WABAK COVID-19 telah memporak-perandakan banyak negara di dunia, tak terkecuali rantau Asia Tenggara. Pada bulan Mac 2020, Malaysia pernah berada di tempat pertama sebagai negara paling banyak jangkitan di Asia Tenggara. Menerusi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), jangkitan sudah berjaya dikawal di Malaysia dan pada pertengahan April, Singapura mengambil alih tempat pertama sebagai negara paling dijangkiti COVID-19 di Asia Tenggara.
Singapura kemudian mengikuti jejak langkah Malaysia bagi menutup pintu sempadannya dengan menguatkuasakan ‘Pemecah Litar’ pada 7 April 2020. Banyak aktiviti ekonomi terpaksa ditutup di Singapura menyebabkan sejumlah rakyat Malaysia yang bekerja di sana tidak ada pilihan lain melainkan untuk pulang ke tanahair, sehinggakan ada yang terpaksa jalan kaki di atas Tambak Johor untuk kembali.
Sejak Malaysia merdeka, tahap kemudahan pengangkutan awam telah dinaiktarafkan terutamanya di Lembah Klang dengan sistem rel bersepadu dan perkhidmatan keretapi elektrik (ETS) telahpun di majukan dari Pulau Sebang, Melaka sehingga ke Padang Besar, Perlis. Kerajaan juga sedang merancang untuk membangunkan Keretapi Pantai Timur (ECRL) serta Projek Keretapi Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) yang telah ditangguhkan oleh Kerajaan Pakatan Harapan yang runtuh tak lama dulu.
Namun, Tambak Johor, yang menjadi nadi penghubung Malaysia-Singapura belum lagi dinaiktaraf setanding dengan kemudahan yang ada di Lembah Klang. Seharusnya, perkhidmatan pengangkutan awam di Tambak Johor sudah lama dimodenkan kerana ianya adalah anggapan pertama kepada negara bagi pelancong-pelancong yang berkunjung ke Malaysia (Johor Bahru) dari Singapura.
Projek yang pernah direncanakan untuk dibina di Tambak Johor adalah projek Jambatan Bengkok yang berita terakhir mengenainya dilaporkan pada tahun 2018 dahulu. Pembinaan Tambak Johor yang telah menutup sepenuhnya Selat Johor sebagai jalan maritim penghubung Timur dan Barat dikatakan boleh diperbetulkan dengan menggantikannya dengan Jambatan Bengkok Selat Johor yang disarankan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sejak 1996 lagi.
Jambatan ini, sekiranya siap, bakal menjadi jambatan ikonik berbentuk ‘S’ yang mampu mengubah garis langit Bandaraya Johor Bahru untuk menjadi lebih unik, disamping mengurangkan kesesakan jalan raya, membolehkan kapal kecil belayar di bawahnya serta boleh mengurangkan pencemaran kerana membolehkan air laut yang bertakung di Selat Johor untuk mengalir secara bebas.
Sekiranya benar Selat Johor boleh dibuka untuk pelayaran, adakah ianya boleh menjadikan kedua-dua pelabuhan Pasir Gudang dan Pelabuhan Tanjung Pelepas pelabuhan-pelabuhan yang boleh mengungguli Pelabuhan Singapura? Kerja-kerja penambakan tanah yang sedang giat dilakukan dekat Pulau Tekong dan Changi di Singapura serta di Johor Bahru di Malaysia sedikit sebanyak menyebabkan selat ini bertambah cetek dan seterusnya tidak boleh menyaingi kehebatan Selat Singapura bagi tujuan pelayaran antarabangsa.
Persoalan utama, adakah jambatan bengkok ini satu keperluan ataupun kerajaan sepatutnya memfokuskan ke arah menaiktaraf mobiliti di antara Woodlands dan Johor Bahru bagi memudahkan pergerakan warganegara kita yang bekerja di sana serta mengalakkan lebih ramai pelancong dari Singapura untuk datang berkunjung ke Johor Bahru?
Oleh itu, kerajaan sepatutnya mempercepat dan memperkasa projek pembinaan sistem transit yang kerap tertangguh iaitu Sistem Transit Massa Johor Bahru-Singapura (RTS) sepanjang 4.2km menghubungkan dua stesen iaitu Woodlands North di Singapura dan Bukit Chagar di Malaysia. Projek yang dikatakan boleh mengangkut 10, 000 penumpang per jam ini telah beberapa kali tertangguh dan penangguhan yang terakhir berlaku pada 2 Mei 2020 akibat pandemik COVID-19. Projek ini dijadualkan untuk bergerak semula pada 31 Julai 2020.
Memang benar COVID-19 telah menghambat ekonomi dunia dan menyebabkan jumlah pelancong ke Malaysia merudum. Akan tetapi, ekonomi negara dan dunia juga dijangka meningkat setelah pandemik ini berakhir.
Kerajaan patut memfokuskan kepada pembangunan infrarakyat yang boleh memanfaatkan semua lapisan masyarakat. Korea Selatan, Jepun, Hong Kong dan Singapura berhasil menjadi negara maju kerana memiliki sistem pengangkutan awam yang canggih.
Sejak 2018, rakyat Malaysia dimomokkan dengan hutang negara yang menggunung sehingga rakyat diseru untuk berjimat cermat serta banyak projek pembangunan infrarakyat seperti ECRL, HSR dan MRT 3 Lembah Klang terpaksa ditangguh atau dibatalkan. Namun, anehnya projek-projek seperti kereta terbang dan kereta nasional ketiga boleh pula diteruskan.
Akhirnya, pada 27 Februari 2020, Tun Dr. Mahathir yang pada ketika itu adalah Perdana Menteri Interim mengakui bahawa negara memiliki simpanan sebanyak RM2 trillion – bukanlah hutang menggunung seperti yang diuar-uarkan. Laporan mengenai wang simpanan negara ini telah dilaporkan di dalam akhbar The Edge Markets.
Berbeza dengan kenyataan bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa ekonomi Malaysia dibelenggu hutang, Ketua Ahli Ekonomi Bank Dunia Bagi Malaysia, Dr. Richard Record memaklumkan bahawa Malaysia ada kelebihan ekonomi untuk mendepani krisis COVID-19, seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian pada 14 April 2020. Ini jelas menunjukkan bahawa ekonomi Malaysia tidak seburuk seperti yang digambarkan pentadbiran yang lalu.
Sudah tiba masanya kerajaan pada hari ini untuk menjalankan amanah yang telah diberikan kepada rakyat dan menyanjung hasrat Yang Dipertuan Agong (YDPA) untuk berhenti mengheret negara ke kancah politik yang tidak berkesudahan dan memastikan kesejahteraan rakyat terjamin dalam memacu Malaysia ke arah masa depan yang lebih gemilang.
Penyeberangan rakyat Malaysia di Tambak Johor, ada di antara mereka terpaksa jalan kaki untuk pulang ke Tanah Air sewaktu PKP adalah manifestasi bahawa kemudahan infrarakyat belum lagi menyeluruh ke seluruh negara. Sudah tiba masanya kerajaan meletakkan keutamaan dalam membangunkan projek-projek infrarakyat yang benar-benar dapat dimanfaatkan semua.
Malaysia adalah antara negara yang mempunyai ekonomi paling kompetitif di dunia. Sampai bila kita harus membiarkan rakyat kita berjalan kaki di Tambak Johor?
* Penulis ialah pensyarah di Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam Malaysia dan leftenan komander pasukan simpanan sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia.
** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.
Prof Madya Dr Mohd Hazmi Mohd Rusli
Wed May 20 2020
Sudah tiba masanya kerajaan pada hari ini untuk menjalankan amanah yang telah diberikan kepada rakyat dan menyanjung hasrat YDPA. - Gambar fail
Tujuh juta orang dewasa di UK miliki aset kripto, kata pengawal selia UK
Satu daripada lapan atau 12 peratus orang dewasa di UK memiliki mata wang kripto, meningkat daripada 10 peratus pada 2022.
AWANI Pagi: PETRA perkasa peralihan ke tenaga boleh baharu
Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) melakukan pelbagai insiatif dan program dalam usaha perkasa peralihan ke Tenaga Boleh Baharu dan masa depan lestari negara.
Inisiatif Jalur dan Jalan China beri nafas baharu kepada Laluan Sutera - Menteri Kanan Kemboja
Inisiatif Jalur dan Jalan (BRI) China telah memberikan nafas baharu kepada Laluan Sutera yang berkurun-kurun usianya dengan skop yang menyeluruh, merangkumi daratan dan lautan, ruang udara serta siber
Bapa Sharnaaz Ahmad meninggal dunia
Allahyarham Datuk Bazir Ahmad Nazir Ahmad menghembuskan nafas terakhir pada pukul 1.40 pagi tadi.
Menelusuri landskap penyakit jarang jumpa di Asia
Malaysia, berpotensi mendukung pemajuan penjagaan dan rawatan bagi rantau ASEAN dengan membangunkan ekosistem yang menggalakkan kesedaran, kesediaan, mempercepat peraturan dan kepimpinan dasar.
SOP perbaiki jalan berlubang dalam tempoh 24 jam perlu diikuti negeri, perbandaran
Ahmad Maslan berkata SOP yang ditetapkan bagi membaiki Jalan Persekutuan berlubang ialah dalam tempoh 24 jam.
Usaha hasilkan kenderaan elektrik, isu GISBH tumpuan Dewan Rakyat hari ini
Khoo Poay Tiong bertanya kepada Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri berhubung kenderaan elektrik dalam sesi soal jawab lisan.
Banjir di Kelantan makin buruk, tiga negeri lain tiada perubahan
Kelantan menjadi negeri paling teruk terjejas apabila banjir gelombang kedua melanda negeri itu, pada Selasa.
Untung bersih MAHB naik kepada RM210.37 juta pada suku ketiga
MAHB pada Selasa berkata perolehan kumpulan meningkat kepada RM1.53 bilion berbanding RM1.28 bilion sebelumnya.
Pilkada 2024: Pertembungan dua 'titan', Jokowi lawan Megawati
207 juta rakyat Indonesia membuat pilihan di 37 provinsi, 415 kabupaten dan 93 kota dalam Pilkada serentak. Pertembungan kuasa politik besar Indonesia turut berlaku. Ulasan bersama Tan Sri Johan Jaafar.
Dasar ekonomi Trump boleh tambah RM19.7 bilion kepada KDNK Malaysia - Juwai IQI
Dasar ekonomi Donald Trump dijangka memberi kesan besar ke atas ekonomi Malaysia, dengan unjuran menunjukkan cara Presiden AS itu boleh menyumbang RM19.7 bilion kepada KDNK negara.
Jabatan Kesihatan Kelantan rekod tiga kematian akibat denggi
Sebanyak tiga kematian direkodkan akibat demam denggi di Kelantan setakat 9 Nov lepas, kata Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Datuk Dr Zaini Hussin.
Pertumbuhan ASEAN diunjur kukuh pada 4.6 peratus - IMF
Pertumbuhan bagi negara anggota ASEAN diunjur pada 4.6 peratus pada 2024 dan pada 4.7 peratus pada 2025, sebahagian besarnya disokong oleh permintaan domestik dan eksport yang kukuh.
IATA gesa Thailand perkukuh sektor penerbangan
Potensi penerbangan Thailand adalah menggalakkan dengan jumlah penumpang dijangka mencatat kadar pertumbuhan tahunan kompaun sebanyak 3.88 peratus dari 2024 hingga 2043.
Wanita kreatif hasilkan seni bingkai pokok duit, kebaya dan ranting
Minat atau hobi terhadap bidang seni boleh membuahkan karya yang bukan sahaja unik serta menakjubkan tetapi juga boleh menjadi sumber kewangan.
Mahkamah arah Qantas bayar pampasan kepada 1,700 pekerja yang dipecat secara tidak sah
Syarikat penerbangan terbesar Australia, Qantas, diperintahkan membayar pampasan yang besar kepada 1,700 pekerja yang dipecat secara tidak sah semasa pandemik COVID-19.
Laporan PBB: Kemiskinan tegar dunia meningkat pertama kali dalam tempoh 20 tahun
Dunia menyaksikan peningkatan kemiskinan tegar buat pertama kali dalam tempoh 20 tahun dan ketidaksamaan meningkat dengan ketara serta kekal tinggi.
Kerajaan Sarawak belanja RM601 juta untuk 17 projek pembaharuan bandar - Awang Tengah
Kerajaan Negeri memperuntukkan RM601 juta di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) bagi melaksanakan 17 projek Pembaharuan Bandar di Sarawak.
COVID 19: Peniaga bebas, lepas tuduhan sebar berita palsu
COVID 19: PENIAGA BEBAS, LEPAS TUDUHAN SEBAR BERITA PALSU
Persidangan Kesejahteraan Mental dan Pemerkasaan Wanita bertujuan tingkat kesedaran - Nancy
Persidangan Antarabangsa mengenai Kesejahteraan Mental dan Pemerkasaan Wanita Khamis ini bertujuan meningkatkan kesedaran.