HAMPIR semua daripada kita pernah berhadapan dengan situasi berurusan dengan syarikat telekomunikasi.
Di sini Astro AWANI kongsikan beberapa perkara yang anda perlu titik beratkan sebelum membuat langganan, bagi mengelakkan masalah di kemudian hari.
Unbilled amount
Pelanggan mengetahui tentang termination charges, terutama sekali yang membabitkan penamatan servis awal ketika masih dalam kontrak. Namun antara rungutan yang sering didengari ialah tentang caj yang dikatakan tersembunyi.
Unbilled amount adalah jumlah yang tidak dibilkan tetapi akan dibilkan apabila kitaran bil matang pada tarikh tertentu. Ia boleh mengandungi caj untuk panggilan suara, SMS dan penggunaan data.
Ada syarikat telekomunikasi yang tidak menyenaraikan caj ini dalam bil mereka, membuatkan ramai pelanggan tidak faham mengapa mereka masih perlu membuat bayaran selepas menamatkan servis.
Liputan
Yang murah tidak semestinya value for money. Apa yang penting anda sebagai pelanggan puas hati dengan servis yang diberikannya.
Kerana itu penting untuk anda memilih telco yang boleh memberi servis liputan terbaik. Di mana lokasi anda, jenis rumah anda (landed atau bangunan tinggi) dan kepadatan penduduk di kawasan itu antara yang akan memberi kesan terhadap tahap liputan.
Langganan
Sewaktu anda membuat langganan, pastikan anda meneliti kandungan kontrak dan dokumen yang anda tandatangani. Beritahu dengan jelas, anda tidak mahu sebarang langganan atau kemas kini kerana ada antara perkara-perkara ini akan menyebabkan bil bulanan anda bertambah.
Caj-caj lain
Pernah dengar tentang paper bill? Jika anda memilih untuk mendapat bil yang dihantar ke rumah, ada kemungkinan anda akan dikenakan caj. Semak semua ini sebelum membuat keputusan.
Lokasi untuk penamatan servis
Mencari lokasi untuk menamatkan servis antara kesukaran yang sering dihadapi. Pendaftaran cukup mudah dilakukan, malah boleh dilakukan secara atas talian, tetapi apabila mahu menamatkan servis, pelanggan perlu hadir ke cawangan atau pusat servis tertentu. Mengapa?
Menurut keterangan di laman web sebuah syarikat telekomunikasi, menamatkan servis tidak semudah mendaftar kerana akaun telco anda mungkin mempunyai pautan (link) dengan mana-mana akaun lain seperti akaun perbankan atau akaun laman web jual beli. Justeru prosesnya lebih teliti kerana membabitkan isu keselamatan.
Ada baiknya jika anda terus ke pusat servis utama atau ibu pejabat syarikat telco yang terbabit untuk menamatkan servis. Ini akan mengelakkan anda daripada terpaksa pergi ke banyak tempat.
Notis penamatan servis
Ada beberapa syarikat telco yang meminta pelanggan memberi notis sebulan sebelum menamatkan servis. Justeru pelanggan perlu peka agar tidak mendatangkan kesukaran.
Madiha Abdullah
Tue Feb 26 2019

Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian untuk mengelakkan kesukaran di pada masa akan datang. - Gambar hiasan
26 rakyat Malaysia diselamatkan di Myanmar dihantar pulang esok
Kumpulan kedua 26 rakyat Malaysia yang diselamatkan daripada sindiket penipuan pekerjaan di Myanmar dijangka dihantar pulang esok, menurut Kedutaan Besar Malaysia di Thailand.
Mangsa banjir di sabah meningkat kepada 4,555 orang malam ini
Jumlah mangsa banjir yang berlindung di pusat pemindahan sementara (PPS) di Sabah meningkat kepada 4,555 orang daripada 1,493 keluarga setakat 8 malam ini berbanding 4,159 orang daripada 1,362 keluarga pada 4 petang tadi.
Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sabah dalam kenyataan memaklumkan lapan PPS di Tenom menempatkan 1,162 orang daripada 435 keluarga.
Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sabah dalam kenyataan memaklumkan lapan PPS di Tenom menempatkan 1,162 orang daripada 435 keluarga.
Dua tertuduh dakwa dipaksa buat pengakuan
Dua tertuduh dalam kes bunuh pelajar Kolej Vokasional Lahad Datu, Mohamad Nazmie Aizzat Mohd Narul Azwan atau dikenali sebagai Ijat, memberitahu Mahkamah Tinggi Tawau bahawa mereka telah dipaksa membuat pengakuan berhubung kematian mangsa.
Leraikan pergaduhan, pengawal keselamatan dilanggar kereta
Seorang pengawal keselamatan sebuah pusat hiburan mengalami patah di bahagian pinggul akibat dilanggar kereta ketika cuba meleraikan pergaduhan, di Bandar Botanik, Klang awal pagi semalam.
[TERKINI] Laman X berdepan gangguan, gagal diakses
Platform media sosial milik jutawan teknologi Elon Musk, X berdepan gangguan di beberapa bahagian dunia, termasuk malaysia, pada Isnin.
Downdetector melaporkan, bilangan laporan gangguan meningkat kepada lebih 40,000 selepas berkurangan pada petang Isnin.
Downdetector melaporkan, bilangan laporan gangguan meningkat kepada lebih 40,000 selepas berkurangan pada petang Isnin.
Kenderaan barangan dilarang guna jalan raya
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan melaksanakan penguatkuasaan Larangan Pemanduan ke atas Kenderaan Barangan sempena sambutan Aidilfitri selama empat hari.
Hamas sahkan adakan perbincangan dengan wakil Amerika Syarkat
Hamas mengesahkan beberapa mesyuarat telah diadakan antara kepimpinan dan Wakil Amerika Syarkat di Doha Qatar.
Konflik Sudan: Badan amal sediakan juadah berbuka
Badan amal menyediakan dan mengedarkan juadah Iftar semasa Ramadan, ketika rakyat negara itu sekali lagi menyambut Ramadan dalam peperangan.
Rancangan serang rumah ibadat direka jenayah terancang
Polis Australia memaklumkan rancangan serangan palsu di rumah ibadat komuniti yahudi di Sydney menggunakan karavan yang dipenuhi bahan letupan direka untuk mengalihkan tumpuan dan sumber penugasan pasukan polis
Jepun adakan lelongan pertama beras simpanan - Laporan
Kementerian Pertanian, Perhutanan dan Perikanan Jepun telah melelong 150,000 tan beras daripada simpanan negara dalam tender pertama yang bertujuan untuk memerangi kenaikan harga.

Diskaun bil air Sarawak dilanjutkan sehingga Disember ini
Lanjutan diskaun bil air untuk tempoh tiga bulan lagi ini dibuat di bawah Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang (BKSS).

Penyata terperinci Bantuan Prihatin Elektrik dalam bil Julai - TNB
Penyata tersebut akan diterima berserta bil Julai dalam masa tujuh hari selepas pembacaan meter itu dijalankan.

Elaun Pengerusi TNB jauh lebih rendah daripada yang ditularkan
Tenaga Nasional Berhad (TNB) menafikan mesej tular dalam media sosial yang mendakwa Pengerusinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid menerima elaun tinggi.

Kaedah prorata pastikan pengguna tidak dikenakan caj berlebihan - TNB
Kaedah prorata itu telah disemak dan disahkan oleh Suruhanjaya Tenaga supaya pengguna mendapat bil yang tepat.

Langganan telco, ini enam perkara anda perlu tahu
Ini yang perlu dititik beratkan sebelum membuat langganan, bagi mengelakkan masalah di kemudian hari.

TNB jamin masalah sistem bil baharu, diselesaikan akhir November
Tenaga Nasional Berhad (TNB) sedang mengambil beberapa langkah wajar untuk mengurangi dan menyelesaikan masalah berikutan proses menaik taraf sistem pengebilan baharu, menjelang akhir November ini.

Tiada ejen kutip bayaran bil TNB
Tenaga Nasional Berhad (TNB) menasihatkan orang ramai agar tidak terpedaya dengan sindiket individu atau kumpulan yang mengaku sebagai ejen kutipan bayaran bil TNB.

TNB perkenal bil elektrik baharu mulai 1 Okt
Penambahbaikan reka bentuk dan maklumat dalam bil itu dibuat susulan tempoh percubaan selama sembilan bulan melibatkan 2.6 juta pelanggan.