KUALA LUMPUR:Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.
Pengerusi Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Wan Rufaidah Wan Omar berkata jika tuntutan itu turut melibatkan isu terma-terma kontrak yang tidak adil, pihaknya boleh menimbangkan untuk mengetepi atau mengubah terma-terma yang tidak adil itu yang termaktub di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999.
"Memandangkan kontrak pembekal perkhidmatan lazimnya telah disediakan secara standard dan tidak dirundingi oleh kedua-dua pihak, pengguna disarankan untuk membaca syarat dan terma kontrak sebelum menandatangani atau bersetuju untuk menerima perkhidmatan yang ditawarkan," katanya.
Beliau berkata demikian dalam ceramah bertajuk 'Kesilapan Umum Pengguna Sebelum dan Selepas Melanggan Perkhidmatan' anjuran Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) yang berlangsung di laman sosial Facebook CFM, baru-baru ini.
Beliau yang merupakan salah seorang penceramah di program itu berkata demikian ketika disoal oleh seorang penonton sama ada terdapat sebarang akta yang boleh melindungi pengguna sekiranya timbul percanggahan dalam kontrak.
Mengulas lanjut, Wan Rufaidah berkata pihaknya akan meneliti semula kandungan kontrak perkhidmatan terbabit sekiranya kes 'berat sebelah' itu dilaporkan kepada TTPM.
"Sekiranya dikenal pasti terdapat terma-terma kontrak yang tidak adil, Tribunal boleh menimbangkan untuk mengetepikan atau mengubah terma-terma tidak adil itu," katanya.
Sementara itu, Zolkiflee berkata pengguna disarankan untuk bertanya 12 soalan penting sebelum melanggan mana-mana perkhidmatan telekomunikasi antaranya status liputan yang disediakan, kelebihan pakej yang ditawarkan, had langganan, had kredit, tempoh kontrak, caj bulanan dan fleksibiliti kontrak.
Menurut Mohamed Faizal pula, pengadu yang membuat sebarang aduan mengenai salah laku kakitangan awam dan swasta melalui BPA berhak memohon untuk merahsiakan atau mengklasifikasikan maklumat mereka sebagai sulit bagi melindungi dan menjaga kerahsiaan pengadu.
-- BERNAMA
Bernama
Wed Dec 23 2020
Pengguna boleh mengemukakan tuntutan sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan telekomunikasi yang dijanjikan. - Gambar hiasan
KDN beri penjelasan lanjut di dewan rakyat Khamis ini
Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan memberikan penjelasan lanjut mengenai Rang Undang-Undang (RUU) baharu berkaitan hukuman tahanan di rumah di Dewan Rakyat Khamis ini.
Mahasiswa diseru tidak terpengaruh dengan ideologi Khawarij
Biar pun Khawarij secara mazhab sudah hampir pupus, namun ideologi dan fahamannya yang ekstrem masih wujud, baik daripada sekecil persaingan demokrasi di pilihan raya, sehingga pertumpahan darah yang berlaku di Timur Tengah.
Kementerian Pertahanan tiada kompromi, siasatan telus
Kementerian Pertahanan bersikap telus dalam siasatan kes buli dan penderaan melibatkan seorang pegawai kadet di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) baru-baru ini.
China akan naik taraf zon perdagangan bebas
Berucap pada Majlis Pembukaan Ekspo Import Antarabangsa China (CIIE) ke-7, Premier China, Li Qiang berkata pembukaan ekonomi adalah "kemestian" dalam memerangi peningkatan uni-lateralisme di seluruh dunia.
PM Anwar lancar Pavilion Malaysia, ACCCIM di Shanghai
Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini melancarkan Pavilion Malaysia sempena Ekspo Import Antarabangsa China (CIIE) ketujuh di Pusat Pameran dan Konvensyen Kebangsaan (NECC) di Shangai.
Hubungan China seperti 'sahabat yang hebat' - Anwar
Dalam pertemuan dengan Premier China, Li Qiang pada Selasa, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan Malaysia dan China kini seperti 'sahabat yang hebat'.
Satelit kayu pertama dihantar ke angkasa
Dinamakan LignoSat, ia mempunyai saiz sebesar tapak tangan dan ia ditugaskan untuk membuktikan kayu adalah bahan gred angkasa.
Dua warga China cedera ditembak di Karachi
Insiden tembakan di Karachi, Pakistan pada Selasa mengakibatkan dua warganegara China cedera. Perkara itu disahkan oleh pihak hospital dan kenyataan pihak polis yang mana ia dipercayai berkaitan dengan siri keganasan melibatkan warganegara China di negara itu baru-baru ini.
Apa yang kita perlu tahu tentang Electoral College?
Mari kita lihat keunikan Pilihan Raya Presiden Amerika Syarikat.
Kebangkitan sentimen persaingan 'populisma' rakyat
Timbalan Ketua Strategi Ibu Pejabat Asia UNSDSN (Universiti Sunway), Prof Wong Chin Huat berpandangan, persaingan dalam pilihan raya Amerika Syarikat kali ini menyuntik kelainan tersendiri kerana ia bukan lagi menunjukkan sokongan rakyat berdasarkan sayap parti di negara itu. Sebaliknya, keputusan itu nanti mencerminkan kebangkitan sentimen 'populisma terhadap pemimpin yang dilihat berupaya menyumbang secara terus kepada rakyat tanpa bergantung kepada sistem standard tadbir urus.
Pengarah syarikat umrah Emraz didakwa di mahkamah gagal bayar tuntutan
Syarikat pengendali umrah dan pengarahnya didakwa atas 16 pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia membayar balik tuntutan wang kepada lapan mangsa.
Tipu jemaah umrah: KPDN heret syarikat pelancongan ke mahkamah
Notis pendakwaan telah diserahkan kepada syarikat yang berpangkalan di Putrajaya itu selepas KPDN melengkapkan siasatan terhadap 88 kertas siasatan yang telah dibuka.
Syarikat pembinaan, pengarah didakwa gagal patuhi award tribunal tuntutan pengguna
Mereka didakwa atas pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) supaya membayar balik kepada seorang individu yang menuntut wang RM50,000.
Syarikat pengendali pakej umrah didenda RM80,300
Sebuah syarikat pengendali pakej umrah didenda RM80,300 kerana gagal mematuhi 26 'award' (pampasan) dikeluarkan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).
Lebih ramai keanggotaan TTPM akan dilantik, segera selesaikan kes pengguna - Nanta Linggi
Secara purata,Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menjalankan 350 sehingga 400 prosiding kes dalam tempoh sebulan di seluruh negara.
Pengguna boleh kemuka tuntutan terhadap pembekal khidmat telekomunikasi
Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.