PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan Malaysia telah memperkukuhkan Pelan Pengurusan COVID-19 melalui lima strategi utama, sebagai usaha menghadapi lonjakan kes COVID-19 ketika ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, lima strategi utama tersebut ialah pengesanan awal; pemerkasaan komuniti melalui TRIIS; pemantauan fasiliti kesihatan; komunikasi risiko berkesan; dan pendigital sistem kesihatan melalui MySejahtera.

Melalui strategi pertama, Ahli Parlimen Kuala Selangor itu berkata, pengesanan awal melibatkan sistem amaran awal, atau Heightened Alert System (HAS), selain meningkatkan pemantauan komuniti di lokasi sentinel seluruh negara, khususnya kes Influenza-like Illness (ILI).

Selain itu beliau berkata, pemantauan juga akan dilakukan di hospital melibatkan kes Severe Acute Respiratory Infections (SARI) dan pemantauan persekitaran air kumbahan dalam komuniti dan di Pintu Masuk Antarabangsa (PMA) Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Strategi kedua, kata Dr Dzulkifly, melibatkan pemerkasaan komuniti melalui TRIIS, iaitu Test (ujian), Report (lapor), Isolate (asing), Inform (maklum), dan Seek (mendapatkan rawatan).

Strategi ketiga pula, kata beliau, melibatkan pemantauan fasiliti kesihatan, pengurusan dan kawalan kes COVID-19 terutamanya untuk melindungi golongan berisiko tinggi.

“Fasiliti kesihatan KKM termasuk klinik kesihatan dan hospital telah bersedia untuk menghadapi sebarang peningkatan jumlah kedatangan dan kemasukan pesakit ke wad. KKM sedang memantau rapi kapasiti hospital melalui Bed Management Unit (BMU) dan bersedia dengan pelan strategi lonjakan kapasiti (surge capacity planning). 

“Ini termasuk kesiapsiagaan Perkhidmatan Hospital, yang terdiri daripada empat teras utama iait kecukupan akses, kelestarian rawatan, pengurusan pra hospital dan kecemasan berkaitan COVID-19,” katanya lagi.

Selain itu Dr Dzulkefly berkata, agensi-agensi bukan KKM seperti Hospital Pengajar Universiti, Angkatan Tentera Malaysia (ATM), agensi sektor kesihatan swasta dan agensi bukan kerajaan (Non-Govermental Organization) juga bersedia dan boleh membantu dari segi kesiapsiagaan bantua sokongan fasiliti, perkhidmatan dan rawatan pesakit.

Sementara itu, strategi keempat pula melibatkan pemerkasaan komuniti melalui komunikasi risiko yang berkesan, seperti perkongsian data melalui media massa termasuk kenyataan akhbar, Github, portal KKMNow dan lain-lain.

Dan strategi kelima, kata Dr Dzulkefly, melibatkan pendigitalan sistem kesihatan dalam pengurusan  pandemik melalui aplikasi MySejahtera, seperti pelaporan ujian kendiri; pematuhan perintah kuarantin di rumah; penetapan janji temu vaksin; penjanaan sijil vaksinasi digital; dan perkongsian maklumat berkenaan COVID-19.