KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPNDHEP) mensasarkan sebanyak 1,253 kes Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) yang masih tertunggak bagi tahun 2019-2021 akan menjalani sesi pendengaran menjelang Jun depan.

Menurut Menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, sehingga 28 Februari lalu, sebanyak 1,247 daripada 2,500 kes telah selesai pendengaran pertama.

"Sekarang hanya berbaki 1,253 kes lagi yang perlu diselesaikan bagi pendengaran pertama dari Mac hingga Jun 2022 ini," jelasnya dalam sidang media sempena Bulan Pengguna Kebangsaan (BPK) di ibu negara pada Rabu.

Beliau berkata, perkara itu diletakkan sebagai Petunjuk Prestasi Utama (KPI) bagi kementeriannya dalam menyelesaikan isu pengguna.

Sehubungan itu, KPDNHEP meletakkan sasaran 100 peratus penyelesaian pendengaran pertama bagi 2,500 kes tertunggak selewat-lewatnya Jun 2022.

Tambah Nanta, secara purata, TTPM menjalankan 350 sehingga 400 prosiding kes dalam tempoh sebulan di seluruh negara.

Bagaimanapun, bagi memperkasakan lagi agensi berkenaan jelasnya, KDPNHEP akan menambah lebih ramai keanggotaan TTPM.

"Ini penting kerana jika sesuatu kes terlalu lambat, tidak berkesempatan diberi pendengaran ia akan menjejaskan dua dua pihak, 'justice denied'.

"Baru baru ini apabila saya berbincang dengan TTPM, mereka ada kelemahan iaitu kekurangan pihak yang buat pendengaran. Jadi saya arahankan supaya TTPM melantik lebih ramai berpengalaman dari sudut undang-undang dan ada kelayakan dan integriti sebagainya,” jelas beliau lagi.

Untuk rekod, TTPM merupakan platform alternatif kepada Mahkamah Sivil bagi pengguna menfailkan tuntutan tebus rugi bagi pembelian barang dan perkhidmatan dengan nilai sehingga RM50,000 di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Perlindungan Pengguna 1999 (Akta 599).