KUALA LUMPUR: Walaupun perjanjian gencatan senjata menamatkan perang di Gaza dilihat sebagai positif untuk Nestlé (Malaysia) Bhd dan Berjaya Food Bhd, pemulihan pendapatan mungkin mengambil masa berikutan peralihan sentimen pengguna, persaingan daripada jenama tempatan dan peningkatan kos, kata penganalisis.

Kedua-dua syarikat pengguna menyaksikan perniagaan mereka terjejas akibat boikot berterusan produk sebagai protes terhadap tindakan Israel di kawasan Palestin dalam tempoh 15 bulan yang lalu, yang mengakibatkan kematian lebih 46,000 rakyat Palestin, menyebabkan malapetaka kemanusiaan dan memusnahkan kebanyakan infrastruktur Gaza.

Persetujuan genjatan senjata menamatkan peperangan Israel - Hamas diumumkan pada Rabu.

Penganalisis Hong Leong Investment Bank (HLIB) Syifaa’ Mahsuri Ismail berkata, walaupun gencatan senjata mungkin mengurangkan boikot, pemulihan perniagaan kekal tidak menentu berikutan persaingan yang semakin sengit daripada pilihan tempatan yang berkembang pesat.

“Sentimen terhadap jenama syarikat masih lemah. Garis masa untuk pemulihan kewangan akan banyak bergantung pada peralihan dalam sentimen pengguna dan dinamik pasaran,” kata Syifaa’ Mahsuri kepada The Edge.

Mengulas mengenai persaingan jenama itu, Pengarah Penyelidikan BIMB Securities, Mohd Redza Abdul Rahman berkata, rangkaian kedai kopi tempatan Zus Coffee, yang dikendalikan oleh Zuspresso (M) Sdn Bhd, telah mengembangkan rangkaian kedainya secara agresif.

"Jenama itu juga telah menarik pelanggan dengan harga yang kompetitif dan program kesetiaan yang menarik," katanya.

Beliau berkata, pemulihan pendapatan kedua-dua syarikat pengguna itu sangat mencabar, terutamanya bagi Berjaya Food, yang sangat bergantung pada rangkaian kopi Starbucks.

Syarikat itu juga mengendalikan rangkaian Kenny Rogers Roasters dan jenama kafe bakeri Paris Baguette di Malaysia.

"Sebaliknya, McDonald's mempunyai peluang yang lebih baik untuk berpulih semula kerana kekurangan pesaing yang besar dalam pasaran dengan penawaran produk yang lebih baik. Selain itu, McDonalds juga mempunyai program kesetiaan yang baik," kata Mohd Redza.

Pelabur swasta dan pemerhati pasaran berpengalaman Ian Yoong berkata, sentimen luas mengenai konflik akan mengambil masa yang lebih lama menarik ramai pengguna mengubah sikap mereka terhadap jenama tertentu.

Bagaimanapun, bagi Nestlé, ia mungkin mengambil masa sembilan hingga 18 bulan untuk berpulih semula, kerana kebanyakan rakyat Malaysia masih bergantung pada jenamanya seperti Maggi, Nescafé dan Milo.

Seorang penganalisis bank tempatan memerhatikan kedua-dua syarikat boleh melihat peningkatan pendapatan suku ke suku, disokong oleh peningkatan perbelanjaan pengguna daripada kenaikan gaji minimum, gaji kakitangan awam yang lebih tinggi dan pelarasan kepada cukai perkhidmatan.

"Kembali kepada pendapatan puncak mereka mungkin mengambil masa, kerana jualan mungkin tidak pulih dengan cepat di tengah-tengah boikot pelanggan yang berpanjangan terhadap jenama yang dikaitkan dengan Israel, yang telah memberi kesan ketara kepada aliran hasil mereka. Kebimbangan lain ialah peningkatan kos," kata penganalisis itu.

Keuntungan bersih Nestlé Malaysia turun 36.12% tahun ke tahun kepada RM85.14 juta bagi suku ketiga berakhir 30 Sept 2024 daripada RM93.6 juta.

Sementara itu, Berjaya Food melaporkan kerugian bersih RM33.68 juta bagi suku pertama berakhir 30 Sept 2024 berbanding keuntungan bersih RM19.03 juta setahun sebelumnya.

Berjaya Foods menyaksikan penurunan 43% dalam harga sahamnya pada 2024, manakala Nestlé Malaysia turun 15%.

Sejak awal tahun ini, harga saham Nestlé Malaysia telah menyusut lebih 7%, ditutup pada RM92.48 pada Khamis.

Sementara itu, Berjaya Food, dikawal oleh Pengasas Berjaya Group, Tan Sri Vincent Tan, menyaksikan harga sahamnya meningkat lebih 12% tahun setakat ini untuk ditutup pada 39.5 sen.

Daripada 13 penganalisis yang meliputi Nestlé Malaysia, tiga menetapkan saranan "beli", lima mempunyai penarafan "tahan" dan lima mempunyai penarafan "jual".

Daripada empat penganalisis yang menjejaki Berjaya Food, tiga telah mengeluarkan penarafan "jual", manakala seorang mempunyai penarafan "beli". - DagangNews.com