Pelanggan domestik (kediaman) Tenaga Nasional Berhad (TNB) dapat melihat butiran manfaat Bantuan Prihatin Elektrik (BPE) bagi bulan April, Mei dan Jun menerusi Penyata Terperinci yang akan dikeluarkan pada Julai.

Menurut kenyataan TNB hari ini, penyata tersebut akan diterima berserta bil Julai dalam masa tujuh hari selepas pembacaan meter itu dijalankan.

"Mereka juga boleh melihat Penyata Terperinci dan bil tersebut melalui laman sesawang serta aplikasi MyTNB selepas 48 jam menerima Notis Makluman tersebut.

"Pembaca meter TNB akan melakukan bacaan bulai Julai di premis-premis pelanggan mulai 3 Julai, 2020 dan pelangan akan turut diberi Notis Makluman bahawa pembacaan telah pun dilakukan," katanya.

Pada 20 Jun lepas, kerajaan berserta TNB telah mengumumkan pemberian BPE sebagai pakej bantuan tambahan kepada 7.66 juta pelanggan domestik.

Ini menerusi pembiayaan penggunaan elektrik percuma sehingga RM231 untuk tempoh tiga bulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada April, Mei serta Jun, 2020 dan bantuan tersebut akan dinyatakan dalam bil sebenar.

Selain itu, pengguna domestik yang menggunakan elektrik sebanyak 601-900 kWj sebulan akan menikmati diskaun sebanyak 10 peratus iaitu tambahan 8 peratus daripada kadar diskaun sedia ada sebanyak 2 peratus bermula April 2020 hingga September 2020.

Sebarang pertanyaan lanjut mengenai bil boleh dibuat menerusi talian TNB CareLine 1-300-88-5454 atau e-mel tnbcareline@tnb.com.my atau di Kedai Tenaga berhampiran.

-- BERNAMA