Peniaga dalam talian (online) di Malaysia kini boleh menarik nafas lega selepas trend pembelian kini mula menunjukkan tanda positif.

Ketua Komunikasi dan Hubungan Awam Google Malaysia, Zeffri Yusof berkata, trend pembelian menerusi e-commerce mula meningkat apabila kata kunci '11.11 Sale' menjadi topik semasa paling trending di enjin carian Google tahun ini.

"Rasanya, dua tahun lepas kata kunci ni tidak trending dalam senarai carian kita.

"Menerusi keputusan ini, kita boleh anggapkan bahawa e-commerce di Malaysia kini sama taraf dengan negara maju.

“Tapi jualan atas talian ni kalau dahulu bukan sesuatu yang trending selalunya. Tapi nampaknya rakyat Malaysia memang merupakan online shoppers dan melayari laman beli-belah atas talian untuk ambil kesempatan,” katanya ketika ditemu bual Astro AWANI.

Menurut laporan di statista.com pendapatan menerusi jualan atas talian di Malaysia untuk tahun 2018 meningkat lebih 30 peratus kepada AS$3.8 billion (RM15.9 billion) membabitkan hampir 20 juta pengguna.