Ramadan ini, tiada bazar terbuka seperti kelaziman sebelum ini. Bagaimanapun, kini ada bazar atas talian atau e-bazar di Kedah.

Demikian dijelaskan Menteri Besar Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang menyatakan, Ramadan tahun ini membuka peluang baharu kepada peniaga untuk menjual barangan mereka walaupun dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

"Peniaga boleh berdaftar dengan e-bazar dan seterusnya memasarkan produk jualan mereka.

"Pelbagai platform diwujudkan menerusi laman sosial Facebook, WhatsApp, Telegram dan Twitter," katanya selepas mengadakan perbincangan bersama pengurus beberapa syarikat penghantar makanan di Wisma Darul Aman, di sini, pada Rabu.

Selain itu, kata Mukhriz, melalui platform e-bazar, para peniaga juga boleh saling bertukar pandangan dan menjana pendapatan melalui produk peniaga lain.

"Lanskap perniagaan kini akan lebih cenderung kepada perniagaan secara atas talian," katanya, sambil menambah, usahawan perlu bersedia untuk berubah dan menyesuaikan diri dengan perkembangan tersebut.

Jelas Mukhriz, kerajaan negeri telah membatalkan penganjuran Bazar Ramadan tahun ini bagi membendung penularan wabak COVID-19.

Bagaimanapun, sepanjang tempoh PKP, perniagaan atau premis makanan dan minuman seperti restoran dan medan selera dibenarkan beroperasi bermula jam 3 petang hingga 8 malam sahaja.

Ia juga tertakluk kepada pentadbiran serta arahan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) masing-masing, berdasarkan situasi semasa.

Bagi memudahkan barangan jualan sampai kepada pelanggan, kerajaan negeri mengesa supaya proses penghantaran makanan dan minuman ini menggunakan perkhidmatan syarikat penghantaran makanan yang berdaftar.

Bagi tujuan itu, menurut Mukhriz, kerajaan negeri akan menjalinkan kerjasama dengan Syarikat Foodpanda Malaysia Sdn Bhd, Sumhero Sdn Bhd (OdaMakan) dan Go Eat Sdn Bhd.

Peniaga yang menjalankan perniagaan secara 'cash on delivery' (COD) yang menggunakan penghantaran sendiri boleh memohon surat kebenaran daripada PBT masing-masing mengikut syarat yang ditetapkan.