PUTRAJAYA: Aplikasi Mudah Alih Nasional yang membolehkan pelbagai perkhidmatan digital diakses akan diwujudkan, menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).
MCMC dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan cadangan pelaksanaan platform tersebut telah dipersetujui secara prinsip oleh kerajaan menerusi Majlis Ekonomi Digital dan Revolusi Industri Keempat Negara (MED4IR) pada 22 April lepas.
Platform berkenaan yang membolehkan pengguna merasai pengalaman digital yang lancar akan menjadi pusat sehenti setempat untuk pengurusan keperluan pengguna melalui sebuah aplikasi yang menawarkan kemudahan penggunaan, kepelbagaian fungsi, ciri dinamik dan kepelbagaian perkhidmatan digital.
"Aktiviti seperti mengakses perkhidmatan digital kerajaan, perkhidmatan swasta terpilih, pembayaran bil, saman trafik, pembaharuan lesen memandu dan cukai jalan, pendaftaran kelahiran, perkahwinan dan banyak lagi boleh dilaksanakan tanpa perlu berulang-alik ke lokasi," menurut kenyataan itu.
Sehubungan itu, MCMC mempelawa orang ramai menyertai soal selidik penggunaan Aplikasi Mudah Alih Nasional bagi mendapatkan pandangan berhubung perkhidmatan digital yang perlu dan ingin digunakan menerusi platform aplikasi berkenaan.
Soal selidik berkenaan dikendalikan secara dalam talian bagi tempoh tiga minggu bermula 15 September hingga 6 Oktober ini.
Mereka yang ingin menyertai soal selidik terbabit boleh melayari pautan http://bit.ly/AppNasional.
Menurut MCMC, objektif utama soal selidik itu adalah untuk mengenal pasti keperluan rakyat merentasi pelbagai latar belakang dalam menyokong perancangan dan pembangunan Aplikasi Mudah Alih Nasional serta memperkenalkan konsep aplikasi itu dan senario potensi penggunaannya di negara ini.
Ia juga bagi mendapatkan pandangan dan input bagi potensi penggunaan Aplikasi Mudah Alih Nasional merentasi sektor awam dan swasta serta menilai penambahbaikan penyampaian perkhidmatan kerajaan kepada rakyat yang perlu dipertingkat melalui aplikasi berkenaan.
"Kesemua maklum balas yang diberikan menerusi soal selidik ini akan diambil kira dalam pembangunan platform Aplikasi Mudah Alih Nasional yang sedang dirancang oleh kerajaan ketika ini," menurut MCMC.
-- BERNAMA
Bernama
Fri Sep 17 2021
MCMC mempelawa orang ramai menyertai soal selidik penggunaan Aplikasi Mudah Alih Nasional bagi mendapatkan pandangan berhubung perkhidmatan digital yang perlu dan ingin digunakan menerusi platform aplikasi berkenaan.
Pentagon, Jabatan Negara AS beri amaran jenayah perang Israel
Pegawai-pegawai tersebut telah memberi amaran peningkatan jumlah kematian di Gaza mungkin melanggar undang-undang antarabangsa.
200,000 pelarian tiba di Syria selepas serangan Israel ke atas Lubnan - UNHCR
Lebih 200,000 warga Syria dan Lubnan telah tiba di Syria dari Lubnan sejak serangan Israel bermula pada 23 Sept.
Belanjawan 2025: Kesalinghubungan internet di sekolah, kampus jadi keutamaan - Fahmi
Kementerian Komunikasi akan memberikan keutamaan dengan meneruskan usaha untuk meningkatkan dan memantapkan lagi prasarana kesalinghubungan melibatkan isu Internet, dalam Belanjawan 2025 yang akan dibentangkan pada 18 Okt ini.
Setahun solidariti, sokongan global untuk Palestin di tengah-tengah genosid berterusan Israel
Ribuan manusia di seluruh dunia turun ke jalanan untuk menyuarakan sokongan kepada Palestin dan menuntut keadilan.
Indonesia kecewakan China, raih kejuaraan badminton berpasukan campuran remaja dunia
Indonesia menewaskan China untuk muncul Juara Badminton Berpasukan Campuran Remaja Dunia dengan kemenangan 110-103 (mata terkumpul).
Bomba selamatkan tiga subkontrakor terkandas di kren pengangkat
Ketiga-tiga mangsa lelaki itu masing-masing berusia 24, 26 dan 32 tahun terkandas dengan anggaran ketinggian dua tingkat.
Hulu Perak daerah terbaharu dilanda banjir kilat
Banjir kilat berlaku disebabkan hujan lebat berterusan selama dua jam di sekitar Gerik.
Kejayaan pembangunan Sabah jadi kayu ukur pada PRN, PRU16 - Rafizi
Rafizi berkata kerjasama antara parti adalah perkara yang terus dibincangkan dalam kerangka semangat Kerajaan Perpaduan.
88 badan pensijilan halal luar negara dapat pengiktirafan JAKIM
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memberikan pengiktirafan kepada 88 badan pensijilan halal luar negara setakat Mei tahun ini.
eWarga Emas bentuk sistem penyampaian perkhidmatan berkesan, bersepadu - Noraini
Portal sistem warga emas (eWarga Emas) dibangunkan bagi membentuk sistem penyampaian perkhidmatan warga emas yang berkesan dan bersepadu.
Taasub melampau, pengikut GISB rela dianiaya dan jadi mangsa penderaan
Ketaasuban melampau kepada kepimpinan GISB dikatakan menjadi punca pengikut kumpulan itu sanggup 'menggadaikan' kehidupan mereka dan ahli keluarga demi organisasi dan pemimpin.
Akaun TikTok jual dadah dalam bentuk lolipop telah disekat - Fahmi
TikTok telah mengambil tindakan terhadap satu akaun pengguna dengan menurunkan kandungan jualan dadah dalam bentuk lolipop selepas ia tular di media sosial.
MCMC pantau kandungan parodi libatkan GISB - Teo
Nie Ching berkata pihaknya akan bekerjasama dengan mana-mana agensi yang bertanggungjawab menyiasat kumpulan berkenaan sekiranya terdapat permintaan.
Manfaatkan internet percuma untuk tingkatkan ekonomi, pelancongan di Kampung Mondikot
Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mahu penduduk Kampung Mondikot di sini memanfaatkan sepenuhnya internet berkelajuan tinggi yang disediakan secara percuma bagi meningkatkan ekonomi setempat.
JENDELA: Lebih 4,600 stesen pemancar dinaik taraf di Sabah
Sebanyak 4,629 stesen pemancar sedia ada di Sabah dinaik taraf menerusi JENDELA bagi memastikan tahap kesalinghubungan dan perkhidmatan internet berada pada tahap terbaik demi kesejahteraan rakyat.
MCMC alu-alukan aduan awam berhubung kandungan media sosial babitkan kanak-kanak - Teo
Teo Nie Ching berkata kerjasama itu penting bagi memastikan perlakuan jenayah melibatkan kanak-kanak tidak berleluasa di negara ini.
32 NADI siap sepenuhnya di Pulau Pinang - Zairil
Keseluruhannya, 35 NADI beroperasi di Pulau Pinang termasuk tiga sedia ada manakala baki enam lagi dijangka siap pada hujung bulan ini.
MCMC laksana tinjauan terhadap portal aduan pengguna
MCMC jalankan soal selidik mengenai pengalaman pengguna terhadap saluran utama penyelesaian aduan pengguna, Consumer Redress Portal.
MCMC diminta tidak teruskan pelaksanaan kaedah penghalaan semula DNS - Fahmi
MCMC diminta tidak meneruskan arahan mewajibkan semua penyedia perkhidmatan Internet (ISP) di Malaysia melakukan penghalaan semula Sistem Nama Domain (DNS).
MCMC tangani maklumat salah mengenai pengalihan DNS, sekatan akses internet
MCMC arah ISP mengalihkan trafik perkhidmatan nama domain (DNS) yang menggunakan pelayan DNS pihak ketiga kembali ke pelayan DNS mereka sendiri.