankan untuk membaca syarat dan terma kontrak sebelum menandatangani atau bersetuju untuk menerima perkhidmatan yang ditawarkan," katanya.
Beliau berkata demikian dalam ceramah bertajuk 'Kesilapan Umum Pengguna Sebelum dan Selepas Melanggan Perkhidmatan' anjuran Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) yang berlangsung di laman sosial Facebook CFM, baru-baru ini.
Beliau yang merupakan salah seorang penceramah di program itu berkata demikian ketika disoal oleh seorang penonton sama ada terdapat sebarang akta yang boleh melindungi pengguna sekiranya timbul percanggahan dalam kontrak.
Mengulas lanjut, Wan Rufaidah berkata pihaknya akan meneliti semula kandungan kontrak perkhidmatan terbabit sekiranya kes 'berat sebelah' itu dilaporkan kepada TTPM.
"Sekiranya dikenal pasti terdapat terma-terma kontrak yang tidak adil, Tribunal boleh menimbangkan untuk mengetepikan atau mengubah terma-terma tidak adil itu," katanya.
Sementara itu, Zolkiflee berkata pengguna disarankan untuk bertanya 12 soalan penting sebelum melanggan mana-mana perkhidmatan telekomunikasi antaranya status liputan yang disediakan, kelebihan pakej yang ditawarkan, had langganan, had kredit, tempoh kontrak, caj bulanan dan fleksibiliti kontrak.
Menurut Mohamed Faizal pula, pengadu yang membuat sebarang aduan mengenai salah laku kakitangan awam dan swasta melalui BPA berhak memohon untuk merahsiakan atau mengklasifikasikan maklumat mereka sebagai sulit bagi melindungi dan menjaga kerahsiaan pengadu.
-- BERNAMA
Bernama
Wed Dec 23 2020
Pengguna boleh mengemukakan tuntutan sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan telekomunikasi yang dijanjikan. - Gambar hiasan
Berita tempatan pilihan sepanjang hari ini
Berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 23 Disember 2024.
Berita antarabangsa pilihan sepanjang hari ini
Antara pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini.
Konsert Maliq & D'Essentials ditunda
Kumpulan itu berjanji untuk kembali ke Malaysia dan bertemu peminat sebaik tarikh baharu dapat ditetapkan.
Bangladesh tidak akan benarkan lagi kemasukan Rohingya ke wilayahnya
Bangladesh pada Isnin menegaskan tidak akan membenarkan lebih ramai etnik Rohingya memasuki wilayahnya.
Peniaga rugi lebih setengah juta diperdaya 'scammer'
Seorang peniaga kerugian lebih setengah juta ringgit apabila terperdaya dengan individu yang menyamar sebagai wakil Tenaga Nasional Berhad (TNB) pada Sabtu lepas.
Enam maut dalam nahas babitkan bas persiaran di Ayer Keroh
Sekurang-kurangnya enam maut dalam nahas membabitkan tiga kenderaan di kilometer 204 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) arah utara berhampiran kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Ayer Keroh, malam ini.
Akaun TikTok dikesan guna suara, video pakar perubatan tanpa kebenaran
Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman mengesan kewujudan akaun TikTok yang menggunakan suara dan video pakar perubatan tempatan tanpa kebenaran bagi mempromosikan produk kesihatan.
Peningkatan pelepasan abu di Gunung Berapi Kanlaon
Kepulan gelap setinggi kira-kira 1.2 kilometer dikesan di Gunung Berapi Kanlaon.
Rusia pertimbang penerbangan terus dengan Brazil, Malaysia, Pakistan
Kementerian Pengangkutan Rusia sedang mengadakan rundingan untuk melancarkan penerbangan terus ke Brazil, Malaysia, dan Pakistan.
Tumpuan Isnin – 23 Disember 2024
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan di Astro AWANI.
Pengarah syarikat umrah Emraz didakwa di mahkamah gagal bayar tuntutan
Syarikat pengendali umrah dan pengarahnya didakwa atas 16 pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia membayar balik tuntutan wang kepada lapan mangsa.
Tipu jemaah umrah: KPDN heret syarikat pelancongan ke mahkamah
Notis pendakwaan telah diserahkan kepada syarikat yang berpangkalan di Putrajaya itu selepas KPDN melengkapkan siasatan terhadap 88 kertas siasatan yang telah dibuka.
Syarikat pembinaan, pengarah didakwa gagal patuhi award tribunal tuntutan pengguna
Mereka didakwa atas pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) supaya membayar balik kepada seorang individu yang menuntut wang RM50,000.
Syarikat pengendali pakej umrah didenda RM80,300
Sebuah syarikat pengendali pakej umrah didenda RM80,300 kerana gagal mematuhi 26 'award' (pampasan) dikeluarkan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).
Lebih ramai keanggotaan TTPM akan dilantik, segera selesaikan kes pengguna - Nanta Linggi
Secara purata,Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menjalankan 350 sehingga 400 prosiding kes dalam tempoh sebulan di seluruh negara.
Pengguna boleh kemuka tuntutan terhadap pembekal khidmat telekomunikasi
Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.