KUALA LUMPUR: Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) meneruskan misinya untuk terus merangsang pertumbuhan perdagangan rentas sempadan dengan menganjurkan Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) ke-18 di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC), Kuala Lumpur.
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pembangunan Pengeksport) MATRADE, Abu Bakar Yusof berkata, acara terulung itu memanfaatkan alat-alat digital bagi membantu pemain tempatan memasarkan produk serta perkhidmatan halal masing-masing kepada pembeli global.
“MIHAS 2022 akan membantu usahawan-ushawan mikro kecil seperti perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk meninjau peluang dan mengambil bahagian di dalam rangkaian bekalan eksport produk halal di luar negara sekali gus memperkukuhkan daya saing mereka di pasaran global,” katanya kepada Astro AWANI pada baru-baru ini.
Pada masa sama, Abu Bakar berkata minat dan penyertaan yang lebih menggalakkan dalam pasaran halal yang kian berkembang merupakan satu petanda positif daripada pameran tahun ini.
“Tahun ini adalah tahun yang ke-18 MATRADE akan menganjurkan pameran MIHAS sejak dari tahun 2004. Sebenarnya impak kepada ekonomi negara dan rantau Asia adalah dapat kita lihat dari tahun ke tahun terdapat peningkatan produk halal kita.
“Selain itu, impaknya pada tahun ini adalah dijangkakan pengeksport produk halal Malaysia ke pasaran global akan mencecah nilai RM40 bilion dan itu merupakan impak secara terus kepada ekonomi negara serta akan terus menyumbang dengan lebih baik,” katanya.
Pameran halal terbesar di peringkat antarabangsa, MIHAS 2022 disasarkan menarik penyertaan 1,200 pempamer yang terdiri daripada syarikat tempatan yang mempromosikan produk halal, selain 250 pembeli luar negara yang dikumpulkan melalui rangkaian 46 pejabat MATRADE di seluruh dunia serta lima pembeli premium.
Terdahulu, MIHAS berlangsung selama empat hari bermula 7 hingga 10 September lalu dan diadakan serentak secara digital di pentas global.
*Artikel ini adalah kandungan berbayar
Eton Khir
Wed Sep 07 2022
MIHAS 2022 merupakan platform terbaik untuk pemain tempatan memasarkan produk serta perkhidmatan halal masing-masing kepada para pembeli global.
Program makanan percuma Indonesia jangkau 650,000 kanak-kanak setakat ini
Mulai Januari hingga April 2025, program ini menyasarkan 3 juta kanak-kanak. Menjelang April hingga Ogos 2025, ia akan mencapai 6 juta kanak-kanak.
AGM KLHA: Tandatangan didakwa palsu, sebuah persatuan hoki digantung
Terdapat dakwaan pemalsuan tandatangan dalam borang pencalonan menjelang AGM KLHA Sabtu ini.
Tiada lagi beregu veteran, Ahsan nangis tinggalkan gelanggang buat kali terakhir
Gandingan beregu veteran Indonesia, Muhammad Ahsan-Hendra Setiawan, sah mengucapkan selamat tinggal kepada dunia badminton.
AI ganti jutaan pekerjaan tetapi wujudkan ratusan juta lagi peluang - Timbalan Menteri Indonesia
Nezar Patria berkata, AI dan teknologi baharu lain dijangka menggantikan kira-kira 92 juta pekerjaan di peringkat global.
Tahun Baharu Cina: Hampir 3 juta kenderaan dijangka memasuki Perak
Nor Sham berkata jumlah trafik ke utara tanah air melalui Perak akan mengalami peningkatan bermula 27 dan 28 Jan.
Mohd Joehari mahu teruskan langkah positif Hamidin
Mohd Joehari berkata segala perancangan direncana Hamidin selama ini, disifatkan sudah cukup baik.
MIDF Amanah jangka inflasi Malaysia cecah 2.8 peratus pada 2025
Bank pelaburan itu dalam satu nota penyelidikan berkata antara perubahan dalam dasar termasuklah rancangan rasionalisasi subsidi kerajaan.
Kejuaraan ACC: KL City kalah 3-2 kepada kelab Vietnam
Skuad kelab Vietnam bermula garang apabila membuka tirai jaringan seawal minit ke-10 menerusi pemain kebangsaan Nguyen Quan Hai.
DBKL urus terus lesen bazar Ramadan beri hasil baik kepada penjaja - Dr Zaliha
Inisiatif itu dilaksanakan bagi menangani rungutan mengenai harga dikenakan bagi permohonan lesen perniagaan.
Permohonan bantuan kewangan program perpaduan secara dalam talian
Insentif bantuan kewangan kepada NGO bagi penganjuran program perpaduan akan diuruskan secara dalam talian menerusi portal bermula tahun ini.
MIHAS 2022 jana jualan sebanyak RM2.36 bilion
Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) 2022 edisi ke-18, anjuran Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), berjaya menjana jualan sebanyak RM2.36 bilion.
Syarikat Malaysia digesa cari keunikan sendiri tembusi pasaran halal
Ismail Sabri berkata ini kerana peluang pembangunan industri halal kini mencecah RM1.9 billion tahun 2021 dan dijangka terus berkembang.
MIHAS 2022 pacu, rancakkan momentum pertumbuhan ekonomi halal
Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) meneruskan misinya untuk terus merangsang pertumbuhan perdagangan rentas sempadan dengan menganjurkan MIHAS ke-18.