KUALA LUMPUR: Seramai 590,625 atau 23.7 peratus pelanggan Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya telah beralih kepada bil elektronik atau e-Bil setakat Disember 2020.
Ketua Pegawai Eksekutifnya Suhaimi Kamaralzaman berkata ini menyumbang kepada pengurangan 25 peratus penggunaan kertas untuk salinan bil fizikal daripada 396,617 kilogram (kg) pada 2019 ke 297,380 kg tahun lepas, langkah ini bersamaan dengan menyelamatkan 2,620 pokok.
"Pada 2021, bilangan itu semakin meningkat, jadi kami menggalakkan agar lebih ramai pelanggan (membayar bil secara) dalam talian," katanya pada sidang media maya mengenai laporan kelestarian Air Selangor 2020 bertemakan 'Towards Sustainable Water Management' pada Rabu.
Beliau berkata operator perkhidmatan air itu komited dalam mendigitalkan perkhidmatannya termasuk menggalakkan pelanggan ke arah transaksi secara dalam talian dan menambah baik aplikasi mudah alih Air Selangor, selaras dengan perkembangan dunia ke arah pendigitalan.
Suhaimi turut mengetengahkan beberapa pencapaian Air Selangor menerusi pelbagai inisiatif kelestarian pada 2020 yang memberi kesan positif terhadap ekonomi, alam sekitar dan masyarakat.
Beliau berkata laporan kelestarian pertama itu menumpukan kepada usaha dan strategi Air Selangor dalam meneruskan pengurusan dan pentadbiran bekalan air yang efisien dan lestari dalam jangka masa panjang kepada lebih 8.4 juta pelanggan di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.
"Buat pertama kali pada 2020, Air Selangor menerbitkan Sukuk Murabahah merangkumi Nota Kewangan Jangka Sederhana Islam (IMTN) dan Kertas Komersial Islam (ICP) bernilai RM10 bilion.
"Menerusi program Sukuk Murabahah, Air Selangor akan dapat menerbitkan SRI Sukuk Kelestarian Air Selangor (Sukuk Kelestarian) pada masa hadapan untuk membiayai dan melaksanakan projek pelaburan lestari.
"Ini selaras dengan program pelaburan modal, strategi kelestarian dan matlamat pembangunan lestari," katanya.
Beliau berkata Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) telah meluluskan perbelanjaan modal (CAPEX) sebanyak RM5.09 bilion untuk tempoh operasi pertama berdasarkan Rancangan Perniagaan 30:35 Air Selangor pada November 2020 untuk melaksanakan inisiatif dan rancangan strategik pengurusan bekalan air yang mampan.
Pada 2020, Air Selangor mengalami penurunan kadar purata Air Tidak Berhasil (NRW) ke paras 29.7 peratus pada 2019 ke 28.53 peratus, melebihi sasaran 29.2 peratus oleh SPAN.
Beliau berkata Air Selangor bertekad untuk terus menurunkan kadar NRW ke 25 peratus menjelang 2025 dan 15 peratus pada 2049.
Selain itu, Suhaimi menambah, pendapatan Air Selangor pada 2020 meningkat kepada RM2.18 bilion, peningkatan 3.62 peratus berbanding RM2.10 bilion pada tahun sebelumnya.
Sementara itu, mengenai keperluan kerajaan memperkenalkan tabung inisiatif bagi mengurangkan kadar pembayaran bil air, beliau berkata pelbagai aspek perlu diteliti terlebih dahulu seperti kewajaran dan kegunaan tabung itu untuk pengguna terutamanya mereka yang terkesan akibat COVID-19 dan kawalan pergerakan.
Menurutnya, pemberian diskaun bil air merupakan keputusan kerajaan dan bukan Air Selangor seperti diskaun bil elektrik di bawah inisiatif Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) dan PEMERKASA Tambahan.
"Bagi kami, tiada tabung untuk bekalan air. Sebarang (pengumuman mengenai) diskaun akan dibuat oleh kerajaan.
"Bagi pihak kami, kami telah menyerahkan tarif air...sekiranya kerajaan nak buat tabung, perlu diteliti untuk kegunaan apa dan berapa peratus diskaun (akan diberikan)," katanya.
Bernama
Wed Jun 30 2021
Suhaimi berkata ini menyumbang kepada pengurangan 25 peratus penggunaan kertas untuk salinan bil fizikal daripada 396,617 kilogram (kg) pada 2019 ke 297,380 kg tahun lepas. -Gambar fail
Ireland peruntuk dana lindungi kejutan ekonomi daripada Trump - PM
Pihak berkuasa Ireland memperuntukkan dana yang besar untuk melindungi negara daripada potensi kejutan ekonomi yang mungkin timbul.
Tidak berasas dakwa kerajaan Melaka tidak serius tangani banjir kilat - Exco
Kerajaan negeri dengan kerjasama kerajaan pusat melaksanakan pelbagai langkah komprehensif untuk mengatasi masalah banjir kilat.
COP29 setuju perjanjian AS$1.3 trilion untuk negara miskin atasi perubahan iklim
Dana itu bertujuan membantu negara membangun meningkatkan perlindungan iklim dan menyesuaikan diri dengan kesan buruk pemanasan global, seperti kemarau, ribut dan banjir yang semakin kerap.
13 terbunuh, 18 cedera akibat tanah runtuh, banjir kilat di wilayah Sumatera Utara
Di Deli Serdang, enam orang terbunuh dan sembilan lagi cedera selepas arus deras menghanyutkan empat rumah dan sebuah bangunan keagamaan.
Tiga maut terkena tembakan polis ketika pegawai buat "tinjauan" di masjid bersejarah di India
Polis berkata "tinjauan" dilakukan atas perintah mahkamah selepas seorang peguam mendakwa masjid itu dibina di atas tapak peninggalan Hindu.
Badan Peguam Malaysia buka pusat mediasi di Bar Auditorium, Tanjong Mas
Mohamad Ezri berkata Pusat Mediasi Kelantan akan mengendalikan sesi mediasi dengan pilihan kaedah penyelesaian pertikaian sedia ada.
Hyundai panggil balik 42,000 kereta di AS kerana risiko pergerakan spontan - Laporan
Pergerakan spontan berlaku disebabkan masalah pendawaian, menurut laporan itu.
Kerajaan Australia batal cadangan undang-undang kawal maklumat salah
Kerajaan Australia secara rasmi menolak cadangan undang-undang yang akan mewajibkan syarikat media sosial untuk mengawal maklumat salah dan palsu di platform mereka.
Lebih 1,000 doktor, jururawat terbunuh dalam serangan Israel di Gaza
Tentera Israel didakwa menyasarkan hospital sebagai sebahagian rancangan terancang untuk meruntuhkan sistem penjagaan kesihatan di Gaza.
Penambahbaikan birokrasi kurangkan kos projek pembangunan
Penambahbaikan birokrasi melalui Reformasi Kerenah Birokrasi (RKB) mampu mengurangkan kos dalam pelaksanaan sesuatu projek pembangunan.
Gangguan air: Bekalan pulih sepenuhnya 9 pagi esok - Air Selangor
Ketika ini proses rawatan air sedang giat dijalankan bagi memastikan pengguna mendapat bekalan air bersih dan terawat secepat mungkin.
42 kawasan Shah Alam, Klang, Petaling alami gangguan air
Ia susulan kerosakan sistem elektrikal di Rumah Pam Jelutong U8.
Gangguan air: 13 kawasan di Kuala Lumpur mula terima agihan bekalan
Kerja-kerja pembaikan paip berkenaan telah siap sepenuhnya dan bekalan air diagihkan setelah pemeriksaan kualiti menepati piawaian Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Lebih 500,00 pelanggan beralih ke e-Bil - Air Selangor
Air Selangor bertekad untuk terus menurunkan kadar NRW ke 25 peratus menjelang 2025 dan 15 peratus pada 2049.
Bekalan air di 28 kawasan wilayah Kuala Selangor pulih 10 malam ini
Kerja penggantian injap di Loji Rawatan Air Sungai Sireh (LRA Sg Sireh) akan dilaksanakan pada 6 petang ini.
Menteri Besar Selangor minta maaf
Amirudin Shari pula minta maaf gara-gara isteri muat naik gambar yang tular di akaun media sosial.
Isteri MB Selangor minta maaf, lori Air Selangor bukan untuk kolam renang
Masdiana menafikan menafikan lori tangki air Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd yang ada di kediamannya itu untuk memenuhkan kolam renang.
PKP: Air Selangor laksana pelarasan kiraan bil air
Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) akan membuat pelarasan semula bil air berdasarkan purata penggunaan air semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Air Selangor bakal belanja RM30 bilion untuk urus air selama 30 tahun
Air Selangor akan membelanjakan RM30 bilion untuk tempoh 30 tahun di bawah Perbelanjaan Modal bagi melaksanakan tujuh Pelan Strategik dan Inisiatif pengurusan air.
Air di empangan air Selangor mencukupi hadapi musim kemarau
Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) memberi jaminan bekalan air di negeri Selangor mencukupi bagi menghadapi musim kemarau tahun ini.