KUALA LUMPUR: Express Rail Link Sdn Bhd (ERL) yang mengendalikan KLIA Ekspres dan KLIA Transit meningkatkan kekerapan perkhidmatan tren mulai 1 Ogos bagi menampung peningkatan jumlah penumpang.

ERL dalam kenyataan hari ini memaklumkan sebagai langkah pertama ke arah perkhidmatan penuh, kedua-dua perkhidmatan terus dikendalikan sebagai perkhidmatan gabungan tetapi dengan kekerapan yang dipertingkatkan untuk memberikan keselesaan dan kemudahan lebih besar kepada bilangan penumpang semakin meningkat.

"Penjadualan semula menyaksikan kekerapan perkhidmatan gabungan ditambah daripada setiap 15 minit kepada setiap 10 minit pada waktu puncak hari bekerja (enam perkhidmatan berjalan setiap jam).

"Manakala di luar waktu puncak, kekerapan ditingkatkan daripada setiap 30 minit kepada setiap 20 minit (tiga perkhidmatan setiap jam)," menurut kenyataan itu.

Menurut ERL, tren pertama berlepas pada 5 pagi dari stesen KL Sentral dan KLIA2 setiap hari manakala tren terakhir adalah pada 12.02 tengah malam dari kedua-dua terminal.

Menurut ERL, waktu puncak adalah dari 7 hingga 9 pagi dan 5 petang hingga 7 malam, Isnin hingga Jumaat.

Sementara itu, ERL memaklumkan tiada perubahan kadar tambang ke lapangan terbang bagi perkhidmatan gabungan itu dan pelanggan digalakkan membeli tiket secara dalam talian atau melalui laman web atau aplikasi KLIA Ekspres untuk menikmati tawaran istimewa serta penjimatan sehingga 27 peratus.

Syarikat itu menyasarkan untuk menyambung semula perkhidmatan KLIA Ekspres dan KLIA Transit sepenuhnya pada suku keempat tahun ini, dan selepas itu operasi tren akan kembali kepada kekerapan perkhidmatan dan waktu operasi pra-pandemik.

ERL turut menasihati pengembara udara dan penumpang harian agar menyemak jadual tren dan merancang perjalanan mereka lebih awal bagi meminimumkan masa menunggu serta memastikan mereka mempunyai banyak masa untuk daftar masuk penerbangan serta bagasi di lapangan terbang.

-- BERNAMA