SHAH ALAM : Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembara Malaysia (MATTA) mendesak kerajaan untuk mengeluarkan bayaran balik berkaitan perjalanan penerbangan atau perkara tuntutan daripada bidang kuasa Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Presidennya, Datuk Tan Kok Liang berkata, segala rungutan penerbangan perlu dirujuk kepada Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) dan bukannya TTPM.
“Saya menyokong kenyataan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup berkenaan isu ini, yang mana ia perlu dilaporkan kepada MAVCOM.
“Segala hal berkaitan perkhidmatan penerbangan bukan dalam bidang kuasa tribunal seperti yang dinyatakan pada 1 March 2016,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.
Pada masa sama, Kok Liang menggesa TTPM menolak dakwaan berhubung tiket penerbangan itu termasuk dalam pakej pelancongan supaya ia selaras dengan kedudukan kementerian.
Tambah beliau, pengguna sepatutnya meneruskan pertuduhan terhadap syarikat penerbangan dan bukannya agen pelancongan kerana institusi itu gagal untuk memberi bayaran balik dalam menyediakan perkhidmatan berkaitan.
Menurutnya, pakej pelancongan yang disediakan oleh agen pelancongan diklasifikasikan sebagai perkhidmatan tertakluk kepada Akta Perlindungan Pengguna 1999 (Akta 599) dan termasuk perkhidmatan penerbangan.
Bagaimanapun, beliau menjelaskan sejak 2016, MAVCOM telah mentadbir sepenuhnya perkhidmatan dan aduan syarikat penerbangan.
“Ini telah menimbulkan kesukaran kepada pemain industri untuk menangani masalah itu, terutamanya perkara berkaitan syarikat penerbangan apabila pelanggan tidak berpuas hati, mereka terus memfailkan tuntutan di Tribunal Pengguna dengan hanya RM5 setiap satu.
“Bagaimana kami dapat mempertahankan diri sementara syarikat penerbangan tertakluk kepada peraturan yang berbeza?” soal beliau.
Dalam pada itu, Kok Liang mencadangkan agar TTPM menganalisis kes terdahulu dan yang belum selesai untuk memperlihatkan keadaan perniagaan pada masa kini.
Tambah beliau, pihaknya menjangkakan TTPM akan memindahkan isu pengguna dan agensi pelancongan yang melibatkan tiket penerbangan kepada MAVCOM dan memisahkan pakej itu daripada kategori pedagang.
Ujarnya lagi, permasalahan yang terjadi dalam industri itu menunjukkan Jadual Keempat Akta Perindustrian Pelancongan 1992 tidak mencukupi, relevan atau ketinggalan zaman. - Sinar Harian
Sinar Harian
Thu Apr 27 2023
MATTA berkata, segala rungutan penerbangan perlu dirujuk kepada Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) dan bukannya TTPM. - Gambar hiasan
Hanya 12 trak bantuan makanan, air diedar ke utara Gaza dalam tempoh 2 setengah bulan
Bantuan kemanusiaan sering dihalang, dengan beberapa trak yang berjaya menghantar bantuan kemudian diserang.
KPDN Pulau Pinang terima 115 aduan berhubung minyak masak paket sejak Januari
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Pulau Pinang menerima 115 aduan berkaitan minyak masak bersubsidi dalam tempoh Januari sehingga 22 Dis lepas.
AWANI Borneo [23/12/2024] - Mangsa angin kencang | Musim perayaan | Hujung minggu ini
AWANI Borneo Isnin, 23 Disember 2024 bersama Dzulfitri Yusop.
Penduduk penempatan atas air perlukan penempatan lebih sistematik dan kukuh.
Utamakan keselamatan, rai Krismas dengan keceriaan.
Rock In The Jungle bakal gegarkan Gunung Santubong.
Penduduk penempatan atas air perlukan penempatan lebih sistematik dan kukuh.
Utamakan keselamatan, rai Krismas dengan keceriaan.
Rock In The Jungle bakal gegarkan Gunung Santubong.
Rock In The Jungle bakal gegarkan Gunung Santubong
Berlangsung hujung minggu ini, acara Rock In The Jungle bakal menghimpunkan kumpulan-kumpulan rock terkemuka bukan sahaja dari Malaysia, juga negara jiran Singapura dan Indonesia.
TH larang syarikat haji, umrah promosi visa mujamalah, furada
Pengelola Jemaah Haji (PJH) yang dilesen di bawah Lembaga Tabung Haji tidak dibenarkan mempromosikan pakej visa mujamalah atau furada.
Kerani bank rugi lebih RM100,000 terperdaya 'phone scam'
Seorang kerani bank kerugian RM115,950 selepas terperdaya sindiket penipuan melalui telefon atau 'phone scam' yang menyamar sebagai polis dan pendakwa raya.
Kerja pembaikan SMK Lutong akan dilakukan segera
Kerja-kerja pembaikan asas SMK Lutong, Miri yang terjejas akibat ribut pada hujung minggu lalu akan dilakukan dengan segera.
Terus bersatu meraikan kepelbagaian dan kepercayaan - Hajiji
Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor mahu rakyat di negeri itu terus bersama-sama sebagai satu masyarakat bersatu dalam meraikan kepelbagaian dan kepercayaan
Hujan berterusan di timur Sabah hingga 30 Disember
MetMalaysia keluarkan amaran ramalan cuaca signifikan berdasarkan analisis model-model cuaca terkini, luruan monsun lemah dijangka berlaku pada 28 hingga 30 Disember 2024.
Penduduk perlukan penempatan lebih sistematik dan kukuh
Perancangan jangka panjang sedang dirangka bagi membantu mangsa insiden angin kencang di penempatan atas air di Semporna.
Lagi syarikat pengendali pakej umrah, pengarah didakwa gagal patuhi perintah award TTPM
Sebuah syarikat pengendali pakej umrah dan seorang pengarahnya didakwa di Mahkamah Majistret atas pertuduhan gagal mematuhi perintah award Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM).
Syarikat pengendali umrah, dua pengarah didakwa gagal patuh award TTPM
Emraz Travel & Tours Sdn Bhd diwakili dua pengarah berkenaan yang merupakan pasangan suami isteri iaitu Datuk Zulkarnain Endut, 43, dan Datin Mazuin Mustafa, 43.
Keluarkan bayaran balik penerbangan daripada TTPM - MATTA
Segala rungutan penerbangan perlu dirujuk kepada Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (MAVCOM) dan bukannya TTPM.
Lebih ramai keanggotaan TTPM akan dilantik, segera selesaikan kes pengguna - Nanta Linggi
Secara purata,Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menjalankan 350 sehingga 400 prosiding kes dalam tempoh sebulan di seluruh negara.
Pengguna boleh bawa kes ke mahkamah, selain TTPM - Rosol
Datuk Rosol Wahid berkata TTPM berfungsi sebagai platform alternatif kepada mahkamah sivil.
Pengguna boleh kemuka tuntutan terhadap pembekal khidmat telekomunikasi
Pengguna boleh mengemukakan tuntutan terhadap pembekal perkhidmatan telekomunikasi sekiranya terdapat kemungkiran atau ketidakpuasan terhadap perkhidmatan yang dijanjikan.