Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) menjangkakan pertumbuhan dalam premium kasar bagi sektor insurans am antara 2.5 hingga 3.5 peratus tahun ini.

Pengerusi Chua Seck Guan menjangka persekitaran ekonomi dan operasi akan terus memberi cabaran kepada industri.

Bagaimanapun, beliau berkata persatuannya yakin momentum pertumbuhan dikekalkan walaupun pada kadar yang sederhana.

"Industri insurans am telah membuktikan daya tahan dari masa ke masa dan tahun ini tidak ada bezanya," katanya kepada wartawan selepas pembentangan prestasi tahunan industri insurans am 2015.

Chua berkata, segmen insurans komersil, hartanah, pelancongan, perubatan dan kesihatan (MHI) dijangka akan terus mengekalkan momentum pertumbuhan yang stabil tahun ini.

Sementara itu, merujuk kepada prestasi 2015 beliau berkata industrinya telah mencapai 2.3 peratus pertumbuhan dengan premium bertulis kasar RM17.49 bilion.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif PIAM Mark Lim, ini merupakan kadar yang agak perlahan, berbanding dengan 5.9 peratus sebelum ini.

Beliau menyatakan bahawa insurans motor yang merupakan aliran perniagaan dominan industri tersebut berkembang pada 2.1 peratus bagi tahun ini dan mendapat bahagian pasaran sebanyak 46.3 peratus.

Premium bertulis kasar insurans motor meningkat kepada RM8.1 bilion daripada RM7.9 bilion dalam 2014.

Sementara itu, MHI menyaksikan pertumbuhan negatif sebanyak 4.0 peratus dalam 2015 dengan premium bertulis kasar sebanyak RM966 juta.

Ini susulan rasionalisasi produk oleh sebuah ahli syarikat yang membuat pengkelasan semula ke atas portfolio MHI dari dana insurans am kepada dana insurans hayat.

Beliau berkata jika tidak termasuk pengelasan semula ini, MHI sebenarnya berkembang 15 peratus pada 2015.

Di bawah senario ini, pertumbuhan industri secara keseluruhan akan menjadi lebih tinggi pada 3.2 peratus.

Cabaran Industri Kenderaan

Sementara itu, Pengerusi PIAM, Chua Seck Guan berkata segmen insurans kenderaan dijangka terus mencabar tahun ini.

Ini susulan peningkatan harga insurans kenderaan pasca perlaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Tambahnya kos GST yang tidak boleh di tuntut semula syarikat insurans akan memberikan tekanan kepada syarikat insurans.

"Tahun ini ia akan lebih mencabar dari segi GST yang perlu syarikat insurans bayar bagi tuntutan kenderaan, 6 peratus yang dikenali sebagai kredit cukai input.

"Selalunya, syarikat insurans dapat menuntut semula melalui cukai output. Tetapi Jabatan Kastam Diraja Malaysia kastam tidak membenarkan syarikat insurans menuntut cukai 6 peratus dalam insurans yang sudah dituntut (oleh pelanggan).

"Ia keputusan sukar dan bercanggah dengan kebiasaan. Ia akan mempunyai impak dalam kos tuntutan insurans kenderaan," kata Chua.

Tambah beliau susulan cukai 6 peratus yang tidak boleh dituntut, syarikat insurans terpaksa menanggung kos tambahan minimum RM150 juta.

Selain itu, kelemahan matawang turut meningkatkan kos syarikat insurans.

Ini kerana kos alat ganti kenderaan semakin mahal akibat tukaran asing yang tinggi sekaligus menyaksikan tuntutan insurans lebih tinggi.