KUALA LUMPUR: Data yang dikumpul menerusi aduan Kempen MYJalan dijadikan sebagai data induk dalam menganalisis kerosakan dan memperbaiki jalan raya di negara ini, kata Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.
Beliau berkata data itu dapat membantu Kementerian Kerja Raya (KKR), kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam membuat perancangan termasuk ketika memohon peruntukan penyelenggaraan jalan daripada Kementerian Kewangan.
"Sehingga pagi ini, kementerian menerima sebanyak 5,000 aduan menerusi kempen MYJalan sejak ia mula dilancarkan dan aduan begini bukan sekadar untuk kita kerahkan kerja untuk memperbaiki jalan, tetapi juga akan kita gunakan untuk mengumpul data berkaitan jalan.
"Data itu boleh kita manfaatkan nanti dan kita juga sudah buat analisis pada aduan itu. Misalnya daripada 5,000 aduan yang diterima, hanya 27 peratus berkaitan dengan jalan Persekutuaan dalam seliaan Kementerian Kerja Raya (KKR ).
"Selebihnya adalah jalan di bawah seliaan kerajaan negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)," katanya ketika menjadi tetamu pada program Selamat Pagi Malaysia terbitan RTM yang disiarkan di saluran TV1 hari ini sempena Program Setahun Bersama Kerajaan MADANI.
Kempen MYJalan yang dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 24 Ogos lepas merupakan satu platform advokasi kepada semua seperti pihak berkepentingan, pengguna, pemain industri lebuh raya selain memberi ruang kepada pengguna membuat aduan sekiranya berlaku kerosakan jalan.
Sementara itu, Nanta berkata pelaksanaan Sistem Kutipan Tol Secara Pembayaran Terbuka (SPT) telah memberi pilihan luas kepada orang ramai dalam membuat pembayaran tol.
"Apabila saya masuk ke kementerian ini, saya percepatkan dan tingkatkan usaha ... sekarang sudah beberapa tol yang memberi perkhidmatan ini.
"Ia penting kerana selama ini aduan daripada pengguna jalan raya, kesesakan yang berlaku di plaza tol berlaku kerana kita tertumpu hanya kepada pengunaan satu kaedah sahaja sama ada Touch n Go atau RFID.
"Kalaulah pemandu itu hanya mempunyai kad Touch n Go dan tiba-tiba berlaku masalah seperti kekurangan baki atau masalah lain pada kad, maka dia terpaksa mengundur kenderaan sehingga berlaku kesesakan, jadi apabila ada sistem pembayaran terbuka yang menerima kad-kad lain, ini memberi cara pembayaran lebih meluas," katanya.
-- BERNAMA
Bernama
Thu Nov 30 2023
Alexander berkata, data itu dapat membantu KKR, kerajaan negeri dan PBT dalam membuat perancangan termasuk ketika memohon peruntukan penyelenggaraan jalan daripada Kementerian Kewangan. - Gambar/ Bernama
Akaun TikTok dikesan guna suara, video pakar perubatan tanpa kebenaran
Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman mengesan kewujudan akaun TikTok yang menggunakan suara dan video pakar perubatan tempatan tanpa kebenaran bagi mempromosikan produk kesihatan.
Peningkatan pelepasan abu di Gunung Berapi Kanlaon
Kepulan gelap setinggi kira-kira 1.2 kilometer dikesan di Gunung Berapi Kanlaon.
Rusia pertimbang penerbangan terus dengan Brazil, Malaysia, Pakistan
Kementerian Pengangkutan Rusia sedang mengadakan rundingan untuk melancarkan penerbangan terus ke Brazil, Malaysia, dan Pakistan.
Tumpuan Isnin – 23 Disember 2024
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan di Astro AWANI.
Siasatan undang-undang tentera: Polis analisis rekod telefon Presiden Yoon
Polis menganalisis rekod telefon peribadi Yoon Suk Yeol selepas mendapatkannya sebagai sebahagian daripada siasatan mereka terhadap pengisytiharan undang-undang tentera yang gagal awal bulan ini.
10 Berita Pilihan - (22 Disember 2024)
Antara pelbagai berita dalam dan luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini.
Polis selamatkan dua OKU warga China dijadikan pengemis
Polis menyelamatkan dua Orang Kurang Upaya (OKU) warga China yang dipercayai dijadikan sebagai pengemis.
Op Gempur: JAS Pulau Pinang periksa 250 premis, loji kumbahan sepanjang 2024
Sebanyak 250 premis dan loji kumbahan diperiksa Jabatan Alam Sekitar (JAS) Pulau Pinang sepanjang tahun ini menerusi 12 siri Op Gempur melibatkan semua lima daerah dalam negeri ini.
46 kes tidak patuh SHMMP di Johor tahun ini
Sebanyak 46 kes tidak mematuhi peraturan Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) dengan jumlah kompaun RM5,100 direkodkan di Johor tahun ini.
Tujuh sekeluarga tinggal dalam kereta penerima Zakat Pulau Pinang
Tujuh sekeluarga yang terpaksa tinggal di dalam kereta selepas mendakwa ditipu tuan rumah di sini adalah penerima Zakat Pulau Pinang (ZPP).
Kempen MYJalan manifestasi KKR sedia infrastruktur selamat, selesa kepada rakyat
Meskipun hanya sebesar tapak tangan, kerosakan jalan raya yang tidak diselenggarakan boleh mengundang nahas dan menyebabkan kehilangan nyawa atau kecacatan kekal.
[KOLUMNIS] 365 hari bersama MYJalan
Jangan pandang mudah lubang jalan yang mungkin hanya sebesar tapak tangan, kesannya boleh meragut nyawa.
Lebih 14,000 aduan diterima menerusi aplikasi MYJalan setakat ini - Ahmad Maslan
KKR juga telah menyelesaikan 86 peratus daripada 3,766 aduan diterima menerusi aplikasi itu setakat ini.
Jalan rosak: KKR, MoT, KPKT kukuh jalinan kerjasama
Kementerian Kerja Raya (KKR), Kementerian Pengangkutan (MOT) serta Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) mengadakan perbincangan semalam dalam usaha mengukuhkan lagi jalinan kerjasam.
KKR, MOSTI jalin kerjasama perkasa MYJalan menerusi program Sandbox
KKR dengan kerjasama MOSTI akan melaksanakan program Sandbox Infrastruktur Jalan Pintar yang bakal menyelesaikan pelbagai isu.
Siri Jelajah MYJalan KKR akan dilancar, Johor jadi negeri pertama
Program jelajah berkenaan akan bermula di Johor selepas pihaknya menerima pelawaan daripada Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz sendiri.
KKR terima 5,836 aduan menerusi aplikasi MYJalan, 1,203 diselesaikan - Nanta
Kementerian Kerja Raya telah menyelesaikan sebanyak 1,203 aduan daripada keseluruhan 5,836 aduan yang diterima menerusi aplikasi MYJalan setakat 6 Dis lepas.
KKR terima 5,440 aduan menerusi aplikasi MYJalan
Kementerian Kerja Raya (KKR) menerima sebanyak 5,440 aduan menerusi aplikasi MYJalan sejak dilancarkan pada 24 Ogos hingga 30 Nov lepas.
Aduan menerusi kempen MYJalan dijadikan data induk - Alexander
Data yang dikumpul menerusi aduan Kempen MYJalan dijadikan sebagai data induk dalam menganalisis kerosakan dan memperbaiki jalan raya di negara ini, kata Menteri Kerja Raya.
KKR akan perkenal Program 'Sandbox' Infrastruktur Jalan Pintar - Nanta
Kementerian Kerja Raya (KKR) akan memperkenalkan Program 'Sandbox' Infrastruktur Jalan Pintar di jalan seluruh negara di bawah Kempen MYJalan.