KUALA LUMPUR:Malaysia Airlines Bhd (MAB) telah memulakan langkah penstrukturan semula segera untuk terus relevan dan mengekalkan kelangsungannya selepas terpaksa bertindak menyemak semula rancangan perniagaan jangka panjang (LTBP) akibat pandemik COVID-19.
Pendekatan yang diambil termasuk menyusun semula rangkaian dan pesawat penerbangan nasional itu bagi membolehkannya mengharungi ketidaktentuan landskap penerbangan serta jangkaan penyusutan permintaan di masa-masa akan datang.
"Pelan ini yang memerlukan penstrukturan semula perniagaan dan struktur modal Kumpulan Penerbangan Malaysia (MAG) yang menyeluruh, juga amat bergantung kepada peranan atau sumbangan individu dan semua pihak berkepentingan yang relevan.
"Ini penting dalam menyokong (usaha) kumpulan untuk keluar daripada krisis ini dengan mempunyai modal mencukupi serta keadaan kewangan yang baik," kata MAB dalam satu kenyataan pada Jumaat.
Menerusi kenyataan itu juga, MAB mengesahkan sudah menghubungi pihak pemberi pajakannya, pemiutang dan pembekal utama berhubung langkah penstrukturan semula yang dijangka selesai dalam tempoh beberapa bulan akan datang.
Namun, tegasnya, sekiranya usaha itu tidak membuahkan hasil, kumpulan tersebut tiada pilihan kecuali melaksanakan langkah lebih drastik.
Apabila MAB dan semua syarikat sekutunya di bawah MAG melancarkan LTBP pada awal 2019, kumpulan itu telah meraih pendapatan bersih selepas cukai (NIAT) menyeluruh yang lebih baik berbanding 2018 iaitu 18 peratus lebih awal daripada sasaran manakala pendapatan kumpulan meningkat 7.0 peratus tahun- pada tahun (YoY).
Menurutnya, peningkatan prestasi NIAT itu mampu dicapai walaupun dalam persekitaran harga bahan api yang tinggi, kenaikan pertukaran mata wang asing (forex) dan impak MFRS16 (standard perakaunan untuk pajakan).
Perolehan bagi tempat duduk kilometer tersedia (RASK) meningkat sebanyak 3.0 peratus manakala pulangan menokok sebanyak 5.0 peratus didorong oleh peningkatan 5.0 peratus dalam tempat duduk tersedia bagi setiap kilometer (ASK) YoY.
Syarikat penerbangan itu turut mencatat keputusan RASK pada separuh kedua 2019 yang merupakan RASK tertinggi dalam tempoh tiga tahun.
MAB berkata, ia turut mencatat peningkatan ketara operasi, melepasi sasaran prestasi mengikut masa pada 80 peratus dengan pencapaian sebanyak 83 peratus - angka terbaik sejak 2015 manakala isu kendalian bagasinya telah bertambah baik kepada 5.6 beg bagi setiap 1,000 penumpang iaitu terbaik sejak lima tahun lepas.
Indeks perkhidmatan penggunanya turut meningkat kepada 78 peratus yang juga terbaik dalam empat tahun sebelumnya manakala skor promoter bersih menokok kepada +14 berbanding -22 dalam tiga tahun terakhir ini.
Kumpulan itu juga dijangkakan meneruskan momentum baik pada 2020 namun COVID-19 telah menyebabkan berlakunya tindakan penutupan yang belum pernah berlaku di serata dunia sehingga memaksa syarikat penerbangan menggantung operasi dan hampir semua pesawat tidak dapat digunakan bagi sebahagian besar tempoh pada Mac hingga Jun tahun ini.
Pada kemuncak krisis COVID-19, MAG tetap meneruskan khidmat kepada negara dan pelanggan dengan mengekalkan beberapa hubungan domestik dan meminimumkan penerbangan antarabangsa, kebanyakannya bagi tujuan pergerakan penting, penerbangan pulang selain memastikan rantaian bekalan global dikekalkan menerusi operasi kargo.
Impak kewangan negatif itu menyebabkan kumpulan terpaksa bertindak mengurangkan kos dan mengawal tunai, termasuk melaksanakan potongan gaji yang ketara untuk keseluruhan pasukan pengurusan dan juruterbang, memperkenalkan cuti tanpa gaji, rundingan semula kontrak dalam usaha mengekalkan kelangsungan serta melindungi sebanyak mungkin pekerjaan yang ada.
MAB menjangkakan pandemik itu yang hanya menunjukkan tanda-tanda pemulihan kecil dan mencatat kemunculan semula di beberapa pasaran tanpa sebarang vaksin dihasilkan setakat ini serta sekatan sempadan yang masih dilaksanakan di pasaran utama, akan menjejaskan permintaan penerbangan santai dan perjalanan perniagaan dalam beberapa tahun akan datang.
"Sebagai penerbangan nasional, MAG berhasrat untuk memastikan wujudnya tahap kesalinghubungan berterusan untuk penumpang serta meminimumkan impak ke atas mata pencarian tenaga kerja serta pergantungan industri secara langsung dan tidak langsung terhadap operasinya," katanya.
Menurutnya, sebagai pengupaya ekonomi negara, MAG juga menyedari bahawa sebarang tindakan yang diambil akan memberi impak besar terhadap industri penerbangan secara amnya serta untuk negara.
"Sehubungan itu, ia kekal komited untuk memastikan langkah penstrukturan semula itu dilaksanakan secara adil menerusi sebarang bentuk mekanisme yang bersesuaian," katanya.
Sementara itu, agensi berita Reuters melaporkan MAG berkemungkinan tidak dapat membayar hutangnya selepas November ini kecuali kumpulan itu menerima lebih banyak suntikan modal daripada pemilik tunggalnya, Khazanah Nasional Bhd.
Mengikut surat yang diserahkan kepada pihak pemberi pajakan pada bulan lepas, MAG berkata langkah penstrukturan semula itu dilaksanakan berikutan kumpulan itu menyaksikan "purata perbelanjaan tunai bulanan operasi sebanyak US$84 juta."
Setakat 31 Ogos, MAG hanya menggunakan sejumlah US$88 juta dari segi mudah tunai dan tambahan US$139 juta daripada Khazanah, kata laporan itu.
Menurutnya, Khazanah juga menyokong usaha penstrukturan semula MAB namun opsyen penilaian itu tertumpu kepada bagaimana untuk meneruskan aspek kesalinghubungan Malaysia sekiranya pelan penyusunan semula itu terbukti gagal.
-- BERNAMA
Bernama
Fri Oct 02 2020
Pendekatan yang diambil termasuk menyusun semula rangkaian dan pesawat penerbangan nasional itu bagi membolehkannya mengharungi ketidaktentuan landskap penerbangan serta jangkaan penyusutan permintaan di masa-masa akan datang. - Gambar hiasan
MITRA lulus lebih RM95 juta untuk 11 program masyarakat India
Kesemua program yang dalam pelaksanaan itu memberi tumpuan kepada usaha memperkasakan sosioekonomi komuniti India dalam negara.
Kestabilan sosiopolitik Sabah bolehkan agihan ekonomi saksama - Juhar
Smber daya, kekayaan alam semula jadi dan potensi ekonomi dalam masyarakat dapat dibahagi dengan cara memberi peluang sama kepada rakyat.
Kenanga jangka OPR stabil 3.0 peratus pada 2025
Kenanga Investment Bank Bhd menjangka Kadar Dasar Semalaman (OPR) kekal stabil pada 3.0 peratus sepanjang 2025.
Johor sasar jumlah ternakan cecah 200,000 ekor pada 2027
Johor menyasarkan jumlah ternakan di negeri ini mencapai hingga 200,000 ekor pada 2027 setelah berjaya mencapai jumlah pengeluaran ternakan sebanyak 152,000 ekor hingga bulan lepas.
Hargai warga emas melalui penjagaan, hormat dan penglibatan - Lee Lam Thye
Lee Lam Thye menekankan keperluan mendesak untuk menghargai warga emas melalui penjagaan, hormat, dan penglibatan yang lebih baik.
Malaysia perlu bersedia penuhi keperluan TBB yang semakin meningkat - Fadillah
Keperluan tenaga boleh baharu (TBB) di negara ini semakin meningkat seiring dengan keyakinan pelabur asing khususnya untuk mewujudkan pusat-pusat data.
Belanjawan 2025: Kesalinghubungan internet di sekolah, kampus jadi keutamaan - Fahmi
Fahmi berkata ia termasuk isu Internet di kawasan terpencil, pedalaman dan pulau-pulau dalam memastikan akses Internet berkelajuan tinggi lebih meluas.
Pelajar tahfiz perlu teroka bidang teknologi
Kira-kira 200,000 pelajar tahfiz di negara ini, perlu dipastikan untuk mempunyai kemampuan dan peluang menjadi tenaga penggerak kepada umat Islam Malaysia dalam meneroka bidang yang dahulu dilihat sebagai asing., tegas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Perpaduan rakyat prasyarat ekonomi mampan
Tidak semua negara Islam mempunyai ruang dan kesempatan untuk terus aman dan damai, dan mempunyai peluang untuk menikmati ekonomi yang kukuh dan berkembang seperti Malaysia, tegas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Beliau berkata, rakyat Malaysia perlu mempunyai tekad untuk memahami maksud dan keperluan perpaduan di kalangan mereka, serta kekuatan dalaman yang seterusnya dapat dijadikan tonggak untuk negara membuat langkah seterusnya.
Beliau berkata, rakyat Malaysia perlu mempunyai tekad untuk memahami maksud dan keperluan perpaduan di kalangan mereka, serta kekuatan dalaman yang seterusnya dapat dijadikan tonggak untuk negara membuat langkah seterusnya.
Tidak perlu tergesa-gesa tukar ke lesen B - JPJ
Pemegang Lesen Memandu Malaysia (LMM) Kelas B2 dan B1 tidak perlu tergesa-gesa mendaftar Program Khas Peralihan LLM Kelas B2/B1 Kepada LMM Kelas B kerana tiada had masa ditetapkan untuk permohonan.
MAVCOM lapor 32 peratus penyusutan dalam aduan
Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) menerima 2,083 aduan pada separuh pertama 2024, penyusutan 32 peratus daripada 3,063 aduan yang diterima dalam tempoh yang sama tahun sebelum ini.
Polis Kelantan mohon helikopter persediaan hadapi Monsun Timur Laut
Polis Kelantan memohon agar sebuah helikopter ditempatkan di negeri ini sebagai persediaan menghadapi Monsun Timur Laut (MTL), dijangka bermula tidak lama lagi.
Malaysia Airlines, MFL lanjut kerjasama tiga tahun lagi
Malaysia Airlines melanjutkan kerjasama strategik dengan Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) bagi tempoh tiga tahun lagi hingga 2027.
Malaysia Airlines jangka penghantaran lima pesawat A330neos menjelang suku pertama 2025
Malaysia Airlines menjangkakan penghantaran lima pesawat Airbus A330neo menjelang suku pertama 2025, selepas ketibaan A330neo pertamanya bulan depan.
'Kami tidak bersembunyi di sebalik tirai' - MAG
Keputusan sukar telah diambil dalam tempoh tiga hingga empat tahun yang lalu bagii menyusun semula organisasi secara menyeluruh.
Malaysia Airlines umum penerbangan terus ke Paris mulai 2025
Laluan ini akan menggunakan pesawat A350-900, menjanjikan pengalaman penerbangan bertaraf dunia.
Malaysia Airlines Bhd perlu ambil langkah drastik tarik minat pekerja mahir baharu - Anthony
Malaysia Airlines Bhd (MAB) perlu memastikan anak syarikatnya MAB Engineering Services mengambil langkah drastik untuk menarik minat pekerja mahir baharu.
MAG pamer inovasi kembara tercanggih, rai perpaduan di MATTA Fair 2024
Melangkah ke dalam keterujaan di Arena MAG, nikmati potongan tambang penerbangan sehingga 30 peratus dan berpeluang memenangi tiket Kelas Perniagaan ke London!
Pesawat A350 Malaysia Airlines beroperasi seperti biasa, enjin berbeza dari pesawat Cathay Pacific - Loke
Pesawat Airbus A350 Malaysia Airlines akan beroperasi seperti biasa walaupun syarikat penerbangan Cathay Pacific menggantung keseluruhan operasi 48 pesawat Airbus A350 miliknya.
Kerajaan akan pastikan Malaysia Airlines buat 'comeback'
Kerajaan komited untuk menyelamatkan Malaysia Airlines dalam apa jua keadaan dan akan memastikan syarikat penerbangan negara itu membuat "comeback".