JOHOR BAHRU: Sistem perkhidmatan kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dilihat sudah terlalu 'kuno' dengan lebih daripada 10 tahun dan memerlukan anjakan paradigma ke arah digitalisasi.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, pendigitalisasi untuk jangka panjang perlu bagi memastikan semua perkhidmatan di kaunter JPJ lebih efisien dan tidak menyusahkan rakyat.

"Saya akan cuba sedaya upaya mengimbangi jurang di antara perancangan JPJ dan aspirasi rakyat. Apa yang penting, perkhidmatan yang diberikan perlulah sentiasa baik, lancar, menjimatkan masa dan memenuhi kehendak orang ramai," katanya dalam perkongsian di Facebooknya selepas mengadakan lawatan mengejut ke JPJ cawangan Johor di Taman Daya, Johor Bahru, pada Ahad.

Dalam masa sama, Ka Siong juga menzahirkan rasa kecewa dan kesal dengan pengoperasian JPJ cawangan Johor di Taman Daya sehingga mengakibatkan orang ramai terpaksa beratur lama.










Beliau memberitahu, hasil pemeriksaan mendapati kesesakan itu dipercayai akibat kekurangan mesin cetak Lesen Memandu Malaysia (LMM) dengan hanya dua mesin cetak sahaja yang berfungsi.

"Perkara ini amat mengecewakan dan saya terus menghubungi serta mengarahkan Percetakan Keselamatan Nasional (PKN) segera membaiki atau menghantar mesin cetak LMM.

"Jangan buang masa orang ramai beratur panjang dan berjemur di bawah matahari yang terik. Pihak PKN berjanji akan melakukan tindakan serta-merta.

"Saya juga tegur warga JPJ Johor agar memantau rapi kesesakan di bangunan JPJ khususnya pada hari Ahad dan segala kesulitan yang dihadapi bolehlah dilaporkan terus kepada saya. Saya beri terus nombor telefon bimbit saya kepada pegawai JPJ Johor. Saya pesan, jangan biarkan orang awam menunggu berjam-jam hanya kerana mahu mendapatkan cetakan LMM," katanya lagi.

Susulan lawatan itu, Ka Siong berkata, beliau mengarahkan ibu pejabat JPJ supaya mengumpul maklumat dari semua cawangan JPJ termasuk Pusat Transformasi Bandar (UTC) dan pejabat pos mengenai prestasi terkini pencetakan LLM Lesen Kenderaan Motor (LKM) menggunakan mesin cetak yang dibekalkan oleh PKN.

"Saya tidak mahu situasi yang sama di JPJ Johor berlaku di tempat lain yang akhirnya membazir masa rakyat. Rakyat tentu marah jika terpaksa lari ke sana ke sini untuk urusan LMM atau LKM yang sepatutnya diselesaikan dengan mudah dan cepat," tegas Ka Siong lagi.