Kenanga Research telah mula memberi penarafan bagi Astro Malaysia Holdings Bhd dengan penarafan 'prestasi pasaran' dan harga sasaran RM3.17.

"Kami sukakan Astro memandangkan profil pasaran penjana tunai dan kedudukannya sebagai pendahulu utama dalam pasaran televisyen berbayar," katanya.

Kenanga Research berkata kadar penembusan televisyen berbayar di Malaysia akan terus berkembang berikutan paras pendapatan yang semakin tinggi.

Astro adalah pemegang lesen terus ke rumah di Malaysia dengan capaian seluruh negara seramai 6.7 juta isi rumah.

"Ia adalah pengedar kandungan dengan hak penyiaran pihak ketiga daripada saluran antarabangsa dan kumpulan yang mempunyai dana yang mencukupi untuk memenuhi keperluan perbelanjaan modal yang tinggi," kata Kenanga Research.

Purata perolehan kediaman Astro bagi setiap pengguna (ARPU) kekal tidak berubah selama dua tahun berturut-turut semenjak tahun kewangan 2008, katanya.

Bagaimanapun, Kenanga Research berkata, dengan pengenalan perkhidmatan nilai tambah dan inisiatif inovasi baharu semenjak 2009, ARPU kediamannya telah mula meningkat dengan konsisten.