KUALA LUMPUR: Kementerian Kerja Raya (KKR) telah menyelesaikan 676 aduan berkaitan masalah jalan raya dalam tempoh satu hingga 30 hari, manakala 236 aduan sedang dalam proses tindakan.
Menterinya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata 912 daripada 3,403 aduan yang diterima melalui aplikasi MYJalan bermula 1 Ogos hingga 23 Okt lepas itu membabitkan jalan kendalian agensi KKR, manakala selebihnya (2,491 aduan) ialah jalan negeri dan jalan pihak berkuasa tempatan (PBT).
Beliau berkata daripada 912 aduan itu, 30 peratus atau 275 aduan melibatkan jalan berlubang, 20 peratus (187 aduan) berkenaan lampu jalan, 19 peratus (174 aduan) bagi jalan rosak, 11 peratus (98 aduan) berhubung lampu isyarat dan tujuh peratus (64 aduan) membabitkan garisan jalan.
Dalam hantaran menerusi laman Facebook beliau, Nanta berkata lima peratus lagi atau 49 aduan diterima berkaitan halangan, tiga peratus (23 aduan) untuk papan tanda, dua peratus (21 aduan) tentang kemudahan awam, dua peratus (16 aduan) bagi perabot jalan dan satu peratus (lima aduan) berkenaan tanah runtuh.
"Semua aduan ini membabitkan jalan di bawah seliaan KKR melalui Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM), selain jalan negeri dan jalan PBT masing-masing di bawah bidang kuasa kerajaan negeri serta PBT yang terlibat," katanya.
Beliau berkata di bawah dasar No Wrong Door Policy yang diterapkan dalam aplikasi MYJalan, KKR tetap menerima semua aduan termasuk jalan negeri dan PBT, seterusnya memajukan laporan terbabit kepada pihak yang bertanggungjawab.
"Justeru, selari konsep Malaysia MADANI di bawah Kerajan Perpaduan, KKR akan terus meningkatkan kerjasama dengan pihak berkaitan untuk memastikan aduan melalui aplikasi MYJalan yang disalurkan kepada mereka dapat diambil tindakan dengan sewajarnya, selain mengenal pasti penambahbaikan yang boleh dilaksanakan dari semasa ke semasa," katanya.
Pada masa sama, Nanta berkata beliau akan mengadakan perbincangan bersama kementerian lain yang terlibat bagi bekerjasama dalam menangani isu berkaitan dengan jalan raya, selari prinsip whole of Government approach.
"Saya percaya, isu-isu berkaitan jalan raya boleh dikendalikan dengan lebih baik dan pantas dengan kerjasama baik dan rapat antara semua pihak berkepentingan terutama KKR, kerajaan negeri, PBT dan pengguna jalan raya sendiri," katanya.
Aplikasi MYJalan yang diperkenalkan KKR pada 1 Ogos dan dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 24 Ogos lepas ialah satu inisiatif bagi memudahkan pengguna jalan raya membuat aduan berkaitan kerosakan jalan raya, sekali gus meningkatkan tahap keselamatan dan keselesaan pengguna.
-- BERNAMA
Bernama
Sat Oct 28 2023
Kementerian Kerja Raya (KKR) telah menyelesaikan 676 aduan berkaitan masalah jalan raya dalam tempoh satu hingga 30 hari.- Gambar hiasan/Unsplash
MTL: Sistem amaran awal kurangkan risiko - TPM Zahid
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata sistem amaran awal dapat mengurangkan risiko bencana dengan memberitahu kumpulan berpotensi menghadapi banjir untuk berpindah lebih awal.
#AWANInews
#AWANInews
Selepas 14 tahun, kapal USS Abraham Lincoln kembali ke Malaysia
Kapal pengangkut pesawat kelas Nimitz, USS Abraham Lincoln berlabuh di Malaysia pada Sabtu untuk lawatan pelabuhan berjadual.
ABIM sokong waran tangkap ICC terhadap pemimpin Israel
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menyambut baik keputusan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengeluarkan waran tangkap terhadap Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, dan bekas Menteri Pertahanan, Yoav Gallant.
Keputusan ini dianggap sebagai satu pencapaian penting dalam usaha global menuntut keadilan untuk rakyat Palestin yang terkesan akibat kekejaman di Gaza.
Keputusan ini dianggap sebagai satu pencapaian penting dalam usaha global menuntut keadilan untuk rakyat Palestin yang terkesan akibat kekejaman di Gaza.
SFC sahkan penemuan bangkai ikan paus di Triso
Sarawak Forestry Corporation (SFC) mengesahkan penemuan bangkai ikan paus berhampiran Jambatan Triso.
Liputan 5G capai 82.1 peratus
Capaian liputan 5G di kawasan berpenduduk mencapai 82.1 peratus setakat akhir Oktober lalu.
2TM: Liputan 5G di kawasan berpenduduk capai 82.1 peratus
Capaian liputan 5G di kawasan berpenduduk negara kini mencapai 82.1 peratus setakat hujung Oktober lepas.
Polis tidak pernah henti siasat kes Faisal disimbah asid
Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain menegaskan polis tidak pernah menghentikan siasatan kes simbah asid membabitkan pemain Selangor FC, Faisal Halim di sebuah pusat belah belah di Kota Damansara, dekat sini Mei lalu.
Hanya berbaki 1,000 topi keledar di kaunter JPJ pada hari kedua 2TM
Hanya 1,000 unit topi keledar lagi yang berbaki untuk hari kedua Program Dua Tahun Kerajaan MADANI (2TM).
"Bila saya kata saya tak ambil gaji, kena sindir.." - PM Anwar
"Kita tak ambil gaji. Elaun Parlimen kita ambil, Azizah pun ada elaun Parlimen. Jadi campur-campur okaylah," kata Perdana Menteri mengenai sindiran pendirian beliau tidak mengambil gaji.
#AWANInews
#AWANInews
Masters China: Pang Ron-Su Yin mara final, bakal bertemu pilihan pertama
Bregu campuran negara, Hoo Pang Ron-Cheng Su Yin, kini tiba di pentas final Masters China susulan kemenangan yang dilakar dalam aksi separuh akhir.
Kempen MYJalan manifestasi KKR sedia infrastruktur selamat, selesa kepada rakyat
Meskipun hanya sebesar tapak tangan, kerosakan jalan raya yang tidak diselenggarakan boleh mengundang nahas dan menyebabkan kehilangan nyawa atau kecacatan kekal.
[KOLUMNIS] 365 hari bersama MYJalan
Jangan pandang mudah lubang jalan yang mungkin hanya sebesar tapak tangan, kesannya boleh meragut nyawa.
Lebih 14,000 aduan diterima menerusi aplikasi MYJalan setakat ini - Ahmad Maslan
KKR juga telah menyelesaikan 86 peratus daripada 3,766 aduan diterima menerusi aplikasi itu setakat ini.
Jalan rosak: KKR, MoT, KPKT kukuh jalinan kerjasama
Kementerian Kerja Raya (KKR), Kementerian Pengangkutan (MOT) serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) mengadakan perbincangan semalam dalam usaha mengukuhkan lagi jalinan kerjasam.
KKR, MOSTI jalin kerjasama perkasa MYJalan menerusi program Sandbox
KKR dengan kerjasama MOSTI akan melaksanakan program Sandbox Infrastruktur Jalan Pintar yang bakal menyelesaikan pelbagai isu.
Siri Jelajah MYJalan KKR akan dilancar, Johor jadi negeri pertama
Program jelajah berkenaan akan bermula di Johor selepas pihaknya menerima pelawaan daripada Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz sendiri.
KKR terima 5,836 aduan menerusi aplikasi MYJalan, 1,203 diselesaikan - Nanta
Kementerian Kerja Raya telah menyelesaikan sebanyak 1,203 aduan daripada keseluruhan 5,836 aduan yang diterima menerusi aplikasi MYJalan setakat 6 Dis lepas.
KKR terima 5,440 aduan menerusi aplikasi MYJalan
Kementerian Kerja Raya (KKR) menerima sebanyak 5,440 aduan menerusi aplikasi MYJalan sejak dilancarkan pada 24 Ogos hingga 30 Nov lepas.
Aduan menerusi kempen MYJalan dijadikan data induk - Alexander
Data yang dikumpul menerusi aduan Kempen MYJalan dijadikan sebagai data induk dalam menganalisis kerosakan dan memperbaiki jalan raya di negara ini, kata Menteri Kerja Raya.
KKR akan perkenal Program 'Sandbox' Infrastruktur Jalan Pintar - Nanta
Kementerian Kerja Raya (KKR) akan memperkenalkan Program 'Sandbox' Infrastruktur Jalan Pintar di jalan seluruh negara di bawah Kempen MYJalan.