Perkara ini dimaklumkan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa hari ini semasa menjelaskan mengenai tindakan susulan terhadap penjawat awam yang didapati bertanggungjawab melakukan salah laku dan kecuaian dalam laporan audit tersebut.
“Sehingga 21 Februari 2014 sebanyak 18 kertas siasatan telah dibuka oleh SPRM. Kesemua kes telah pun selesai dijalankan siasatan. Kes-kes berkenaan telah pun dikemukakan kepada Timbalan Pendakwa Raya di Jabatan Peguam Negara dan tindakan lanjut juga perlu diambil berhubung keterangan saksi,” kata Ali Hamsa dalam satu kenyataan hari ini.
Menurutnya, daripada 18 itu, kes-kes yang tidak disyorkan untuk tindakan pertuduhan telah disyorkan untuk tindakan tatatertib.
Antara kes yang disiasat oleh SPRM berdasarkan teguran yang dibuat dalam Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2012 ialah:
- Kes tuntutan palsu melibatkan Kementerian Kerja Raya di mana Pengarah mengesahkan Sijil Perakuan Siap Kerja bagi kerja-kerja pembinaan Asrama Universiti Malaysia Kelantan (UMK) di Jeli bernilai RM23.6 juta dan pembinaan Kampus UMK di Bachok bernilai RM100.4 juta sedangkan kerja tidak mengikut spesifikasi dan tidak disiapkan sepenuhnya oleh kontraktor;
- Kes Kementerian Wilayah Persekutuan dan Jabatan Lanskap dan Rekreasi, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang disyaki melakukan rasuah dan penyelewengan berhubung perolehan pokok instan untuk menambahbaik Taman Dusun Bandar dengan membuat pembelian pokok-pokok instan yang harganya lebih tinggi dari pasaran;
- Kes melibatkan pegawai Akademi Kemahiran Belia Golf Negara, Kementerian Belia dan Sukan yang memperakukan tuntutan bayaran elaun RM100 sebulan bagi tempoh 6 bulan dan bayaran elaun latihan industri RM300 sebulan bagi tempoh 3 bulan kepada 60 orang pelatih sedangkan dikatakan ada pelatih tidak menerima kedua-dua elaun tersebut;
- Kes melibatkan dua buah syarikat yang membuat tuntutan mengandungi butiran palsu berhubung Karnival Mesra Belia Parlimen Alor Star, Jelebu dan Muar yang diadakan pada 2012 bernilai RM34,600 dan RM186,300 di mana kedua-duanya bagi perkhidmatan khemah dan platform serta perkhidmatan artis dan juruacara. Dalam kes tersebut tuntutan berkenaan sebenarnya telah pun dibayar oleh Majlis Belia Malaysia;
- Kes melibatkan Pegawai Majlis Belia Malaysia (MBM) mengemukakan tuntutan palsu kepada Jabatan Belia dan Sukan, Kementerian Belia dan Sukan berkaitan “Program Pemberian Bantuan” pada 2011 kepada Majlis Belia Malaysia melibatkan wang sejumlah RM1.53 juta sedangkan program tersebut tidak dijalankan;
- Kes tuntutan palsu oleh Telekom Malaysia (TM) kepada Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan berhubung Projek Malaysian Emergency Response Services (MERS) 999 iaitu dua tuntutan dibuat bagi tempoh 2007-2012 melibatkan bayaran sebanyak RM3.34 juta sebagai kos seminar dan lawatan ke luar negara dan tuntutan berjumlah RM1.03 juta sebagai bayaran pembekalan pekakas dan perisian. Bagi tempoh 2007-2010 pula membuat tuntutan bayaran perkhidmatan Promosi dan Publisiti sebanyak RM3.19 juta sedangkan projek tersebut telah dibatalkan;
- Kes penyalahgunaan kuasa pegawai Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan melibatkan projek penambahbaikan Loji Thermal Oxidation bernilai RM34 juta di mana pada masa tersebut bahawa terdapat satu kes timbangtara antara Syarikat Chain Cycle Sdn Bhd dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan perkara ini adalah dalam pengetahuan Kementerian;
- Kes penyelewengan pemberian subsidi baja padi oleh Pejabat Pembangunan Negeri Kelantan (PPNK) di mana terdapat kriteria pemberian subsidi meragukan iaitu pesawah tidak menerima subsidi, bekalan dibuat tidak mengikut musim membaja, penerima bukan pesawah, pemberian melebihi kelayakan dan penerima sama menerima dari dua sumber (persekutuan dan negeri). PPNK juga didapati menguruskan program bantuan Rumah Dhua’fat secara tidak memuaskan kerana pemilihan penerima bantuan tanpa borang permohonan, pendapatan penerima melebihi garis kemiskinan, tiada justifikasi terhadap jumlah pemberian bantuan yang berbeza, rumah tidak siap walaupun bayaran penuh telah dibuat dan tiada penetapan spesifikasi rumah;
- Kes melibatkan kelulusan bayaran oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Trengganu berhubung pembinaan pondok pengawal bernilai RM22,000 di kawasan Pangsapuri Ladang Gemilang, Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Trengganu sedangkan kerja tersebut tidak dilaksanakan; dan
- Kes pemberian tender bernilai RM14,385,332.00 oleh Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berhubung ‘merekabentuk, membina, menguji dan mentauliahkan “STEEL HULL” latihan dan penyelidikan untuk UMT’ sedangkan hasil pemeriksaan Jabatan Laut Malaysia mendapati ia tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan.
Tambah beliau, sebagai langkah panjang, SPRM bukan sahaja memfokuskan kepada tindakan punitif melalui penyiasatan sahaja, tetapi juga melihat aspek penambahbaikan terhadap amalan, sistem dan prosedur melalui khidmat pemeriksaan dan perundingan.
“Ini bertujuan bagi memastikan kelemahan-kelemahan yang boleh membuka ruang dan peluang perlakuan rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa diperbaiki,” katanya.
Pada masa yang sama, Ali Hamsa berkata terdapat sebanyak 378 teguran telah dibuat dalam Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2012 yang melibatkan 111 (29%) teguran bagi Perkhidmatan Awam Persekutuan, 38 (10%) teguran bagi Badan Berkanun dan 229 (61%) teguran bagi negeri.
“Sebanyak 267 (71%) teguran audit melibatkan penambahbaikan peraturan, prosedur dan proses kerja dan tindakan penambahbaikan ini telah dan sedang diambil oleh agensi terlibat. Manakala 111 (29%) teguran melibatkan 121 kes penyelewengan, penyalahgunaan kuasa, salah laku atau kecuaian pelaksanaan tugas,” katanya.
Bagi kes salah laku dan kecuaian lain yang melibatkan urusan tatatertib, Ali Hamsa berkata terdapat 24 kes yang melibatkan 140 pegawai yang dikenalpasti untuk dimulakan prosiding tatatertib dan surcaj.
Daripada jumlah tersebut, 99 pegawai telah dimulakan prosiding di bawah tatatertib, 12 pegawai dimulakan prosiding di bawah tatatertib dan surcaj dan 29 pegawai dimulakan prosiding di bawah surcaj.
Salah laku 140 pegawai tersebut mengikut kes adalah seperti berikut:
- 67 pegawai dari Polis DiRaja Malaysia melibatkan kes kehilangan aset
- 41 pegawai dari Kementerian Pendidikan Malaysia melibatkan kes pembayaran kepada kontraktor perkhidmatan kawalan keselamatan tanpa dokumen pelaksanaan kerja yang lengkap, kes kontrak ditandatangani sebelum kontraktor mengemukakan bon pelaksanaan, kes pengawal keselamatan yang dilantik tidak mematuhi peraturan, kes projek pembinaan dan perolehan peralatan prasekolah, kes kerja dilaksanakan di kolej komuniti tidak sempurna, kes lanjutan masa lewat diluluskan, kes sijil perakuan siap kerja lewat diluluskan, kes perbezaan harga yang ketara bagi perolehan aset di dua kolej komuniti yang berlainan, kes pengurusan kebersihan bangunan dan kawasan dan kes pengurusan Program Susu 1Malaysia
- iii) 19 pegawai dari Kementerian Kesihatan melibatkan kes perolehan paip tidak dibekalkan panel pembekal dan kontrak formal tidak disediakan bagi perolehan, kes pembayaran penuh dibuat kepada kontraktor tanpa mematuhi peraturan, kes pemasangan papan iklan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan, kes pemberian pakaian seragam tidak mematuhi kontrak perjanjian, kes pembelian kenderaan yang tidak mematuhi peraturan, kes pelaksanaan aktiviti MySihat yang tidak mengikut perancangan serta pembayaran tanpa dokumen sokongan yang lengkap
- 6 pegawai dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu melibatkan kes pembayaran dibuat terhadap kerja yang tidak dilaksanakan dan kes pembayaran khidmat kawalan keselamatan terlebih bayar
- 3 pegawai dari Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan melibatkan kes tiada bukti resit pembayaran atau dokumen sokongan bagi pembayaran material off site
- 2 pegawai dari Kementerian Belia dan Sukan melibatkan kes program pemberian bantuan
- 1 pegawai dari Kementerian Kerja Raya melibatkan kes baki bon pelaksanaan masih belum direkup oleh jabatan dan kes lebihan bayaran kepada kontraktor
- 1 pegawai dari Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional melibatkan kes pengurusan peruntukan geran yang tidak mengikut arahan jabatan